Jump to content

Erfaringer med Trudesign bend og tømming av septik

leopard

Recommended Posts

Hei jeg skal bytte gjennomføringer, kuleventil og bend til septik nå i vinter. Vurderer Trudesign men har fritt fall tank og ser at Trudesign bendet har noe smalere innvendig diameter en tilsvarende i metall. Er litt redd for at dette kan bli en flaskehals og tette seg. Er det noen som har erfaringer her. Det er ikke noe alternativ og øke til større diameter pga plass. 

Har innvendig diameter 1 1/4" Trudesign til septiken (1 1/2" ytre diameter) hos meg. Måtte sette på et 90-graders bend for å få plass inni skapet der ventilen og gjennomføringen er. Nå har jeg ikke fritt fall tank, men håndpumpe for å få suppa ut, så blir sånn sett litt forskjell i forhold til hos deg. Heldigvis, på tross av 90-graders bendet er suppa like lett å pumpe ut som tidligere da jeg hadde gjennomføring i messing uten bend. Så vidt jeg husker hadde messinggjennomføringen bare millimeteren større innvendig diameter enn Trudesign sin variant, så forskjellen var ikke så veldig stor, men bendet var noe trangere ja. De har en skarp kant i midten av knekken, så disse bendene er ikke like strømlinjeformede innvendig som de i messing vanligvis er. Hos meg har det fungert bra så langt, men klart, har du større klumper og mye papir vil jeg tro bendet kan bli en flaskehals om dimensjonen er liten (dassene mine har kvern, så blir sjelden store klumper ut av det).

Fordelen (slik jeg ser det) er at jeg sannsynligvis aldri trenger skifte ventiler og gjennomføringer igjen, slipper tæring og har dermed en bekymring mindre. Støpte gjennomføringene fast med fortykket epoksy, de er nå en del av skroget.

Funker hos meg har 1 1/2" men har kværn på potta. Aldri noen store ting som går igjennom ventilen . Nå bruker jeg mye 35% eddik og renser slanger med ingen heng innvendig, heldigvis.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

• 2 uker senere...
leopard skrev On 30.10.2017 at 12.38:

Jeg har ikke kvern og med 3 jenter ombord så går det litt papir så derfor er jeg litt betenkt, men har veldig lyst på Trudesign for å være ferdig med det i lang tid. 

Er det forskjell på indre diameter på 90˚ knebøy og 90˚ bend 

Tror den største utfordringen er lite vann i skyllingen, og at du ikke må bruke resirkulert papir. Så lenge du bruker papir av god kvalitet og nok vann, så skal det ikke være problem. Jeg har 1 1/4" Trudesign med 90' bend. 

• 2 uker senere...

Mange meninger om fugemasse til trudesign gjennomføringer her i forumet. 

Jeg har planer om å bytte dette i vinter, dersom jeg går for bake fast i epoxy så krever det minst 10° noen forslag til å løse dette når det er kaldere? Det er sjelden mange minus grader her i Østfold. Holder det å ha på en vifteovn utvendig 2-3 timer?

Dersom jeg går for epoxy, kan jeg da bruke Tech7/sika som tetningsmasse innvendig samtidig, eller må epoxyen utvendig  herde ferdig først?

Redigert av leopard (see edit history)
Guest Avmønstret#

Hadde falldass hvor utslippet fra tanken var vesentlig større enn slangen fra dopumpa, manuell uten kvern. 

Mao, klarte du å pumpe det opp i tanken så kom det uansett ut. En kunne da bruke hva en ville av papir og hva de måtte være. Opplevde aldri at noe gikk tett basert på hva de hadde hatt i toalettet. 

Eneste var en gang tømmeventilen stod åpen. Da sementerte greiene seg på bunnen og tett. Måtte fylle opp med vann og etter et par timer på sjøen så var det bare å slippe ut. 

--

Men Leopard, du som har båt i Sarpsborg. Hvor har du tenkt å tømme tanken i sjøen da? Eneste plassen du kan tømme lovlig er midt utpå Lera og en liten flekk langs Singlefjorden.

leopard skrev 35 minutter siden:

Mange meninger om fugemasse til trudesign gjennomføringer her i forumet. 

Jeg har planer om å bytte dette i vinter, dersom jeg går for bake fast i epoxy så krever det minst 10° noen forslag til å løse dette når det er kaldere? Det er sjelden mange minus grader her i Østfold. Holder det å ha på en vifteovn utvendig 2-3 timer?

Dersom jeg går for epoxy, kan jeg da bruke Tech7/sika som tetningsmasse innvendig samtidig, eller må epoxyen utvendig  herde ferdig først?

Glavamatter og vifteovn bruker å fungere. Men det jeg har mye bedre erfaring med er en god gammeldag arbeidslampe med glødetråd. Selv har jeg kjøpt et par stykker av denne lampa. Den er på 400W og koster bare 99kr. Da får du strålevarme og er mye bedre egnet ute i vind. Jeg bruker lampene og så lager jeg meg et slags telt av glavamatter rundt. Men det er en fordel å bruke temperaturmåler slik at ikke blir for varmt på plasten. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...