Jump to content

Dødmannsknapp


Whistler

Recommended Posts

Jøss, litt av et bilde.

 

Jeg bruker den men har hatt problemer også.

Da jeg stadig rykker den ut når jeg skal reise meg opp, en gang så kilte motoren seg i gear, stresset lenge med å få den ut av gear igjen. Dette skjedde da jeg hadde ganske mye pådrag på motoren.

Men det er ingen tvil om at det er dumt å kjøre uten, tenkt å bli påkjørt av sin egen båt da :cryin:

 

JOH

Link to post

Bruker det aldri. På båt uten rattkonsoll så går den jo til tomgang når jeg evt ramler uti. På skjærgårdsjeepen er det bortimot umulig å falle uti ved mindre man går vekk fra førerplassen under fart, og da kan man jo ikke bruke dødmannsknapp uansett. Dessuten er det ikke så enkelt å dorge med dødmannsknapp, blir litt tuklete å dra Makrell da.. :fishing:

Link to post

På båt uten rattkonsoll så går den jo til tomgang når jeg evt ramler uti.

<{POST_SNAPBACK}>

:nonod: På vår lille 4 hk Mariner (som er helt ny) går ikke gassen til tomgang når vi slipper håndtaket. Gassen står i den posisjonen når man slipper håndtaket. Og jeg bruker alltid dødmannslina i gummibåten. Både for å være sikker og for å vise godt eksempel overfor podene som nå lærer seg båthåndtering med jolla

 

På skjærgårdsjeepen er det bortimot umulig å falle uti ved mindre man går vekk fra førerplassen under fart,

Så lenge det er bortimot umulig ville jeg brukt dødmannsknappen. En eller annen gang skjer det umulige, og man faller over bord. Gjerne når man minst venter det. Da kan man jo angre når man ser båten forsvinne i 30 knop. Ikke bare snakk om egen sikkerhet - hva med de som får en førerløs skjærgårdsjeep i fanget?
Link to post

:nonod: På vår lille 4 hk Mariner (som er helt ny) går ikke gassen til tomgang når vi slipper håndtaket. Gassen står i den posisjonen når man slipper håndtaket. Og jeg bruker alltid dødmannslina i gummibåten. Både for å være sikker og for å vise godt eksempel overfor podene som nå lærer seg båthåndtering med jolla

<{POST_SNAPBACK}>

Ja,sikkert lurt det, for ungenes skyld.

 

Så lenge det er bortimot umulig ville jeg brukt dødmannsknappen. En eller annen gang skjer det umulige, og man faller over bord. Gjerne når man minst venter det. Da kan man jo angre når man ser båten forsvinne i 30 knop. Ikke bare snakk om egen sikkerhet - hva med de som får en førerløs skjærgårdsjeep i fanget?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er "bortimot" umulig fordi man isåfall må hoppe i vannet med vilje! Hvis jeg drar ut i ekstremt vær eller over lengre strekk så kan jeg bruke det, men innaskjærs ser jeg ikke noe poeng med det. Det avhenger selvfølgelig av båttype, oppførsel og hvor mange sjøbein man har da.. :lol:
Link to post

Hei

 

Bruker dødmanssnor konsekvent, ville være veldig dumt å bli saksøkt for å ha falt ut av båten og den har kjørt videre på egenhånd og skadet noen. Det kan fort bli betraktet som en handling man har skyld i i en rettsak.

 

Dessuten er det litt greier at båten stopper innen svømmedistanse fra der man falt ut, enn at man må svømme halve fjorden for å komme til land.

 

Samtidig så er flytevesten alltid tatt på før siste førtøyningstau løsnes, det gjelder samtlige som er ombord i min båt.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post

Hei

 

Bruker dødmanssnor konsekvent, ville være veldig dumt å bli saksøkt for å ha falt ut av båten og den har kjørt videre på egenhånd og skadet noen. Det kan fort bli betraktet som en handling man har skyld i i en rettsak.

 

Dessuten er det litt greier at båten stopper innen svømmedistanse fra der man falt ut, enn at man må svømme halve fjorden for å komme til land.

 

Samtidig så er flytevesten alltid tatt på før siste førtøyningstau løsnes, det gjelder samtlige som er ombord i min båt.

<{POST_SNAPBACK}>

Samme her! Spesiellt bruker jeg DMK når jeg er alene i båten.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Som ny båteier skulle jeg være veldig forsiktig og prøve å gjøre "alt" riktig og brukte dødmanssnora konsekvent. Men jeg sluttet å bruke DMK etter at jeg var uheldig og dro den ut når jeg reiste meg opp midt i Vesterelven i Fredrikstad. Motoren druknet da jeg veldig raskt skulle få start på den og strømmen drev meg i høy fart rett mot DEN nydelige treskuta.

 

Heldigvis husket jeg hvordan flushe injektorene ved druknet motor og fikk start akkurat i siste liten.

 

Etter det har jeg sluttet å bruken den. Bare når jeg er alene i båten og når været blir tøffere.

Link to post

På de tidligere båtene vi har hatt har jeg alltid brukt dødmansknappen som sikkerhet, for den har aldri vært i veien. Jeg skjøtet slik at den ble dobbeltt så lang og det var aldri noe problem, men i når vi kjøpte snekke så har jo dette spørsmålet løst seg selv. Det er ingen dødmannsknapp.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post

På de tidligere båtene vi har hatt har jeg alltid brukt dødmansknappen som sikkerhet, for den har aldri vært i veien. Jeg skjøtet slik at den ble dobbeltt så lang og det var aldri noe problem, men i når vi kjøpte snekke så har jo dette spørsmålet løst seg selv. Det er ingen dødmannsknapp.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Svømmer du fortere enn båten din da :confused: Du må jo det for ta den igjen hvis den ikke stopper når du faller overbord. De fleste som faller overbord gjør det fordi de skal lense litj karen i sakte fart.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post

Når det er lite vind og bølger så kommer båten teoretisk en gang tilbake til utgangspunktet ettersom den aldri går helt rett frem. Det har vært tilfeller der folk har ramlet i vannet og deretter blitt overkjørt av sin egen båt. Min store frust er å ramle i vannet når man dorger, og havne i kroksettet.. :eek: Men dødmannsstopp er rett og slett for tungvint å bruke i mange situasjoner så jeg tar sjansen, men er meeeget forsiktig!

Link to post

Det finnes andre løsninger enn å bruke en snor.

 

Raymarine har en autopilot som stopper båten hvis fjernkontrollen kommer mere enn 10m unna mottakeren.

 

Konklusjonen er at det finnes ingen unskyldning for ikke å bruke en dødmanns anordning, man må bare sørge for å ha en som passer til sitt bruk, eller la båten stå på land.

 

Det er fryktelig dumt å spare penger på en dings som kan redde livet ditt.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post

Du må gjerne ha dine meninger og sterke synspunkt Black_pearl. Ja, du er selvfølgelig fri til å mene at alle som ikke bruker en dødmannsannordning bør la båten stå på land.

Etter utsagnene dine mener du etter alle solemerker at jeg er veldig lite ansvarsbevisst som ikke bruker dødmannsknapp, ja det finnes jo ingen unskyldning...

Værsegod, det er ditt privilegium!

Men min båt blir værende på vannet!!!

 

tj

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...