Jump to content

MS Lofoten må kansje pensjoneres!

-morten-

Recommended Posts

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2017/11/07/Det-eldste-hurtigruteskipet-må-kanskje-pensjoneres-15563166.ece

Ikke til forkleinelse til fungsjonshemmende, men dette var veldig trist!!   Jeg har hytte ved Trondheimsleia og må si det er stas å se når Lofoten kommer nedover leia, eller man møter henne med båt! Det er den eneste Hurtigruta med fassong som et skip!  Heldigvis er jo båten verna da, så den kommer jo likevel til å bli tatt vare på!! i forhold til en del andre gamle som ble solgt i Asia og verden rundt! Får tro at ikke Lofoten ender opp som flytende bordell i Thailand i hvert fall!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Den i Kristansand er vel MS Sjøkurs , tidligere Gann (skoleskip det også) og Rangvald Jarl.  

NRK Sommeråpent-båten i 2013 og 2015

I tillegg lever også MS Nordstjernen i god velgående, seiler bl.a cruise på Svalbard om sommeren.  

.. og her for ca 3 uker siden så jeg denne båten til kai i Kotor, Montenegro...: serenissima-5142657-passengers_ship-8-17

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Serenissima ex Harald Jarl, har jeg sett i Trondheim.. Lofoten tok da en ekstra runde ut til den da den forlot kaia, og de hilste på hverandre!

Gann har jeg vært med fra Stavanger til Bergen da jeg var i marinen! flotte gamle båter med sjel og historie!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

4 hours ago, -morten- said:

Serenissima ex Harald Jarl, har jeg sett i Trondheim.. Lofoten tok da en ekstra runde ut til den da den forlot kaia, og de hilste på hverandre!

Gann har jeg vært med fra Stavanger til Bergen da jeg var i marinen! flotte gamle båter med sjel og historie!

Serenssimia har jeg sett i Lillesand ved et par anledninger de siste årene også.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

On 11/7/2017 at 1:26 PM, Kjellg said:

Det var vel i fjor (eller året før) at Lofoten gikk gjennom en stor renovering. Men denne var heldigvis til det bedre. Båten ble renovert til den stil som den hadde da den var ny på 50 tallet, men både hvite duker og porselen-servise. Nydelig båt den dag i dag. 

Ja, det er dette som er båt.  Mange er meir hus på kjøl.

Star_ skrev 55 minutter siden:

Nei, ikke Lofoten også:nonod:. Da er det jo ingen klassiske hurtigruteskip igjen. Grandonkelen min var kaptein på Lofoten da hun seilte for vesteraalske, han vil bli så skuffet:sad:

Hvorfor vil han bli skuffet? Tror heller han vil bli overrasket, for i dag er båten som den var når den var ny. Klassisk interiør. Eneste forskjell er at selskapet og rederifargene er forandret.

Båten kommer til Tromsø i morgen og jeg skal prøve å komme meg ombord og få tatt noen bilder innvendig, om jeg rekker det..

Redigert av Kjellg (see edit history)
Kjellg skrev for 4 timer siden:

Hvorfor vil han bli skuffet? Tror heller han vil bli overrasket, for i dag er båten som den var når den var ny. Klassisk interiør. Eneste forskjell er at selskapet og rederifargene er forandret.

Båten kommer til Tromsø i morgen og jeg skal prøve å komme meg ombord og få tatt noen bilder innvendig, om jeg rekker det..

Han hadde fått med seg saken da jeg ringte han, og jo han ble skuffet over at hun kanskje skulle pensjoneres. Han mener at alle de nye hurtigruteskipene er flytene hoteller uten sjarm:nonod:. Er Forsåvit litt enig. Var med Lofoten en tur fra Bodø til Svolvær tilbake i 2015, og skuta har noe eget ved seg. Gleder meg til å se bildene BTW 

Kjellg skrev for 20 timer siden:

nå har vel skipet fått igjen sine rederifarger og skorstein også, samt merkene i baugen begge sider

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...