Whistler Startet 16.Juli.2005 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2005 Bruker dere dødmanns-lina når dere kjører? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Krapyl Svart 16.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2005 Ikke for å virke hellig men, når jeg er ute med prevenskipet bruker jeg alltid lina rundt håndleddet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
kermit Svart 16.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2005 Det er nok ikkje alltid at eg festar reima når eg har med meg folk i båten , men er flinkare når eg er aleine i båten... Kermit Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 16.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2005 Jøss, litt av et bilde. Jeg bruker den men har hatt problemer også. Da jeg stadig rykker den ut når jeg skal reise meg opp, en gang så kilte motoren seg i gear, stresset lenge med å få den ut av gear igjen. Dette skjedde da jeg hadde ganske mye pådrag på motoren. Men det er ingen tvil om at det er dumt å kjøre uten, tenkt å bli påkjørt av sin egen båt da JOH Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 16.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2005 De der var vel på bærtur i ordets rette forstand? nei jeg vi bruker ikke D.Manns kn vi hadde det i gummibåten Jeg tror nok at de fleste som kjører lette båter med god motorkraft bruker D.manns,kn og er litt bedre på navigasjon enn de på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 16.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2005 Nei, bruker dødmannsknappen veldig sjelden. tj Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 16.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2005 Bruker det aldri. På båt uten rattkonsoll så går den jo til tomgang når jeg evt ramler uti. På skjærgårdsjeepen er det bortimot umulig å falle uti ved mindre man går vekk fra førerplassen under fart, og da kan man jo ikke bruke dødmannsknapp uansett. Dessuten er det ikke så enkelt å dorge med dødmannsknapp, blir litt tuklete å dra Makrell da.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2005 På båt uten rattkonsoll så går den jo til tomgang når jeg evt ramler uti. <{POST_SNAPBACK}> På vår lille 4 hk Mariner (som er helt ny) går ikke gassen til tomgang når vi slipper håndtaket. Gassen står i den posisjonen når man slipper håndtaket. Og jeg bruker alltid dødmannslina i gummibåten. Både for å være sikker og for å vise godt eksempel overfor podene som nå lærer seg båthåndtering med jolla På skjærgårdsjeepen er det bortimot umulig å falle uti ved mindre man går vekk fra førerplassen under fart,Så lenge det er bortimot umulig ville jeg brukt dødmannsknappen. En eller annen gang skjer det umulige, og man faller over bord. Gjerne når man minst venter det. Da kan man jo angre når man ser båten forsvinne i 30 knop. Ikke bare snakk om egen sikkerhet - hva med de som får en førerløs skjærgårdsjeep i fanget? Sitér dette innlegget Link to post
Sinus_nor Svart 16.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2005 (redigert) Bruker den bare hvis det "blåser opp litt" og jeg ikke er 100% trygg lenger. Også når jeg/vi driver med vann-leker bak båten, som wakeboard og tube. Da er det et måste her i båten! Redigert 16.Juli.2005 av Sinus_nor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 16.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2005 (redigert) Det er jo helt utrolig hvor lang treet har nådd inn i båten. Redigert 16.Juli.2005 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 16.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2005 På vår lille 4 hk Mariner (som er helt ny) går ikke gassen til tomgang når vi slipper håndtaket. Gassen står i den posisjonen når man slipper håndtaket. Og jeg bruker alltid dødmannslina i gummibåten. Både for å være sikker og for å vise godt eksempel overfor podene som nå lærer seg båthåndtering med jolla <{POST_SNAPBACK}> Ja,sikkert lurt det, for ungenes skyld. Så lenge det er bortimot umulig ville jeg brukt dødmannsknappen. En eller annen gang skjer det umulige, og man faller over bord. Gjerne når man minst venter det. Da kan man jo angre når man ser båten forsvinne i 30 knop. Ikke bare snakk om egen sikkerhet - hva med de som får en førerløs skjærgårdsjeep i fanget? <{POST_SNAPBACK}> Det er "bortimot" umulig fordi man isåfall må hoppe i vannet med vilje! Hvis jeg drar ut i ekstremt vær eller over lengre strekk så kan jeg bruke det, men innaskjærs ser jeg ikke noe poeng med det. Det avhenger selvfølgelig av båttype, oppførsel og hvor mange sjøbein man har da.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 16.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2005 Hei Bruker dødmanssnor konsekvent, ville være veldig dumt å bli saksøkt for å ha falt ut av båten og den har kjørt videre på egenhånd og skadet noen. Det kan fort bli betraktet som en handling man har skyld i i en rettsak. Dessuten er det litt greier at båten stopper innen svømmedistanse fra der man falt ut, enn at man må svømme halve fjorden for å komme til land. Samtidig så er flytevesten alltid tatt på før siste førtøyningstau løsnes, det gjelder samtlige som er ombord i min båt. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Marwin Svart 16.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2005 Hei Bruker dødmanssnor konsekvent, ville være veldig dumt å bli saksøkt for å ha falt ut av båten og den har kjørt videre på egenhånd og skadet noen. Det kan fort bli betraktet som en handling man har skyld i i en rettsak. Dessuten er det litt greier at båten stopper innen svømmedistanse fra der man falt ut, enn at man må svømme halve fjorden for å komme til land. Samtidig så er flytevesten alltid tatt på før siste førtøyningstau løsnes, det gjelder samtlige som er ombord i min båt. <{POST_SNAPBACK}> Samme her! Spesiellt bruker jeg DMK når jeg er alene i båten. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bryant Svart 16.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2005 Som ny båteier skulle jeg være veldig forsiktig og prøve å gjøre "alt" riktig og brukte dødmanssnora konsekvent. Men jeg sluttet å bruke DMK etter at jeg var uheldig og dro den ut når jeg reiste meg opp midt i Vesterelven i Fredrikstad. Motoren druknet da jeg veldig raskt skulle få start på den og strømmen drev meg i høy fart rett mot DEN nydelige treskuta. Heldigvis husket jeg hvordan flushe injektorene ved druknet motor og fikk start akkurat i siste liten. Etter det har jeg sluttet å bruken den. Bare når jeg er alene i båten og når været blir tøffere. Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 16.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2005 Har spekulert litt på det med DMK, men ikke funnet noen god løsning for vår båt siden det er nødvendig med inspeksjon i maskinrommet med jevne mellomrom. Hvis jeg andre med i båten sørger jeg for at alle vet i det minste hvordan man stanser maskinen. Alene ombord bruker jeg flytevest og skifter til redningsvest hvis været blir dårlig. Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
John_Kr Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Beklageligvis bruker jeg dømannslinen for skjelden. Bruker den kun når jeg kjører alene i båten, men må vell vurdere dette etter denne hendelsen. Bra bilde forøvrig. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Whistler Svart 17.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Bildene er hentet fra et nederlandsk forum. I følge den medfølgende teksten forlot føreren båten etter en krapp sving i 80 mph. Båten er en kliss ny 38 fots Fountain til 375.000,- US$. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Anonym Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 I småbåter som joller og skjærgårdsjeeper og sånt bruker jeg alltid dødmann, det samme med veldig hurtiggående båter.. Men i båten min er det ikke dødmannsknapp, og det er uansett meget begrenset hvilken nytte den har i en seilbåt :) Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 På de tidligere båtene vi har hatt har jeg alltid brukt dødmansknappen som sikkerhet, for den har aldri vært i veien. Jeg skjøtet slik at den ble dobbeltt så lang og det var aldri noe problem, men i når vi kjøpte snekke så har jo dette spørsmålet løst seg selv. Det er ingen dødmannsknapp. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Fjordrafting Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 På de tidligere båtene vi har hatt har jeg alltid brukt dødmansknappen som sikkerhet, for den har aldri vært i veien. Jeg skjøtet slik at den ble dobbeltt så lang og det var aldri noe problem, men i når vi kjøpte snekke så har jo dette spørsmålet løst seg selv. Det er ingen dødmannsknapp. <{POST_SNAPBACK}> Svømmer du fortere enn båten din da Du må jo det for ta den igjen hvis den ikke stopper når du faller overbord. De fleste som faller overbord gjør det fordi de skal lense litj karen i sakte fart. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
klikk Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Når det er lite vind og bølger så kommer båten teoretisk en gang tilbake til utgangspunktet ettersom den aldri går helt rett frem. Det har vært tilfeller der folk har ramlet i vannet og deretter blitt overkjørt av sin egen båt. Min store frust er å ramle i vannet når man dorger, og havne i kroksettet.. Men dødmannsstopp er rett og slett for tungvint å bruke i mange situasjoner så jeg tar sjansen, men er meeeget forsiktig! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Det finnes andre løsninger enn å bruke en snor. Raymarine har en autopilot som stopper båten hvis fjernkontrollen kommer mere enn 10m unna mottakeren. Konklusjonen er at det finnes ingen unskyldning for ikke å bruke en dødmanns anordning, man må bare sørge for å ha en som passer til sitt bruk, eller la båten stå på land. Det er fryktelig dumt å spare penger på en dings som kan redde livet ditt. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Avsluttet2 Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Du må gjerne ha dine meninger og sterke synspunkt Black_pearl. Ja, du er selvfølgelig fri til å mene at alle som ikke bruker en dødmannsannordning bør la båten stå på land. Etter utsagnene dine mener du etter alle solemerker at jeg er veldig lite ansvarsbevisst som ikke bruker dødmannsknapp, ja det finnes jo ingen unskyldning... Værsegod, det er ditt privilegium! Men min båt blir værende på vannet!!! tj Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Hvordan kobles en dødmannsknapp på en diesel? Nei, i en åpen båt med påhenger ser jeg poenget med DMK! Men i en tildels lukket båt, niks! Skal man i såfall slå lens så sørg for at båten er i ro! Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 (redigert) Ulykken på Halsnøy i helgen der en mann drukna , han kunne vel kanskje blitt redda av en DMK: eller kanskje ikke Båten gjekk i ring Redigert 17.Juli.2005 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.