
Teerex
Jeg har jobbet hos Yamahaforhandler, vi brukte Yamalube 10W-30 på 200 liters fat til motor, samt Yamalube outboard girolje på 60 liters fat.
De var bilforhandler også, så de kunne jo i teorien ha brukt samme motorolje som på bilene da, som sikkert er billigere i 1000 liters emballasje..
Har også jobbet hos Mercury og Suzuki forhandler. Der brukte vi Quicksilver High Performance gear lube på alle girhus.
Og Castrol på motorene. Alt på 200 liters fat. Så langt jeg kan finne er begge Quicksilver giroljene GL4.
Ser nå at Yamaha i likhet med Mercury faktisk også har to kvaliteter på giroljene sine. En vanlig GL4 samt en GL5 HD-olje som anbefales V6 4,2 liter samt V8. Var egentlig ikke klar over det, så husker i farten ikke hva som var på de fatene da. Men vil jo anta det var standardoljen da (jeg tok kun service opp til F200 såvidt jeg husker).
Mener å ha lest at nyere GL5-oljer har andre additiver enn tidligere slik at de ikke angriper messing/bronseforinger, men i denne interessante tråden hevdes det bl.a. at Yamaha har sagt at GL5 IKKE skal brukes uten at det er foreskrevet.
http://www.yamahaoutboardparts.com/forum2/quicksilver-80w-90-lower-unit-f115-th24913.html
Også her har diskusjonen gått friskt om emnet:
https://www.thehulltruth.com/boating-forum/576360-difference-yamaha-gear-lube-gl4-gl5.html