Jump to content

5 måneder til havs i havarert seilbåt

-morten-

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Mye som tyder på at det er humbug. Men når det er sagt, er det andre enn meg som har reagert på språket og måten folk går til angrep på disse på sosiale media? Leser litt på amerikanske/internasjonale seilsider og FB grupper og språket er vanvittig hardt. 

Jeg mener, folk tar helt av. De kalles for de mest motbydelige ting, henges ut på alle tenkelige og utenkelige måter. Språkbruken og holdningene er hinsides. Det er som en gigantisk tidevannsbølge med dritt. 

Har jeg gått glipp av noe eller har det blitt helt ok å æreskjelle folk på det groveste, å ha en språkbruk om andre som før var utenkelig? 

Skjønner ingenting jeg. Virker som sosiale media har blitt helt perverse. Får håpe det tar litt tid før vi begynner å skrive om hverandre på denne måten i her i Norge. 

Stusset på det samme. Kan det være en journalist som har misforstått, skjer hele tiden, og plutselig har ei fjær blitt til 5 høns? Kan det for eksempel hende at historien egentlig er slik at jentene har vært ute på en 5 mnd lang reise - totalt!? Høres mer sannsynlig ut. Ikke minst med tanke på formen til de to damene da de ble intervjuet. Smilte, lo og spøkte, og etter min mening i utrolig god forfatning etter nesten et halvt år i havsnød. Noen må ha misforstått her(?)

Jeg fikk inntrykk av at hun som eide båten (?) ikke hadde peiling på båtliv, og hadde bare gjort et par prøveturer. Så får un seg en kjæreste som ikke kan NOE om båt. Disse to damene legger så ut på en romantisk seilas til Hawai, med proviant for et helt år. De visste antagelig ikke hva en EPIRB var for noe "rart".

Det så ikke ut til at noen av dem, inludert hundene, hadde lidd overlast. Men når de ikke kan noe særlig om navigasjon eller noen ting nærmest, så gikk vel bare dagene. Til slutt var de nok glade for å bli "reddet", -og jeg er litt ufin nå, men det var vel en løsning de så etter når evnen til å redde seg selv syntes å være helt fraværende. Men her er det jo lett å spekulere for mye, av mangel på harde fakta.  Jeg synes også det er ganske merkelig hele greia.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Pinkvin skrev for 9 timer siden:

Mye som tyder på at det er humbug. Men når det er sagt, er det andre enn meg som har reagert på språket og måten folk går til angrep på disse på sosiale media? Leser litt på amerikanske/internasjonale seilsider og FB grupper og språket er vanvittig hardt. 

Jeg mener, folk tar helt av. De kalles for de mest motbydelige ting, henges ut på alle tenkelige og utenkelige måter. Språkbruken og holdningene er hinsides. Det er som en gigantisk tidevannsbølge med dritt. 

Har jeg gått glipp av noe eller har det blitt helt ok å æreskjelle folk på det groveste, å ha en språkbruk om andre som før var utenkelig? 

Skjønner ingenting jeg. Virker som sosiale media har blitt helt perverse. Får håpe det tar litt tid før vi begynner å skrive om hverandre på denne måten i her i Norge. 

Ja skjønner heller ikke at folk gidder engasjerer seg i slike agurk "nyheter"...

Ingen er skadet eller død, så hva betyr det egentlig for oss hva som har skjedd der ute..?

Duppe skrev for 9 timer siden:

Så "motorhavari" var tett filter, og "ødelagt mast" var krøll i tauverket?

Det kan tenkes at det var på det nivået når haier som svømte rundt båten ble tolket som en livstruende situasjon.

Det er jo veldig fristende å tro at beretningen deres om haiangrepet er basert på en tro på at filmen "Haisommer" faktisk bekriver haiers oppførsel i virkelighetens verden... :giggle:  Jeg tviler sterkt på at haier,  organisert i flokk som om de var spekkhoggere,  har forsøkt å renne båten i senk med gjentatte forsøk på å stange hull i skroget... :lol:

Sanrt kommer de vel med en bokutgivelse?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Når vi ser bakgrunnen til 'kapteinen' og hennes planer om å skrive bok av hendelsen, https://baatplassen.no/i/topic/138208-kjedelige-folk-med-pinnebåter/ virker det som at det neppe var en heldig tilfeldighet at de klarte å planlegge provianten mer enn bra, men absolutt ingenting annet. Det ser mest ut som at det var et slags PR stunt for en planlagt bokutgivelse.

Redigert av Duppe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...