Jump to content

Edit History

NilsPils

NilsPils

Jeg synes fysikken vedr. luftfuktighet og kondens i tanker trenger litt tilleggskommentar. Når tanken avkjøles tilstrekkelig utenfra vil vanndampen inne i tanken nå metningspunktet og kondenserer til vann på overflaten slik at atmosfæren i tanken er på metningspunktet igjen for vanndamp. Det betyr som regel at langt fra all vanndampen i tanken kondenserer til vann.

 

På den annen side vil det kunne oppstå underskudd av vanndamp inne i tanken ved temperaturendringer. Og da vil det strømme vanndamp inn i tanken selv om totaltrykket er det samme utenfor og innenfor. Det betyr at det kan dannes kondens i tanken hele vinteren gjennom, og ikke bare med det volumet som var i tanken opprinnelig. Dette er ganske analogt til det å bruke luftavfukter i båten med åpne ventiler. Du kan da samle ganske mye vann i avfukteren fordi du prøver å avfukte luften utenfor.

 

Nå vil jeg med dette ikke påstå at kondens i tanker er et stort problem. Spesielt ikke dersom en har en skikelig vinter med konstant kulde (som han amerikaneren på Youtube). Det er spesielt ved hyppige og store væromslag med mildvær at det kanskje kan bli et problem. I skikkelig kulde vil uteluften inneholde minimalt med vanndamp (selv om den relative luftfuktigheten er høy).

NilsPils

NilsPils

Jeg synes fysikken vedr. luftfuktighet og kondens i tanker trenger litt tilleggskommentar. Når tanken avkjøles tilstrekkelig utenfra vil vanndampen inne i tanken nå metningspunktet og kondenserer til vann på overflaten slik at atmosfæren i tanken er på metningspunktet igjen for vanndamp. Det betyr som regel at langt fra all vanndampen i tanken kondenserer til vann.

 

På den annen side vil det kunne oppstå underskudd av vanndamp inne i tanken ved temperaturendringer. Og da vil det strømme vanndamp inn i tanken selv om totaltrykket er det samme utenfor og innenfor. Det betyr at det kan dannes kondens i tanken hele vinteren gjennom, og ikke bare med det volumet som var i tanken opprinnelig. Dette er ganske analogt til det å bruke luftavfukter i båten med åpne ventiler. Du kan da samle ganske mye vann i avfukteren fordi du prøver å avfukte luften utenfor.

 

Nå vil jeg med dette ikke påstå at kondens i tanker er et stort problem. Spesielt ikke dersom en har en skikelig vinter med konstant kulde (som han amerikaneren på Youtube). Det er spesielt ved hyppige og store væromslag at det kanskje kan bli et problem. 

NilsPils

NilsPils

Jeg synes fysikken vedr. luftfuktighet og kondens i tanker trenger litt tilleggskommentar. Når tanken avkjøles tilstrekkelig utenfra vil vanndampen inne i tanken nå metningspunktet og kondenserer til vann på overflaten slik at atmosfæren i tanken er på metningspunktet igjen for vanndamp. Det betyr som regel at langt fra all vanndampen i tanken kondenserer til vann.

 

På den annen side vil det kunne oppstå underskudd av vanndamp inne i tanken ved temperaturendringer. Og da vil det strømme vanndamp inn i tanken selv om totaltrykket er det samme utenfor og innenfor. Det betyr at det kan dannes kondens i tanken hele vinteren gjennom, og ikke bare med det volumet som var i tanken opprinnelig. Dette er ganske analogt til det å bruke luftavfukter i båten med åpne ventiler. Du kan da samle ganske mye vann i avfukteren fordi du prøver å avfukte luften utenfor.



×
×
  • Create New...