Byggeleder Startet 6.November.2017 Link til dette innlegget Startet 6.November.2017 Hei Vi er en familie på 4 ( pluss hund) som hadde vår første sommer med båt nå, det ga mersmak! ! Kjøpte en 19`` daycruiser med 100hk Yamaha. Vi vurderer nå og kjøpe en større båt til neste sesong. Blir brukt mest til dagsturer, men planen er også at vi kan dra på overnattingsturer. Har sett på alt fra Askeladden voyager 705 til SeaRay 275, pris fra 200-500 tusen. Er ikke veldig båtkyndig, og er veldig usikker på hva vi skal kjøpe. Liker båter som har mer plass ute enn inne, gjerne kjøkken ute også. Har båtplass i Oslo Har dere noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
aroneid Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Forstår det slik at du er på jakt etter kalesjebåt, så da blir mitt svar litt på siden. Men jeg solgte min 18" kalesjebåt (Uttern D55) pga ønske om mer plass og bedre muligheter for overnatting (altså mye likt dine behov, uten at jeg er en familie på 4). Jeg endte opp med Merry Fisher 755 (24 fot) fordi det ikke alltid er finvær selv om det er båtvær, og da er en lukket båt stor stas. Her har du eget toalettrom og pantry like innenfor døren (siden du helst vil ha det ute). Soveplass til 4 innendørs, velger du med kalesje kan du sove 2 til ute på solsengen. Syns denne er svært praktisk med tanke på både inne- og uteareal, ikke uten grunn at denne har vært populær de siste årene. Med utestyring er du sosial selv når du kjører. Fra 400.000 og oppover skulle du greie å finne eksemplarer (fra 2017 heter de 795, men da må du over 500 skal du ha OK utstyr). Sitér dette innlegget Link to post
fotsyk Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Skal du bruke båten på overnatting øker du båtgleden betraktelig! 1. Du må ha ett godt toalett. Septikktank og vanntank. 2. Kjøleskap. 3. Varme. Dette er selvsagt ikke ett must, men da kan du bruke båten såååå mange ganger uten at det er badetemperatur.) 4. God kalesjeløsning. Sjekk kalesjer, både tilstand og virkemåte, hvordan det er å være i båten med kalesjen på. Sitér dette innlegget Link to post
Byggeleder Svart 6.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Takk for svar! Vi har vurdert hardtop båter, men er litt usikre på om det er det vi vil ha. Blir jo ofte litt mindre uteplass!? Ser jo det er mye forskjellige meninger om de forskjellige båtmerkene. Men er det slik at man heller bør velge en Volvo penta fremfor en mercruiser? Tenker driftsikkerhet og ikke så mye på effekt. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Vi gikk fra en slik til en slik for ett år siden stor kalesjebåt med kjempestor uteplass og samtidig stor plass under dekk med alle bekvemligheter. Er faktisk lettere å kjøre den store på nesten 39 fot enn den lille på 23,5 fot. Har ikke angret et sekund selv med en noe dårlig sommer i år. Sitér dette innlegget Link to post
Byggeleder Svart 6.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Såpass? Har ikke båtplass til mer enn 30’’ , men har vurdert opp mot 27-29. Bare redd det blir for vanskelig å manøvrere, og at dropper de korte ettermiddagsturene. Man blir vel fort vant til det! Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Ikke noe problem og manøvrere på småturer? er jo bare litt større. Sitér dette innlegget Link to post
fotsyk Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 Hvilken motor du velger mener jeg har størst betydning av hvor mange verksteder det er rundt der du ferdes på ditt merke. Volvo Penta har vel således ett best utbygd forhandlernett i største delen av Norge........ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.