Jump to content

Skipskollisjon, automatisering v/s direkte kontroll


ph.

Recommended Posts

Sitat fra nylig utkommet rapport om kollisjon i Singapore stredet:

at 5:19am local time, the commanding officer of the McCain, Commander Alfredo J. Sanchez, "noticed the Helmsman (the watchstander steering the ship) having difficulty maintaining course while also adjusting the throttles for speed control." Sanchez ordered the watch team to split the responsibilities for steering and speed control, shifting control of the throttle to another watchstander's station -- the lee helm, immediately to the right (starboard) of the Helmsman's position at the Ship's Control Console. While the Ship's Control Console has a wheel for manual steering, both steering and throttle can be controlled with trackballs, with the adjustments showing up on the screens for each station. However, instead of switching just throttle control to the Lee Helm station, the Helmsman accidentally switched all control to the Lee Helm station. When that happened, the ship's rudder automatically moved to its default position (amidships, or on center line of the ship). The helmsman had been steering slightly to the right to keep the ship on course in the currents of the Singapore Strait, but the adjustment meant the ship started drifting off course.

p.

Link to post

 

og så var det ingen på broen som kjente godt til kontrollsystemene og man fikk ikke gitt kontrollen tilbake til rormann

og så drev de mere og mere av mot venstre

og så crashet de inn i en tankbåt

og så døde omlag 10 mann

og så fikk skipper og et antall andre sparken

 

dette er US Navy ved Singapore for de som ikke er kjent med dette uhellet

 

V8 rules.

 

Link to post

 

og midt oppi alt det surret over er det et lyst hode som finner ut at man burde bremse litt,

kjerra gjør da ca 20 mil

jtypoaha, så beordres 5 mil

vedkommende som skal gjøre dette på kontrollpanelet tror han fikser det, men det gjør han ikke

                           det viser seg at han reduserer 1 skrue til rpm for 5 mil mens den andre skruen går med rpm for 20 mil

beklageligvis dårlig valg av skrue å bomme på, kjerra driver enda kraftigere av mot venstre - fremskynner crashet

 

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

 

Link to post

Tittelen automatisk v/s direkte kontroll ( manuell). Dette eksemplet viser vel ikke annet en manglende prosedyrer og opplæring. Det som man i tillegg kan spørre om er jo om all denne automatiseringer medfører at mannskapet bli sløve og ikke hersker det manuelle systemet.  

 

Kongsberg bygger nå en autonom båt for Yara. I første omgang skal det være mannskap men etterhvert vil den være helautomatisk. All forskning viser at det er menneskelig feil som medfører ulykker, så denne utviklingen blir jo veldig spennende. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...