Jump to content

Hvilken tilhenger til Fjordling 18?

Skonnert

Recommended Posts

Jeg skal sette min Fjordling 550 (samme skrog som Fjordling 18 HT) i opplag på land. Båten har en Yamaha 115 hk totakt. Regner med at totalvekt ligger oppunder 700kg med full bensintank.

Kan ikke ha den på land der jeg pleier, derfor vurderer jeg å kjøpe en tilhenger å lagre den innendørs.

Har bla. sett på Respo 1000 P: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=81789794

og på Tiki BS-1000RB: http://www.norsktilhengersenter.no/baathengere_tiki.html

Skal som sagt bruke den til vinteropplag, samt kjøring til og fra dette, max 8 mil.

Regner ikke med at vi skal på langtur med båten.

Har du et tips til hvilken tilhenger som passer til denne baten, spesielt at skroget ligger godt på hengeren?

Kjenner bare til Respo som jeg har selv. Har en 1500 P til min 18 foter (Bowrider med innenbordsmotor). Båten veier ca 1000 uten alt for mye i den. Synes denne fungerer godt til å sette ut og ta inn båten med. Ligger godt bak bilen gjør den også. Båtliv testet hengere i sommer og Respo kom sånn midt på treet, det samme gjorde Tiki mener jeg å huske. Jeg kjører en del med båten og hengeren tilfredsstiller mitt behov for transport.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Takk for innspill.

Vurderer nå Tiki hengeren (Tiki BS-1000RB: http://www.norsktilhengersenter.no/baathengere_tiki.html ) fordi den har forhandler nærmere Oslo der jeg bor. Har hatt denne tidligere og er OK, synes jeg.

Eneste problemet med Linge båtene med vanntunnell er at båten går dypt i vannet når man setter den ut pga dårlig "bæring" akterut pga tunnellen.

Om det da er slak helling på rampen, kan man risikere at bunnen av hekken går i bunn på rampen når man setter ut båten.

Jeg vet ikke om Respoen eller andre hengere er bedre på dette enn Tiki hengeren.

Ivar, du har vel Wesling med 80 hk, har du erfaring med god henger til denne ift utsetting?

hengeren jeg har til weslingen er ikke noe å skryte av, kan ikke anbefale den iallefall (husker ikke merket på den heller) 

Til Yamarinen har jeg en BK 1119T  er det vel, båtvekt på rundt tonnet med motor.   Funker greit men den er egenlig litt for liten og brukes mest som opplagshenger.  Men den vil sikkert funke helt flott med en fjordling som er en fot kortere

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...