Jump to content

Uttern D66 med Mercury , firma som leier ut propellere for testing?

Basse1

Recommended Posts

og oppgir du mer data på motor osv så får du muligens noen råd også til hva som kan passe.   Og hva ønsker du å oppnå med propellbyttet? 

vi trenger : motorstørrelse / årsmodell , turtall på topp og oppnådd fart. Og data på nåværende propell

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg tror også vi kan konkludere med at det ikke finnes leverandører som tilbyr propeller til testing for privatkunder (selv om det hadde vært en veldig grei løsning). I så fall hadde vi nok alle kjent til det. Så det blir nok som ivar sier: Du kan få litt innspill på hvilken vei det er fornuftig å gå med propellvalg, men da må du nesten komme med utfyllende info.

Ble litt usikker her. Var det meg du mente? Hadde en tråd for en tid tilbake vedrørende propellvalg. Joda, har propell på vei. Måtte kjøpe, så ingen snarvei desverre. Sesongen ble kortere enn forventet, og jeg rakk knapt å kjøre inn motoren. Jeg fikk ingen god baseline og i tillegg har jeg kjøpt motorlift med 4" setback - noe som påvirker høyden av montering bittelitt . Så vi er i testmodus enda.

Fant en Rubex HR4 (Solas Titan HR m/løs hub) til grei pris hos Skruvat, og fikk lyst til å forsøke. 4x14x23. 1/4" mindre enn orginal Suzuki 4-blad i den minste E-klassen propeller. Kanskje vi får samme eller litt høyere rpm som nåværende 3x14,74x23 (orginal Suzuki)?

Uansett: Propell må nesten prøves i praksis for å finne ut hvor bra eller dårlig det fungerer på aktuell båt/motor. Jeg vurderer også en 3-blader med større dimensjon, men er bittelitt usikker på hvilken pitch jeg skal gå for. Enten 22" eller 23". Eller 21,5" som er Suzuki orginal. Mangler 2-3 hundre rpms for å være helt fornøyd med Suzuki 23" pitch - med forbehold om at tweaking med høyde og innkjøring bringer rpm spot on. Desverre er oppgitt pitch fra de ulike leverandørene ikke alltid helt det samme. Dermed blir det nyttig med know-how fra andre og andres erfaringer.

Det er vel også noe trådstarter må gripe tak i. Baseline. Altså som ivar nevnte. Motor, nåværende propell, turtall. Iallefall på toppfart og last i båten. Akselerasjon opp i plan. Cruisefart. Konkrete ønsker ift. forbedring mm. Hadde selvsagt vært greit om man bare kunne låne det man ville, men den muligheten eksisterer meg bekjent ikke.

Jeg er høvelig sikker på hvilken propell jeg skal ha: Tempest Plus 14,625" x 19" eller Enertia ECO 16" x 18". Likevel kan man gå på en smell og oppleve at dette oppsettet ikke fungerer optimalt selv om det i teorien skal fungere bra. Derfor lurer jeg på om noen vet av forhandler der man kan levere tilbake :)

Fikk en Turning Point Express Mach 3 fra Sevenseas.no på lån som jeg fikk testet kjapt før jeg reiste på jobb. 

Fikk turtallet jeg skal ha (6100-6200) ved mye trim på motor (8-9) men forbruket gikk ikke ned nevneverdig slik jeg hadde håpet. Derfor har jeg lyst til å teste Enertia ECO.

Redigert av Basse1 (see edit history)

Short story: Ingen forhandlere tilbyr "levere tilbake". Det ligger en Enertia 19" på finn. Med mindre det er din, er det muligens et greit alternativ? Gjør muligen samme og bedre nytte enn en Tempest+ 19"?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=107233178

http://www.ribadventure.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=280:enertia-vs-tempest-vs-revoloution-en&catid=39&Itemid=256&lang=en

Redigert av Solseng (see edit history)

Det blir vel å sette seg ned og holde de forskjellige ytelsesparameterne opp mot hverandre. Du nevner forbruk. Jeg fikk f.eks. ca. 25 timer på motoren dette året. Mye av dette var tomgang eller sakte fart. La oss si +/- 50L bensin i forskjell i et best/worst case scenatio. Eller 6-700kr. Jeg vet jo ikke hvordan ditt regnestykke ser ut, men jeg er mest opptatt av at båten akselerer bra (opp i plan med eller uten passasjerer), motoren går lett og at kjøringen oppleves bra uten at propellen spinner lett eller at det butter i mot. Kanskje du har en grei propell?

Kjøpte båten i august. Har brukt båten 20+ timer fra slutten av august til nå og blir nok å bruke den mye til neste år.

Med kalesjen nede og lite last i båt ligger jeg jevnt på 0,6, av og til nede på 0,7nm/l. Altså 1,43 - 1,67l/nm. 

Får ikke max turtall med propellen jeg har i dag. Dette i kombinasjon med det jeg mener er høyt forbruk er grunnen til at jeg velger å bytte propell. Når jeg da først skal bytte, så er jeg interessert i å bytte til en som har god ytelse og som kanskje kan få ned forbruket - Enertia ECO.

Verado med max rpm 6400 altså. 19" til 18" ca 200ish in rpm. EnertiaECO 18". Ikke kjent for å være overpitched (=større faktisk pitch enn påstemplet). Turtallsvillig stor-diameter propell.

http://www.ribadventure.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=265:eco-vs-suzuki-en&catid=39&Itemid=256&lang=en

Jeg kan selvsagt forstå viljen til å treffe bullseye. Forbruk er mitt minst viktige kriterium, men jeg er likvel med. :thumbsup:

Joltus skrev On 11/4/2017 at 23.09:

Med min propell oppnådde eg å ha samme forbruk pr nm fra 22-24 til 32-33 knop.

Det var et kriterie for meg. 

Har nok juice i motoren til å dra på det eg trenger. Om eg får 49knop på maks eller 52 betyr nada. 

Hvordan testet du max rpm? Lite last, kalesjen nede og full tilt på motor? Eller med normal last, kalesj oppe og "normal" tilt på motor ca 5?

Hvilken fart og turtall oppnår du med propellen din?

Du kan ikke se på tallet på tilten. Det kan man kalibrere som man vil, og det bør man.

Slik eg har fått fortalt med tilt var at man må tilte så mye at man kjenner propellen slipper og så ned igjen.

Det var ganske mange rpm og knop når eg skjønte at 10 på skalaen ikke var maks tilt under gange. Kun en skala til bruk for å vite hvor man er tiltet. Eg er oppe i overkant av 11 på den skalen på min motor når eg får full fart. Da er båten knapt kjørbar. Går alt for fort :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...