Jump to content

Behandling av teak? Ikke lakk og olje..

Biam1

Recommended Posts

Erfaringer med behandling av teak med noe annet enn lakk/olje? Har endel ubehandlet teak i båten. Listverk mm ute. Tidligere er det behandlet med voks/sealer. Etter endel år var det nå ikke så pent lenger så listene er nå pusset ned til frisk teak igjen. Forslag til bra produkter å behandle med? Brukte Star Brite Golden Teak oil på gamlemåten, men vil bare sjekke andre alternativer før jeg setter i gang ?

IMG_5213.JPG

Wester skrev for 12 timer siden:

Og den må ikke skrapes/ pusses av senere? 

Har ikke pusset og skrapt siden jeg pusset og skrapte for 20 år siden.

Viktig å  tørke av  etter ca.10min  ellers bygger en opp en hinne.

feier over en gang hver vår snakker om treverk inne,

Ute har jeg brukt Biltema lakk.

lavida.jpg.01ea2135bc2478c3b5029fb2e9437d4c.jpg

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Inne bruker jeg kun enkomponent teaklakk på sånne detljer. Det holder (nesten?) uendelig uten etterbehandling. Utendørs helst ubehandlet teak (dekk) eller D1 + D2 (dollbord og baugplattform). Men utendørs D2 må pusses lett over og behandles igjen hvert år. Dersom man venter for lenge med etterbehandlingen må man fjerne lakken, pusse over og begynne på nytt.

Sånne detaljer som trådstarter viser til kan man jo ta med hjem og kose seg med om vinteren. Det blir som en forlengelse av båtsesongen . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...