Fantino
Tenker også at skroget klarer seg godt, men fastfrosne flaps og evt drev var jeg mer skeptisk til..
Jeg hentet vannet fra 1-2 meter over bunn. Regnet med under de forholdene ville det være varmest pga vann med temp mellom 0 og 4 grader i øvre lag. Når en tilfører 4 graders (eller varmere) vann kontinuerlig så skal det trekkes temmelig mye energi ut av det for å få det ned til 0 og enda mye mer for å få det til å fryse. Selv om pumpa er liten blir det jo noen liter i timen. Tror nok at en stor ispropell kan starte en slags ‘fontenesirkulasjon’ men ei lita pumpe helt alene der nede tror jeg gir helt middels effekt. Men som sagt var det ikke veldig vitenskapelig fundert
Gassbobler blir jo en slags mini-boblehavn da. Hvis det bobler ganske kontinuerlig så vil jeg tro at de lager en slags fontene pga at ‘midlere vekt’ av vannsøyla er lavere enn rent vann slik at vanntrykket driver en strøm av vann oppover i gass/vannsøyla. Ref feks borerigger som kan få kraftig slagside ved gassbobler i vannet (når de har føkka opp skikkelig..)