Biam1 Startet 5.November.2017 Link til dette innlegget Startet 5.November.2017 Erfaringer med behandling av teak med noe annet enn lakk/olje? Har endel ubehandlet teak i båten. Listverk mm ute. Tidligere er det behandlet med voks/sealer. Etter endel år var det nå ikke så pent lenger så listene er nå pusset ned til frisk teak igjen. Forslag til bra produkter å behandle med? Brukte Star Brite Golden Teak oil på gamlemåten, men vil bare sjekke andre alternativer før jeg setter i gang ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 saus inn tøtk av etter 10 min. må etterbehandles etter behov. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Biam1 Svart 5.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Og den må ikke skrapes/ pusses av senere? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Held ein knapp på tokomponent lakk om det skal vara. Men er litt meir krevjande med omsyn til grunnarbeid, påføring og tørking. (Husk å demonter hengsler og skruer før du pussar og lakkar. Med oljing er ikkje det like nøye.) Lagt meir lettvint med oljing altså. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Owatrol d1 og d2 blir fint det? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 boble65 skrev 10 minutter siden: Owatrol d1 og d2 blir fint det? Ja jeg kapitulerte i vår, på teakrekken akterut, og gikk over til D1 og D2... Før det brukte jeg flere år med Star Brite Golden, og siste årene med Hempel teak oil.. Får håpe jeg ikke angrer.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 (redigert) Wester skrev for 12 timer siden: Og den må ikke skrapes/ pusses av senere? Har ikke pusset og skrapt siden jeg pusset og skrapte for 20 år siden. Viktig å tørke av etter ca.10min ellers bygger en opp en hinne. feier over en gang hver vår snakker om treverk inne, Ute har jeg brukt Biltema lakk. Redigert 6.November.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Inne bruker jeg kun enkomponent teaklakk på sånne detljer. Det holder (nesten?) uendelig uten etterbehandling. Utendørs helst ubehandlet teak (dekk) eller D1 + D2 (dollbord og baugplattform). Men utendørs D2 må pusses lett over og behandles igjen hvert år. Dersom man venter for lenge med etterbehandlingen må man fjerne lakken, pusse over og begynne på nytt. Sånne detaljer som trådstarter viser til kan man jo ta med hjem og kose seg med om vinteren. Det blir som en forlengelse av båtsesongen . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ida Marie III Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Trodde det var snakk om teak utendørs... Inne i båten bruker vi kun bivoks til teak.. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 6.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Takk for gode råd ? Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Syrefri vaselin kan også brukes til små ting inne i båten Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Roger jo Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 Brukte denne ("Vaselin") i flere år på en båt smør på og tørk av. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.