Basse1 Startet 4.November.2017 Link til dette innlegget Startet 4.November.2017 Er på leiting etter Mercury propell til min Uttern D66. Har noen her inne kjennskap til leverandør som låner ut propell slik at man kan prøve? Litt dumt hvis man kjøper en propell til 9000,- og ser at denne ikke passer til båt/motoroppsett.. Kommentar fra moderator: tittel redigert Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Du får sikkert mer svar vist du endrer tittel til noe mer utfyllende ? les reglene for posting av nye emner? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 og oppgir du mer data på motor osv så får du muligens noen råd også til hva som kan passe. Og hva ønsker du å oppnå med propellbyttet? vi trenger : motorstørrelse / årsmodell , turtall på topp og oppnådd fart. Og data på nåværende propell Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Jeg tror også vi kan konkludere med at det ikke finnes leverandører som tilbyr propeller til testing for privatkunder (selv om det hadde vært en veldig grei løsning). I så fall hadde vi nok alle kjent til det. Så det blir nok som ivar sier: Du kan få litt innspill på hvilken vei det er fornuftig å gå med propellvalg, men da må du nesten komme med utfyllende info. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Hadde ikke du en propell på vei? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Ble litt usikker her. Var det meg du mente? Hadde en tråd for en tid tilbake vedrørende propellvalg. Joda, har propell på vei. Måtte kjøpe, så ingen snarvei desverre. Sesongen ble kortere enn forventet, og jeg rakk knapt å kjøre inn motoren. Jeg fikk ingen god baseline og i tillegg har jeg kjøpt motorlift med 4" setback - noe som påvirker høyden av montering bittelitt . Så vi er i testmodus enda. Fant en Rubex HR4 (Solas Titan HR m/løs hub) til grei pris hos Skruvat, og fikk lyst til å forsøke. 4x14x23. 1/4" mindre enn orginal Suzuki 4-blad i den minste E-klassen propeller. Kanskje vi får samme eller litt høyere rpm som nåværende 3x14,74x23 (orginal Suzuki)? Uansett: Propell må nesten prøves i praksis for å finne ut hvor bra eller dårlig det fungerer på aktuell båt/motor. Jeg vurderer også en 3-blader med større dimensjon, men er bittelitt usikker på hvilken pitch jeg skal gå for. Enten 22" eller 23". Eller 21,5" som er Suzuki orginal. Mangler 2-3 hundre rpms for å være helt fornøyd med Suzuki 23" pitch - med forbehold om at tweaking med høyde og innkjøring bringer rpm spot on. Desverre er oppgitt pitch fra de ulike leverandørene ikke alltid helt det samme. Dermed blir det nyttig med know-how fra andre og andres erfaringer. Det er vel også noe trådstarter må gripe tak i. Baseline. Altså som ivar nevnte. Motor, nåværende propell, turtall. Iallefall på toppfart og last i båten. Akselerasjon opp i plan. Cruisefart. Konkrete ønsker ift. forbedring mm. Hadde selvsagt vært greit om man bare kunne låne det man ville, men den muligheten eksisterer meg bekjent ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Mente ts. Sitér dette innlegget Link to post
Basse1 Svart 4.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 (redigert) Jeg er høvelig sikker på hvilken propell jeg skal ha: Tempest Plus 14,625" x 19" eller Enertia ECO 16" x 18". Likevel kan man gå på en smell og oppleve at dette oppsettet ikke fungerer optimalt selv om det i teorien skal fungere bra. Derfor lurer jeg på om noen vet av forhandler der man kan levere tilbake :) Fikk en Turning Point Express Mach 3 fra Sevenseas.no på lån som jeg fikk testet kjapt før jeg reiste på jobb. Fikk turtallet jeg skal ha (6100-6200) ved mye trim på motor (8-9) men forbruket gikk ikke ned nevneverdig slik jeg hadde håpet. Derfor har jeg lyst til å teste Enertia ECO. Redigert 4.November.2017 av Basse1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 (redigert) Short story: Ingen forhandlere tilbyr "levere tilbake". Det ligger en Enertia 19" på finn. Med mindre det er din, er det muligens et greit alternativ? Gjør muligen samme og bedre nytte enn en Tempest+ 19"? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=107233178 http://www.ribadventure.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=280:enertia-vs-tempest-vs-revoloution-en&catid=39&Itemid=256&lang=en Redigert 4.November.2017 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Basse1 Svart 4.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Solseng skrev 10 minutter siden: Short story: Ingen forhandlere tilbyr "levere tilbake". Det ligger en Enertia 19" på finn. Med mindre det er din, er det muligens et greit alternativ? Sevenseas.no gjør dette, meget bra service. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 (redigert) Da har du svar på ditt eget spørsmål. Bra. Hvis Sevenseas tilbyr dette allround, er det en veldig grei løsning som noteres! Redigert 4.November.2017 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Basse1 Svart 4.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Solseng skrev 3 minutter siden: Da har du svar på ditt eget spørsmål. Bra. Sevenseas.no selger kun propeller fra Turning Point, ikke Mercury.. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Ok, du kan jo prøve ut deres Mach3 Express OS i 19". I propellverden er vel kanskje TP litt nytt, men det betyr ikke at det er dårlig. Hvis Sevenseas backer opp, er det et positivt bidrag i en båteiers jevnlige motbør mot utgifter. Sitér dette innlegget Link to post
Basse1 Svart 4.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Har lest litt om den og kunne absolutt tenkt meg å teste. Den er såpass ny at den er ikke å få tak i Norge ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 (redigert) Det blir vel å sette seg ned og holde de forskjellige ytelsesparameterne opp mot hverandre. Du nevner forbruk. Jeg fikk f.eks. ca. 25 timer på motoren dette året. Mye av dette var tomgang eller sakte fart. La oss si +/- 50L bensin i forskjell i et best/worst case scenatio. Eller 6-700kr. Jeg vet jo ikke hvordan ditt regnestykke ser ut, men jeg er mest opptatt av at båten akselerer bra (opp i plan med eller uten passasjerer), motoren går lett og at kjøringen oppleves bra uten at propellen spinner lett eller at det butter i mot. Kanskje du har en grei propell? Redigert 4.November.2017 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Du skreiv jo på IM at du låg på 1,3l/nm. Eg ligger på 1,2 med min. Så du har neppe all verdens å gå på mtp forbruk :) Sitér dette innlegget Link to post
Basse1 Svart 4.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Kjøpte båten i august. Har brukt båten 20+ timer fra slutten av august til nå og blir nok å bruke den mye til neste år. Med kalesjen nede og lite last i båt ligger jeg jevnt på 0,6, av og til nede på 0,7nm/l. Altså 1,43 - 1,67l/nm. Får ikke max turtall med propellen jeg har i dag. Dette i kombinasjon med det jeg mener er høyt forbruk er grunnen til at jeg velger å bytte propell. Når jeg da først skal bytte, så er jeg interessert i å bytte til en som har god ytelse og som kanskje kan få ned forbruket - Enertia ECO. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Det høres ut som min ja med den propellen som stod på når eg kjøpte den. Nå ligger eg på 0.8 stort sett. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 (redigert) Verado med max rpm 6400 altså. 19" til 18" ca 200ish in rpm. EnertiaECO 18". Ikke kjent for å være overpitched (=større faktisk pitch enn påstemplet). Turtallsvillig stor-diameter propell. http://www.ribadventure.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=265:eco-vs-suzuki-en&catid=39&Itemid=256&lang=en Jeg kan selvsagt forstå viljen til å treffe bullseye. Forbruk er mitt minst viktige kriterium, men jeg er likvel med. Redigert 4.November.2017 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Med min propell oppnådde eg å ha samme forbruk pr nm fra 22-24 til 32-33 knop. Det var et kriterie for meg. Har nok juice i motoren til å dra på det eg trenger. Om eg får 49knop på maks eller 52 betyr nada. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 ... og skroget på min båt gir liten mening over 40 knop. Så det handler om å finne en god balanse mellom alle parametre. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Samme her. Toppfart var uvesentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Basse1 Svart 6.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Joltus skrev On 11/4/2017 at 23.09: Med min propell oppnådde eg å ha samme forbruk pr nm fra 22-24 til 32-33 knop. Det var et kriterie for meg. Har nok juice i motoren til å dra på det eg trenger. Om eg får 49knop på maks eller 52 betyr nada. Hvordan testet du max rpm? Lite last, kalesjen nede og full tilt på motor? Eller med normal last, kalesj oppe og "normal" tilt på motor ca 5? Hvilken fart og turtall oppnår du med propellen din? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Du kan ikke se på tallet på tilten. Det kan man kalibrere som man vil, og det bør man. Slik eg har fått fortalt med tilt var at man må tilte så mye at man kjenner propellen slipper og så ned igjen. Det var ganske mange rpm og knop når eg skjønte at 10 på skalaen ikke var maks tilt under gange. Kun en skala til bruk for å vite hvor man er tiltet. Eg er oppe i overkant av 11 på den skalen på min motor når eg får full fart. Da er båten knapt kjørbar. Går alt for fort :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.