Scand Baltic Startet 5.November.2017 Link til dette innlegget Startet 5.November.2017 Har i en tidligere tråd luftet spørsmålet rundt effekt og kjettingdim. på vinsj som fulgte med båten umontert. Nå har jeg fått litt mer oversikt over hva jeg har. Kabularet er av typen som skal sitte montert oppe over dekk. Har demontert litt i båten nå og sliter litt med plassering. Med litt modifikasjoner kan jeg få til å montere den innvendig på hekken, men ser at noen monterer de rett på plattformen. For meg hadde dette vært den aller enkleste metoden og kjetting rett ned i kasse under. Men, samtidig skurrer det med å lage hull i plattformen som går rett ned i lasterommet akter... Er bekymringen ubegrunnet, vil det i praksis være noe fare for vann ned? Må uansett ha kasse for kjetting under. Hva med å lage den helt oppunder plattformen innvendig? Da har jeg jo et lukket rom under og ikke direkte åpent inn i båten. Noen synspunkter rundt det? Noen med erfaringer med samme båt? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 En i havna monterte på en slik i våres. Rulle hvor ankeret ligger inn på plattformen, og kjettingen går inn i akterspeilet innenfor plattformen, et lite stykke opp. Vinsjen står innvendig, og er ikke synlig utenfra. Har ikke sett den innvendig monteringen. Har sett en Sealine som slet med plassering - der endte vinsjen med å bli montert innvendig nesten midtskips, men tauet (her var det blytau) gikk gjennom halve båten før det som ut på hekken. Hadde ikke sett eller tenkt på en slik mulighet, men i dette tilfellet ser det ut til å virke greit nok. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 (redigert) Hvis du ser på bildet mitt, så ser du en løsning som burde være mulig for deg også, fordelen er at du får en god høyde på fallet. Det er typen Sleipner Maxi 34. Har ca 80cm fall. Redigert 5.November.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 (redigert) Her en båtkompis sin Phantom 38, ikke det beste bildet, men du ser plassering.. Redigert 5.November.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 5.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Jeg ønsker å unngå å få anker, brakett og kjetting langt innpå plattform. Har Anchorlift 900 Barracuda. Ser plassering til Førstefender. Det fungerer nok bra, men ønsker å kunne bruke vinsjen jeg allerde har. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 (redigert) Slik er det på vår båt. Riktignok en Ph 37, men tenkte bare å vise ankerets plassering på badeplattformen. Redigert 5.November.2017 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 5.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Din plassering er fin Dykker. Langt ut mot styrbord. Sitér dette innlegget Link to post
sun Svart 11.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2017 Dette er hvordan jeg gjorde det. Fungerer greit, men fort gjort å snuble i tauet hvis en ikke følger med Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2017 Fairline har montert dette som originalt hos meg som vist på bildet her. Svebo-system foran og bak. Fungerer fint og det kommer aldri inn noe vann til lagerrom under. Dessuten er hekkankeret vekk fra jolla når den står på plattformen men fungerer som et ekstra surrepunkt/sikringspunkt for hekken til jolla når den er med. Det er heller ingen hinder å trakke over selv om jeg for det meste legger med BB side til kai siden det er der hekkporten er. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 12.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2017 Takk for nye innspill og bilder. Har fått plassert motor og kabular. Fikk plassert alt helt inntil «skinka» på plattforma. Litt av utfordringen var å plassere kjettingen innvendig. Tror jeg har løst det [har ikke testet enda] med å føre kjettingen ned i et bøyd rør som fører den over eksosrøret og ned i en kasse/ bøtte som er enkel å komme til. Håper jeg har høyde nok til at kjettingen har plass til å tårne seg opp. Bilder kommer når det er montert og testet. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 12.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2017 Da har jeg begynt å få ting på plass. Litt modifisering av kabularet. Har sveiset et trau under med et rør som fører kjettingen dit jeg ønsker. Skjøtet med en slangestuss for å lettere få ting på plass 50 meter 7mm. kjetting på plass. Gildekassa er provisorisk. Kabularet er plassert på utsiden av brønnen under akterbenken. Hele kabularet blir pakket inn etterhvert for å ha kontroll på vannsøl og mudder fra kjettingen. Innsiden av brønnen er forsterket og da plasserte jeg likegodt rele og boksen til trådløs fjernkontroll der. Da får jeg kjetting og rulle helt ut i skinka. Da gjenstår det å skjøte litt på rulla, plassere den og nøyaktig plassering av gjennomføringa til kjettingen. Litt brytere og diverse skal også på plass. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 12.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2017 Fin montering, men det siste lange røret tror jeg ikke vil fungere, du er avhengig av større høyde ned til kassa. Syrefast kjetting sklir bedre, tårner ikke på samme måte. Blir verre når den galvaniserte blir eldre, hjelper å spraye med CRC eller lignende for å bevare kjettingen. Jeg ville byttet ut røret med en sklie ala rutsjebane mot kassa. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 Jeg tror heller ikke det røret vil virket. Men husk at du kan flytte vinsjen innvendig til sted med egnet høyde, så lar du kjettingen passere en fri rulle/ kabular etter to på veien mot åpningen i akterspeilet. Må være litt solide ruller da draget blir belastet på dem under bruk. Da kan du plassere vinsjen på egnet sted, og løse kjettingtransporten på den siden av vinsjen hvor det alltid er et drag i kjettingen. Ankeret vil jo representere draget på vei opp eller ned, så kjettingen der vil nok går greit, bare rulla er hensiktsmessig for kjetting under fritt fall systematikk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.