PetternG Startet 6.November.2017 Link til dette innlegget Startet 6.November.2017 I sommer røk jeg forstaget på min båt, en gambling 34 fra 1977. Jeg har prøvd å lese meg opp på rullesystemer men har fortsatt en del spørsmål når jeg nå skal ta valget om hva jeg skal gjøre videre. Slik jeg ser det har jeg tre alternativer: 1. Reparere systemet jeg har liggende og bruke dette videre. 2. Få tak i et brukt system som passer min båt. 3. Kjøpe helt nytt. Jeg har ikke funnet noe dokumentasjon på opplegget jeg har, men kan se at det heter Goiot 360 og fra hva jeg kan se på nett er dette svært gammelt. Derfor er jeg i utgangspunktet kritisk til å skulle legge penger i å restaurere dette gamle systemet kontra å bytte til noe nyere. Profilene har også fått seg en bøy som gjør at det buer seg- For å få demontert det gamle ble jeg nødt til å borre opp flere av skruene i aluminiumsprofilen, samt å sage over wiren for å få stuet det vekk på dekk da jeg måtte fortsette ferden til Bergen. Goioten krever derfor en del arbeid og kostnader for å bli brukbar vil jeg tro. Jeg har null erfaring med rigging, og det viktigste spørsmålet nå i første omgang er hvordan jeg skal måle lengden på mitt gamle forstag. Som vist på bildene røk det helt i mastetoppen der wiren går inn i terminalen. Skal jeg legge wiren inn mot denne og måle fra toppen av terminalen? Og nederste del, skal jeg der måle til enden av terminalen? Legger ved en del bilder som kan være mer forklarende enn teksten. Båten ligger i Bergen og jeg tar gladelig imot tips om hvem i området jeg kan oppsøke for hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Ikke så mye å bidra med, annet an att mitt røyk på samme sted (oppdaget det før det var helt av heldigvis). Tror det var av type Norfurl eller noe sånn ? Forstod det på min rigger at det var en nokså vanlig feilkilde. Erstattet det med nytt Furlex. Tror det havnet på ca 25000,- med montering. Rigger hadde ikke sett den type feil så hyppig på den typen (har annen type lager i toppen tror jeg). Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Nero II Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 Har ikke greie på rullestag, men generelt er vel det gode å rådet at jo større usikkerhet, jo klokere å velge markedsleder, i ditt tilfelle en avart av option 3. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 Jeg ville tatt en prat med de her: NavinordicLundenvägen, 247331 Henan, Sweden0046-304360600046-30430743robert.olsson@navinordic.com De er forhandlere for Goiot. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.