KjøkøyMistralen Startet 4.November.2017 Link til dette innlegget Startet 4.November.2017 Hei jeg har et bord i min Windy Mistral fra 98 som jeg skal fikse opp. Men usikker på hvilket treslag det er laget av. Etter samtale med møbelsnekker mener han det kan være laget i Sapelli. noen som vet noe? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Spiller det noen rolle? Iroko og teak trenger spesialbehandling. Ikke mahogny. Men sapelli ble mye brukt i innredninger før i tiden. Den hadde gjerne mer utpregede striper. Men ikke nødvendigvis. Ofte beiset vi mahogny før lakkering for å dempe fargeforskjeller. Den beste mahognyen var etter husken Honduras. Og det er ikke bordet ditt laget av. Tipper sapelli. Sitér dette innlegget Link to post
KjøkøyMistralen Svart 5.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Grunnen til at jeg vil vite hva det er laget av er av den grunn at det har noe store sprekker. Planen er å splitte det opp i staver og erstatte med noe nye blandet inn i de gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Om du pusser ned et parti vil det være lettere å se. Windy fikk laget innredning på mange forskjellige fabrikker. Mye ble beiset så det er håpløst å se fargen på treet. Sappeli..... tja ... tviler på det....for mye spill i en del av stavene, men hva det er vet jeg ikke...... vi brukte en del mahogny i Polar båtene tilbake i tidlig 80 tallet av forskjellig type alt etter hva som skulle lages. Ingenting så ut som dette. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hulda Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Hvis du skal splitte opp og lime inn, ville jeg brukt meranti. Også en afrikansk mahogny. Meranti har omtrent samme strukturen. Beising før lakkering og ingen vil se forskjell. Blant annet meranti kommer i mange forskjellige farger, alt etter hvilket tre og hvor på stokken planken er skåret ut. Som regel ble hele innredninger laget fra samme stokken grunnet forskjell fra tre til tre. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Puss vekk lakk og beis. Stryk over med vann( vannbeise) før du pusser siste gang. Så stryker med evt ny beis og lakk. Når du fukter med vann, vill du se omtrent hvordan det blir med lakk, det kan gi grunnlag for valg av evt. Beis. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.