Jump to content

Minus til skrog på alubåt?


Sofaseileren

Recommended Posts

Når vi koblet til batteriet for å teste motor og utstyr på vår nyinnkjøpte aluRIB, fikk jeg en overraskelse. Jeg fikk gnist når en ledning fra plusspolen kom bort i skroget. Minus går altså til skroget, uten at jeg har funnet ut hvor dette skjer, om det er en overledning et sted, eller om det er koblet slik med vilje. Jeg  har ikke vært borte i dette tidligere, og antar at det er en feil. 
Må allikevel spørre: er det mulig at dette er slik det skal være, og hva er i såtilfelle fordelen med dette?

Link to post

Snakket med motorleverandør. Denne, og alle andre utenbordsmotorer har minus til motorblokka, og ikke noe isolator til motorfestet. De hadde, til tross for at de også solgte alubåter, ikke tenkt over at skrogene dermed ble minus også, men mente at logisk sett måtte det bli slik. Snakket etterpå med en større leverandør av alubåter, som heller ikke hadde tenkt gjennom problemstillingen, men som mente, når jeg tok opp minus til blokk på utenbordsmotorer, at det måtte jo være slik...
Er fremdeles forundret over at dette ikke er noe man kjenner til, ettersom det har mye å si for hvordan man behandler og legger opp det elektriske anlegget.

 

Link to post

Oppsummering av hva jeg har kommet fram til etter å ha skummet div poster her og i utenlandske fora.. Setter pris på korrigeringer og kommentarer.

1) At aluminiumsskroget får negativ spenning gjør det mer utsatt for korrosjon ved krypstrøm / elproblemer i landstrømsanlegg eller nabobåt.
2) at minus går til motorblokk og at det ikke er isolering mellom blokk og motorfeste, gjør at alubåter med batteri og utenbordsmotor vil ha negativ spenning i skrog.
3) Galvaniske utfordringer kan løses ved en dobbeltpolig hovedstrømsbryter, der ingen koblinger går rett fra batteripolen.
4) Det bør uansett tas spesielle hensyn når man legger opp eller utvider det elektriske anlegget i alubåter, for å forhindre at + kan komme i kontakt med skroget.

Link to post

For det første tilstreber man 'sant to-polet' anlegg i aluminiumsbåter. Og med sant to-polet menes at elementer som eksempelvis avgir ledende materiale, eks. kullstøv, i tillegg til å være to-polet også er elektrisk isolert fra omgivelsene ved hjelp av isoleringssett. Det ble en lang setning. Mesteparten av tiden ligger en lystbåt i ro. For i så stor utstrekning som mulig å fjerne krypstrømmer, ville jeg montert brytere både på batteri pluss og minus. Hvilket jeg har gjort på Hulda. Og som er anbefalt over. Hos meg går alt som har dynamo/elektromotor på egen krets. Lys og lanterner på en annen krets. Denne siste er to-polet, ingen mulig forbindelse til skroget. Heller ikke lensepumpen eller dennes nivåbryter har mulig kontakt med skroget. 

 

Minus til skroget behøver ikke å være farlig. Det betyr at det ligger et 'teppe' av overskuddselektroner på skroget. Helvetet starter når det dannes en krets der visse deler går i pluss. Da dannes Al2+, dvs. aluminiumsioner som mangler to elektroner. Disse ionene stikker av. Og etterlater seg hull. Hvilket vi ser som forskjellige korrosjonsformer. Og det kan gå innmari fort, spesielt på aluminium. Jern er mye tregere i avtrekket. 

 

Håper dette la litt vettug informasjon til den allerede opparbeidede kunnskapsbase. 

Link to post

Ble ikke så veldig klok av svaret ditt.

Du skriver krypstrømmer. Tenker du da krypstrømmer gjennom batteri bryterene når de er avslått, eller er det andre ting du tenker på?

Hordan kan vagabonderende strømmer oppstå som følge av at - på batteriet er tilkoblet, når + er frakoblet?

Hva mener du med at ett batteri I utakt kan stell til mye ugang om bare den ene polen er tilkoblet?

Link to post

Min oppfattelse forum forstås et åpen sted for mange aktiviteter deriblant diskusjoner.

Båtplassen båtforum er et fantastisk sted, der man dele kunnskap og ikke minst lære av andre. Om alle skulle gjøre som Hulda gjør her, og legge ut sine oppfatninger og hevde at andre kverulerer når man blir bedt av flere andre på forumet og forklare hva man egentlig mener med sine påstander, da ødelegger vi forumet.

 

 

Link to post

Møkk, defekter, overslag, fukt, salin atmosfære. Hvorfor har man to-polede brytere? Er det kvalitetsforskjeller på brytere, og er kvaliteten prisavhengig? Hvordan oppstår spenningsforskjeller? Hvor mange mA skal til for å starte en korrosjonsreaksjon? Hvordan beveger elektronene seg over en metalloverflate? Jeg kan stille millioner av spørsmål. Når du har svart på disse,  kan jeg stille fler. 

Link to post
JRK skrev for 10 timer siden:

Min oppfattelse forum forstås et åpen sted for mange aktiviteter deriblant diskusjoner.

Båtplassen båtforum er et fantastisk sted, der man dele kunnskap og ikke minst lære av andre. Om alle skulle gjøre som Hulda gjør her, og legge ut sine oppfatninger og hevde at andre kverulerer når man blir bedt av flere andre på forumet og forklare hva man egentlig mener med sine påstander, da ødelegger vi forumet.

 

 

 

Jeg bruker også brytere på både + og - pol, helt systematisk gjennom hele båten, ikke bare på batteriene.

 

Hvorfor? Litt pga krypstrømmer, men

mest fordi når både + og - bryter er i av posisjon så VET jeg at alt bortenfor bryterne er helt galvanisk isolert fra resten av båten

og enhver strømkilde. Det synes jeg er greit å vite.

 

V8 rules.

 

Link to post
JRK skrev for 10 timer siden:

Min oppfattelse forum forstås et åpen sted for mange aktiviteter deriblant diskusjoner.

Båtplassen båtforum er et fantastisk sted, der man dele kunnskap og ikke minst lære av andre. Om alle skulle gjøre som Hulda gjør her, og legge ut sine oppfatninger og hevde at andre kverulerer når man blir bedt av flere andre på forumet og forklare hva man egentlig mener med sine påstander, da ødelegger vi forumet.

 

 

 

Jeg bruker også brytere på både + og - pol, helt systematisk gjennom hele båten, ikke bare på batteriene.

 

Hvorfor? Litt pga krypstrømmer, men

mest fordi når både + og - bryter er i av posisjon så VET jeg at alt bortenfor bryterne er helt galvanisk isolert fra resten av båten

og enhver strømkilde. Det synes jeg er greit å vite.

 

V8 rules.

 

Link to post
janet skrev for 9 timer siden:

 

Jeg bruker også brytere på både + og - pol, helt systematisk gjennom hele båten, ikke bare på batteriene.

 

Hvorfor? Litt pga krypstrømmer, men

mest fordi når både + og - bryter er i av posisjon så VET jeg at alt bortenfor bryterne er helt galvanisk isolert fra resten av båten

og enhver strømkilde. Det synes jeg er greit å vite.

 

 

Ja men hva er vitsen??? Det finnes ikke en eneste båtprodusent som gjør dette. Og da er spøsmålet hva er det du og Hulda har skjønt som ikke de skjønner?

Om du først mener at det de kan oppstå krypstrømmer I en bryter så hjelper det vel ikke mer om du har e1, 2 eller 3 brytere I en krets.

For Thrustere og vinsjer er det en klar ulempe å bruke 2 brytere da du får større spenningsfall til disse.

 

For meg virker det som at man bare ønsker å sikre seg, men vet ikke helt hva. Begrunnelse for å legge inn beskyttelse og vern er jo helt avhengig av hva slags båt og utstyr du har I denne. Noen eksempler på dette er:

- Har du landstrøm?,

- Med eller uten skilletrafo?

- Har du thrustere?

- Er alle metaller under båten sammenkoplet eller ikke?

- Har de felles eller individuelle offeranoder

- Har du aktivt eller passivt anodesystem

 

I værste fall kan en isolering som du nevner her medføre økt galvanisk korrosjon.

 

Det er flere som gir råd her på båtplassen, men om man spør hvorfor, så får man ikke svar. Og av og til skinner det igjennom at dette er synsing og ikke basert på kunnskap...

 

 

 

 

Link to post
JRK skrev 24 minutter siden:

 

Ja men hva er vitsen??? Det finnes ikke en eneste båtprodusent som gjør dette. Og da er spøsmålet hva er det du og Hulda har skjønt som ikke de skjønner?

Om du først mener at det de kan oppstå krypstrømmer I en bryter så hjelper det vel ikke mer om du har e1, 2 eller 3 brytere I en krets.

For Thrustere og vinsjer er det en klar ulempe å bruke 2 brytere da du får større spenningsfall til disse.

 

For meg virker det som at man bare ønsker å sikre seg, men vet ikke helt hva. Begrunnelse for å legge inn beskyttelse og vern er jo helt avhengig av hva slags båt og utstyr du har I denne. Noen eksempler på dette er:

- Har du landstrøm?,

- Med eller uten skilletrafo?

- Har du thrustere?

- Er alle metaller under båten sammenkoplet eller ikke?

- Har de felles eller individuelle offeranoder

- Har du aktivt eller passivt anodesystem

 

I værste fall kan en isolering som du nevner her medføre økt galvanisk korrosjon.

 

Det er flere som gir råd her på båtplassen, men om man spør hvorfor, så får man ikke svar. Og av og til skinner det igjennom at dette er synsing og ikke basert på kunnskap...

 

 

 

 

Det finnes en rekke produsenter som bruker doble brytere

Se til Australia og NZ

 

 

Du gjor jo det samme selv

Hiver av svart kabel

 

i stedet for aa hive av svart har jeg et antal doble brytere

Jeg isolerer den kretsen jeg skal jobbe paa

Resten er intakt og funker.

 

Ikke saa dumt det me thinks

V8 rules.

 

Link to post
hegra skrev for 13 timer siden:

Vel, VP har som sagt i følge deres koblingsskjema, i hvert fall på sine to-polede anlegg , Om båtprodusentene følger skjemaet er en annen ting. Kanskje VP skjønner vitsen med hovedbryter på både + og minus, men jeg har ikke svaret.

Poenget mitt er at man må se helheten før man kan bestemme hva som er rett.

I utgangspunktet med en ren motorinstallasjon er det fornuftig med et topolet anlegg. I det øyeblikk du kobler en varmtvannstank med elkolbe, uten skilletrafo, har du et potensielt korosjonsproblem via propellen om naboens elkolbe lekker under 30 mA og han har kuttet jordleningen til (En periode var det faktisk lov og etablere lokaljord mot sjøvann).

De alle fleste båtprodusenter jorder alle metalliske deler under vann mot et sentralt jordpunkt. Man etablerer sluttede kretser vha Zink, som beskyttelse for at ikke deler på båten skal korrodere.

Link to post

På nynorsk kalles det 'bonding'. Det vil si at alle tilknyttede komponenter presses til samme potensiale. Og i 'enden' ligger det en anode som blir ofret. Denne anoden kan være sink, aluminium eller magnesium, alt etter som. Deler av dette er utmerket visualisert på hjemmesiden til Ingar. Hvis man kobler landstrøm i hht. instruksen fra DSB, er man garantert å åpne for galvanisk tæring ut fra potensialforskjellen mellom sjøjord og landjord. Men dette har vært meget debatert tidligere.

 

Noen er av den oppfatning at et vanlig batteri ikke kan stelle til alvorlige korrosjonsproblemer. Den oppfatningen er feil.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...