Jump to content

Laminat dørblad utbedring

Sotrabuen

Recommended Posts

Hei.

I båten er alle dørblad og skapdører bekledd med et tynt lag med en form for laminat i kirsebærutførelse som er limt/presset på. (Blad tre?)

På noen steder ser man antydning av at dette slipper litt på dørkantene. Ser for meg å bruke en tynn transparent lim å sprøyte innunder med en sprøyte for deretter å legge press på.

noen som har noen tips her? Evt hvilken type lim osv?

2 komp epoksy. Kjøp sprøyte på apoteket med litt tykk spiss. Bland/fyll opp sprøyta lim og press. Det er slik jeg har gjort med tilsvarende utfordringer tidligere. Om du har litt god temperatur på epoksy ved blanding så er den litt tynnere, lettere og få ut av sprøyta. Jeg benytter som regel produkter fra West system. Men Biltema har også dette produktet.

Jeg har brukt loctite 3090 til småreparasjoner på møbler etc. Det kan være passende til ditt bruk, men det herder på minutter, så du har ikke så god tid på deg. Ellers har jeg en helt uvitenskapelig oppfatning av at lamineringsepoxyen fra biltema har en noe lavere viskositet enn West-System med rask herder, og kan derfor være enklere å bruke med sprøyte. Må ha noen timer på å herde, kan være lurt å sette på litt varme når du har påført limet.

Vanlig PVA-lim, som f.eks. denne (utendørs versjonen, den er fuktbestandig) gjør også nytten. Linken er til Biltemas variant, Casco og andre har også sine versjoner, men styrken blir tilnærmet lik (har testet Biltemas, Cascos og Titebonds versjoner på bjørk, furu, teak, eik og ask, Biltemas holdt faktisk bedre enn Cascos variant, Titebond var noenlunde lik). Limfugen blir sterk og holdbar, og har du behov for å sprøyte den inn med kanyle og sprøyte kan den tynnes med vann. Slik lim kan fint brukes innvendig i båt, med godt og varig resultat.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...