Komodo
mmosberg skrev for 2 timer siden:Når det gjelder avtappingspunkt fra drivstofftank i båt er min forståelse at dette ikke lenger er tillatt. Skal en båtprodusent CE merke båten må dette etterleves. Det samme gjelder biler.
Her tar du nok feil mmosberg.
For at en produsent lovlig skal kunne CE-merke en fritidsbåt må den oppfylle fritidsbåtdirektivet https://ec.europa.eu/growth/single-market/european-standards/harmonised-standards/recreational-craft_en
Den normale måten å etterkomme krav fra direktiver gitt etter "The New Approach" er å oppfylle harmoniserte EN standarder. En liste over relevante standarder finner du også i linken over.
Når det gjelder bensin og dieseltanker er det følgende standard som gjelder
Når det gjelder inspeksjonsluker på dieseltanker så kan de lovlig plasseres i siden av tanken:
Det er heller ingen begrensninger på uttak i sider eller bunn av tanken:
På bensintanker derimot skal alle uttak være på tanktopp. Unntak er påfylling og lufting som kan plasseres i siden på tanker av metall, dersom stussen er sveiset og når høyere enn tanktopp. Dette kravet valgte jeg bevisst å ignorere når jeg lagde bensintank til Dracoprosjektet mitt. Rett og slett fordi jeg anser at jeg klarer å få dette tett med en så god kvalitet at det ikke blir et sikkerhetsmessig problem, samt at det ikke blir mulighet for tilkomst av tanktopp senere.
Dette siste utklippet hadde jeg egentlig ikke tenkt å sette inn, men det er visst umulig å slette ved redigering. Det man ser av utklippet er at standarden er harmonisert iht. 2003/44/EC. Det er "europanavnet" på det forrige direktivet, men som man kan se av linken jeg limte inn lengre opp er standarden også harmonisert iht. gjeldende direktiv.
Det eneste forbeholdet jeg tar er at det kan ha kommet endringsblader som retter på noe av det som framkommer i standarden. Hvis man går inn på Standard Norge ser man at det ligger et endringsblad på denne standarden.
Gudrun:
Det er vel å bra å snakke med produsenter om hva som gjelder, men de skal forholde seg til direktivet og evt. standarder, så i mine øyne er det sikreste å gå rett til kilden. Du har ingen garanti for at produsenten har fulgt med i timen og følger alle krav gitt i standardene.
Angående CE-merking var det også en aldri så liten disputt i denne tråden om hvordan det skal foregå. Jeg ser forøvrig at mine siste spørsmål der ble forbigått i stillhet...