Jump to content

Hvordan kobler man til et solcellpanel

thomasd

Recommended Posts

Hei,

Jeg har faktisk googlet dette en del, men ikke funnet noe entydig svar.

I båten har jeg to banker (motor og forbruk), en 220v-lader som lader begge, og en Victron BMV-700 med shunt på forbruksbanken.

På en MPPT er det to utganger, til batteri og til forbruk. Pleier man å bare benytte batteri-utgangen, koble den til forbruksbanken (på samme måte som ledningene fra laderen, evt. koble disse sammen i motorrommet) og droppe forbruksutgangen? Da gir et evt. display på MPPTen mindre info, men det er vel ikke så relevant når jeg har Victron'en.

Andre tips/råd?

Mvh

Thomas

Bruk kun utgangen som skal gå rett til batteri. Og husk at minusen fra regulatoren skal på den siden av BMV 700 shunten som er bort fra batteriet, på samme som ved landstrømladeren. Du trenger ikke en regulator med display, du ser det du trenger å se på BMV 700 displayet.Å koble forbruk til den andre utgangen, er noe som passer for et hytteanlegg der solcellepanel er eneste ladekilde. Som regulator for solcellepanelet vil jeg anbefale Victron MPPT 75/15 dersom du har panel(er) av "normal" størrelse.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for svar. Av hensyn til å minimere kabling (og fordi batteribanken er litt vanskelig tilgjengelig) burde jeg vel kunne bruke laderens ledninger inn på batteriet. Disse blir jo koblet sammen uansett, samme om det skjer på batteripol/shunt eller nærmere laderen?

I tenkeboksen om det blir en enkelt eller avansert regulator. Litt moro er det kanskje å kunne se hvor mye panelene har bidratt med. Jeg tenkte ha minst 200w paneler, så da blir vel 15A litt snaut.

Å tro du skal få 200W ut av et panel på 200W, kan du bare glemme dersom du ikke flytter til Afrika ved ekvator. Selv  midtsommer i Sydnorge og med panelene rettet vinkelrett mot en sol uten en sky, burde derfor en regulator som kan gi max 15A være kraftig nok. Men for å ta høyde for at det blir enda større paneler på deg, har jo Victron kraftigere regulatorer også, feks. MPPT 100/30. Den burde kunne dekke det du får plass til av paneler i en "normal" båtstørrelse.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det ligger en dimensjoneringskalkulator på Victron sine sider. 15A burde holde til 200W og ifølge Victron vil regulator bare makse ut på 15A uten at noe ødelegges om panelene vil gi mer (står i manual). Det viktigste er at du sørger for at spenning fra seriekoblede paneler aldri overstiger max spenning på regulator - da blir den visstnok ødelagt. Med 75 volt kommer du neppe over med 200W heller. Men panelene gir max spenning ved laveste temperatur slik at kaldeste vinterdag blir dimensjonerende for spenningen. Du ser det i kalkulatoren. 

Jeg har faktisk hatt over 600W ut av mine 4 x 150W kinapaneler som ligger horisontalt på taket. Tidlig i juli, med knallblå himmel og sultne batterier om morgenen. Den nominelle/merke-effekten er 80% av det en får kl 1200 i Sahara (v 25 grader) slik jeg har forstått det. 

Den måten å oppgi effekten på var ny for meg, men litt mer realistisk enn hvordan andre oppgir effekten. Det vil jo si at dine paneler skulle gi 750W i Sahara. Jeg vil tro at de fleste oppgir effekten i Sahara (uten å nevne at det blir en god del mindre langt nord).

Men tallet 80% er kjent. Med en solhøyde midtsommer i  Sør-Norge på rundt 60 grader og horisontalt liggende paneler, er en god regel at de kan gi ca. sin60 = 0,86 (86%) i helt klarvær.

Da jeg kjøpte regulator tidligere i sommer, sa forhandlerne at man burde dimensjonere regulatoren slik at max ihht panelene ikke utgjorde noe mer enn omlag 70 % av regulatorens kapasitet. Skjønte aldri helt hvorfor, men regulatorens reelle kapasitet var visstnok ikke helt tallet man skulle tro på. 

Jeg vet ikke hvorfor, men registrerer at hos en kamerat ender regulatoren med å gi akkurat 0 ampere når maxgrensen er nærme. Dvs den gir ikke lengre max - men stopper rett og slett og gir ingenting videre på de mest solfylte dagene.Endte selv med en 20 a regulator. Har foreløpig kun 1 panel på 100 w, så jeg tok høyde for en viss utvidelse....

Den Victron'en som er nevnt, går i kategorien "skikkelig" i mine øyne (Tracer har jeg ingen mening om).   Ved tvil så kan det være smart å satse på en regulator med innebygget strømbegrensning.  Har selv Victron 75/15 mppt, og den har akkurat det.  En liten test av den strømbegrensnings-funksjonaliteten finner man i dette innlegget.  Der bruker jeg Victron'en som laderegulator for å lade et 180Ah LiFePO4 batteri rett fra en 20V/30A strømforsyning.

Jeg har aldri hørt om Tracer MPPT regulatoren, men er det en Kinavariant med store kjølefinner, er det stor sansynlighet for at det er en bløff å kalle den en MPPT regulator. Det ligger det flere videoer om på nettet, og jeg mener det også har vært oppe her.

Jeg håber det er ok at jeg låner denne tråd med et spørgsmål?

Den (relativt) nye båd har solceller. Hvor mange watt ved jeg ikke, men der er to paneler på cirka 80x50 cm (groft gæt - har ikke målt).

Efter at have installeret batterimåler i helgen ventede jeg spændt på en solskinsdag som kom i dag. Nu kan jeg se på måleren, at der er gået 1,2 amperetimer ind på banken. På en dag med stort set sol hele dagen. Godt nok i november, men...

Er det hvad jeg kan forvente eller er der noget galt et sted?

Husk at solen står lavt på himmelen på denne tiden. Så om panelene er montert horisontalt, får du ikke mye ut av dem. En tommelfingerregel er at du får ut sinus til solhøyden. Så når solen (på det høyeste) kanskje har en høyde på 20 grader, blir det sin20 = 0,34 eller ca. 30% av hva de kunne gi, rettet rett mot solen en strålende klar midsommerdag. Jeg vil tippe at dine paneler MajorAndy er på rundt 60W hver.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Tak for svar og lån af tråd. Jeg vil vente med at vurdere til jeg en dag er i båden mens solen skinner. ??

Red: Lige en ting til: Hvis panelerne giver 120W tilsammen og dette reduceres med solhøjden så giver de max 40W i denne tid. Det svarer til 3,3A. Hvis solen bare har skinnet i fire timer i dag, så burde det have givet 13Ah, ikke? Eller er der noget, jeg ikke har regnet rigtigt?

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Jo, det estimatet hørtes ikke urimelig ut. Men det er vel ikke sikkert at batteriene trengte så mye mat? I så fall vil faktisk levert være mye lavere enn ‘potensialet’. Hvis det ikke finnes noen loggefunksjon i regulator ville jeg tatt en tur i båten når sola skinner/midt på dagen og satt på tilstrekkelig forbruk til at regulator gir max. Da får du et bedre bilde. 

Som Fantimo sier, så er det batteriene som bestemmer hvor mye strøm de tar til seg. Er de, som deg mette etter en god middag, sier de nei takk til kaffe og kaker rett etterpå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...