PiperBill
Tusen takk for bra tips! Jeg tror ikke det er så ille med det eksisterende anlegg. Ingen «spagetti» opplegg i iallfall. Det jeg vil med dette er:
Får en ordentlig oversikt og merker alt slik at jeg vet hva som er hva. Jeg har bestilt plastikk etiketter til merking av strømledninger men kan bruker maskeringsteip i første omgang
Kontrollere og pusse/rense all koplingspunkter for korrosjon. Hovedbryter til forbruk er ganske kraftig irret for eksempel.
Bytt ut hovedstrømbryter til startkretsen med en som er beregnet ti marin bruk og er litt kraftigere. Jeg har 4 stk hovedbrytere liggende fra tidligere båter som er også til marin bruk (Hella. Belagt med tinn) så jeg kan like godt bytte alle 4 eksisterende brytere.
Hvis mulig, samler alle sikringene et sted. Kanskje en koplingsboks (fordelingsboks) med sikringer? Sikringene til baug og hekkthruster, ankervinsje, kokeapparatet er allerede samlet et sted i nærheten av batteriene eller på hovedbryterpanel så det er jo bra. Men jeg får inntrykk av at det er sikringer hitt og ditt over hele anlegget ellers. Jeg har ikke klart å finne 2 av skrikingene til diesel varmeapparat som ikke vil starte. Jeg tror de ligger bak en veggplate som jeg må demonterer for å komme til. Slik vill jeg ikke har det.
Jeg har 4 stk ganske nye Exide «duel purpose» batterier. 2 på start og 2 på forbruk. Jeg ønsker å koble om en fra start til forbruksbanken slik at jeg har 1 til start og 3 til forbruk. Slik det er nå så bruker jeg alle 4 som en samlet start og forbruksbank ved å koble inn «emergency» (eller «both» som det noen gang heter) hovedstrømbryter. Hvis jeg ikke gjør dette så virker det som om motoren er litt treg å starte. Jeg mener bestemt at hovedstrømbryter til start er for svak. Det er en enkel 75A konstant (500A kortvarig) bryter og motoren er en svær Vetus Deutz på ca. 700 kg.
Jeg har en veldig bra solcelleanlegg med 2x80 watt paneler. Sjansene for å gå tom for startstrøm ved å bruke alle batteriene som 1 «powerbank» er minimal men jeg vil likevel ha det adskilt til start og forbruk.
Ja jeg er fargeblind men det er ikke slik at jeg ser alt i monokrom. Er hovedsakelig rød/grønn fargeblind (Kan ikke for eksempel plukker tyttebær i skogen.. ser det overhode ikke på fargen… med trafikklys er det bare å kjøre nå det øverste lyset lyser…lol) men mange nyanser av andre farger er også en utfordring.
Motoren vinterkonservert og noen deler demonterte for service så det er ikke mulig å starte motoren for å teste evt forbedringer i el. anlegg nå for tida.
Jeg ser nå at alt dette er ikke gjort på en dag. Det blir vel et prosjekt som strekker seg over vinteren sammen med de andre prosjektene. Jeg skal også montere Lectrotab trimplan, ny svinger til Garmin, + + ..nok å henge fingrene i etter hvert. Det er også en time med bil nede til båten herfra så det er ikke bare å stikke ditt når som helst.
Å ja.. nesten glemte. Jeg har også landstrømanlegg, fastmontert batterilader og inverter med flere stikkontakter men har ikke tenkt å fokusere på det i første omgang.