Jump to content

Batterier, paralellkoble = + til + & - til - ?

Erik

Recommended Posts

Hei.

Skal bytte det gamle forbruks batteriet med 2 nyinnkjøpte. (øke fra 1 til 2 altså)

Disse har jeg lest meg frem til i emneoversikten skal parallell kobles.

Men bare for sikkerhets skyld (har vært med og sprengt batterier før, og vil helst slippe det igjen :eek: ) :

Parallel koble vil si å sette + til + og - til minus :confused:

Spurte i butikken der jeg kjøpte batteriene, og de bekreftet, men virket ikke helt overbevist :blush:

Jeg har altså tenkt å sette det ene av de to nye inn i det gamles sted.

Så har jeg tenkt å sette det andre nye via en ledning mellom + på de to forbruks batteriene, og en ledning mellom - på dem.

Batteriladeren har jeg tenkt å sette rett på polene på det batteriene som tar plassen til det gamle batteriet.

Det blir rett dette, eller :confused:

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Parallel koble vil si å sette + til + og - til minus  :confused:

:yesnod:

Jeg har altså tenkt å sette det ene av de to nye inn i det gamles sted.

Så har jeg tenkt å sette det andre nye via en ledning mellom + på de to forbruks batteriene, og en ledning mellom - på dem.

Batteriladeren har jeg tenkt å sette rett på polene på det batteriene som tar plassen til det gamle batteriet.

Det blir rett dette, eller  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod:

Og også med batteriladeren setter du pluss mot pluss og minus mot minus - bare at det er sagt :wink:

Et godt råd:

Ha på deg beskyttelses briller når du jobber med/ved batterier.

Ikke for å skremme deg, men hvis du skulle være uheldig å få gnister og eksplosjon av batteriet er det greit å spare øyne for batterisyra.

Det har faktisk hendt flere ganger at folk har fått hele sulamitten rett i trynet.

Noe av poenget med 2 stk batterier er vel å kunne velge 1 eller 2 eller 1+2. Har du tenkt på å montere en velger/bryter når du nå allikevel er i gang? Da får du også en hovedbryter for all strøm ombord.

<{POST_SNAPBACK}>

Frarådes! Å kunne velge mellom 2 eller flere batterier på forbrukssiden fører før eller senere til at batteriene er i forskjellige tilstander og da har du det gående... Poenget burde ikke være noe annet enn at batteriene er lettere håndterbar selv om kapasiteten tilsier mange, mange kilogram.

Noe annet er det evt dersom det er snakk om forbruksbatteri på den ene siden og startbatteri på den andre siden. Men det har blitt diskutert ørten ganger før og jeg henviser bare til emneoversiktens underkategorier i elektroavdelingen....

Et godt råd:

Ha på deg beskyttelses briller når du jobber med/ved batterier.

Ikke for å skremme deg, men hvis du skulle være uheldig å få gnister og eksplosjon av batteriet er det greit å spare øyne for batterisyra.

Det har faktisk hendt flere ganger at folk har fått hele sulamitten rett i trynet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har vært med at batterier har eksplodert selv før, og det er skumle saker ja. Nå er batteriene montert, og det gikk bra, uten sikkerhets briller, men takker for tipset, skal bruke det neste gang.

En annen fare med eksploderende bratterier, er splintene. En av de som kom løpende til dengang jeg sprengte batteri (skulle ha start hjelp på bilen da det smalt) kunne fortelle at en gang han hadde opplevd det samme, hadde han fått en stor plastbit STÅENDE FAST i panna :cryin: . Kanskje man burde bruke hjelm også.. :confused:

Noe av poenget med 2 stk batterier er vel å kunne velge 1 eller 2 eller 1+2. Har du tenkt på å montere en velger/bryter når du nå allikevel er i gang? Da får du også en hovedbryter for all strøm ombord.

<{POST_SNAPBACK}>

Da jeg kjøpte båten i fjor, var det kun 2 batterier ombord, som stod som en bank. Det var en av/på bryter der, men den var så vanskelig å komme til, at forrige eier sa han normalt aldri skrudde av stømmen annet en når sesongen var over. Batteriene var i tilegg av ulik type (samme kapasitet, men ulikt merke). Jeg delte derfor opp i to banker da, med 1-2-all bryter, plasserte bryteren slik at den var enklere å komme til, og har praktisert 1 - start, 2 - forbruk, All - lade under gange. Nå har jeg altså utvidet forbruk til 2 batterier(+ det gamle start = 3 tilsammen), men regner med å praktisere samme bruk av bryteren som før.

Burde ikke være problem det :confused: , eller risikerer jeg at batterikapasiteten nå er for stor for dynamoen min (vet ikke hvor stor den er :blush: ).

Erik.

Redigert av Erik (see edit history)

:flag: Hei Erik!

Har også flere batterier av samme type og størrelse (std. 115Ah) som er parallellkoblet til en stor forbruksbank, og det fungerer utmerket!

Ville bare nevne dette med ladingen, som tar lengere tid for å fullade en større bank enn en mindre - derfor kobler jeg på aut.vedlikeholdslader ved landligge - for å være sikker på å få topplading av hele batteribanken før neste tur.

Har nettopp kommet hjem fra en flott sjøferie :smiley::sailing::yesnod: , der jeg virkelig har fått prøvd ut batterikapasiteten i forhold til strømbehovet, og spesielt nå i det varme været vi har hatt.

Ved landligge i gjestehavnene greide laderne fint å levere den strømmen jeg brukte kontinuerlig til kjøleskap og ekstra kjøleboks - samt holde batteriene helt topp ladet - før vi igjen stakk av til en fin uthavn med nok strøm til flere døgn med nedkjølte matvarer.

Og når det gjelder mineralvannet, så "fisker" vi det opp til overflaten etter behov..... :wink:

NB!

Det er viktig at du har stor nok batt.bank i forhold til behovet, slik at du aldri eller i hvert fall meget sjelden kommer i skade for å tappe den for langt ned.

Uansett bruksmønster, så sats på å få de toppladet så snart som mulig igjen etter bruk og spesielt hvis de har hatt hardkjør og er mye uttappet.

Da vil de vare mye lenger og likeså holde best mulig på sin opprinnelige kapasitet!

Fortsatt GOD SOMMER og lykke til! :sailing:

Hjalmar :seeya:

Takker for mange fine tilbakemeldinger, føler meg nå komfortabel med valgte og instalerte løsning. :cool:

Men jeg lurer da , hvor lenge kan jeg egentlig forvente å ligge i uthavn før jeg må lade?

Før har jeg bare hatt en mindre båt uten annet enn ett par lampetter og en bilradio som strømforbrukere.

Nå har jeg båt med varmeapparat (elgammel eberspaher) og ett eldre kjøleskap (kjøpt brukt her på båtplassen).

I tillegg Laptop(M/TV), elektrisk vannpumpe, sampt lys og radio som før.

Jeg har nå mer stømkapasitet en noen sinne før (230 Ah forbruk), men samtidig altså mye større strømforbuk en noensinne før. Har blitt mest gjestehavn /m strøm de få turenne jeg har rukket i år, men det er jo i uthavn jeg egentig trives best.

Hvis man helt uvitenskapelig skulle tippe, hva vil kapasiteten min rekke til ?

1 døgn?

2 ? Kanskje 3, eller ??

Frykter det blir høst før jeg rekker noe særlig båtliv, så jeg regner med å kjøre varmeaparat mer enn kjøleskap :headbang:

Erik.

Regner med at du burde kunne greie deg i to, kanskje tre døgn med 230 ah kapasitet. Men med mindre du har mange timers gange hjem fra uthavna så kan det nok være lurt med en fastmontert lader når du har såpass stor batteribank. Du skal kjøre motoren temmelig lenge for å fylle opp banken når den er tilnærmet tom...

Vurderer større forbruksbank og lader selv, så dette er interessant lesestoff. Mitt nåværende forbruksbatteri på 120ah klarer å holde liv i kjøleskapet et knapt døgn ved forsiktig bruk (stiller termostaten på høyere temp når motoren ikke går). Men jeg har en mistanke om at batteriet ikke er noe videre bra... Visstnok bare tre-fire år gammelt, men har vært plaget av en dynamo i dårlig form etter det jeg har forstått. Så jeg får ta en liten beregning på hvor stort behov jeg nøkternt sett har og hvor mye jeg klarer å få plass til.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei.

Fann dette på Varta sin hjemmeside, se nederst på siden. Den gir en pekepinn hvor mye strøm man kan trekke ut av batteriene. Ut fra dtte kan du beregne hvor lenge du kan ligge i uthavn før du må lade batteriene.

Hvis du har vedlikeholdslader i hjemmehavnen skal du kunne få batteriet opp til 100%.

"Hvor mye strøm er til disposisjon ?

Et fritidsbatteri er normalt 90 % oppladet. Et 60 Ah fritidsbatteri har dermed dermed 54 Ah. Av dette kan du i praksis utnytte 50 %. Da er det igjen 27 Ah. Spenningen er 12 V som gir 27 Ah x 12 V = 324 watt. Med et forbruk på f. eks. 50 watt pr. time, leverer batteriet strøm i 6,5 timer. Slik kan du regne ut kapasiteten på de andre fritidsbatteriene."

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...