o.b.lix Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Nå er 90% av dei som drukner dritings da (tall fritt etter hukommelsen), og alle episoder jeg kan huske der noen er blitt påkjørt, har båten hatt fører ombord, så DMK-problematikken er nok "storm i et vannglass". Men rett skal være rett, har selv nettopp montert DMK på en 6hk der det manglet (montert på en steady), men mest fordi gassen ikke gikk av når den ble sluppet, og det er en liten båt som ungene skal kjøre. Men ellers handler ting om sunn fornuft, å ta en knapp sving i 80mph kan IKKE kalles det. I krappe bølge, sakker man på, i full fart tar man ikke full sving osv. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 21.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Nå er 90% av dei som drukner dritings da (tall fritt etter hukommelsen), og alle episoder jeg kan huske der noen er blitt påkjørt, har båten hatt fører ombord, så DMK-problematikken er nok "storm i et vannglass". <{POST_SNAPBACK}> Nå trenger man ikke bli påkjørt. Det er nok å bli frakjørt når man ligger der og dupper ei mil fra land. Eller som Ola sa til Per da de ble overrasket av bjørn i skogen og Per spurte Ola om han trodde han skulle springe fra bjørnen da Ola to seg tid til å ta av støvlene før han løp videre: "Jeg trenger ikke springe fra bjørnen, det er nok at jeg springer fra deg!" Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Draco17 Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Vil bare minne om en hendelse fra Kragerø i fjor, fritt etter min hukommelse : Draco av nyere modell med yngre båtfører og 1 passasjer gikk rett i en brygge, fører og pass. lå igjen i vannet et stykke unna, brukte ikke dødmannsknapp. Skal vel være glad for at det ikke kom noen i veien, såvidt jeg husker var båten en av modellene som gjør 50+ knop. Jeg bruker alltid DMK når det er montert. Burde nok også montere i vår Draco, fikk mange ufine bilder i hodet nå....... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Hvordan kobles en dødmannsknapp på en diesel? Nei, i en åpen båt med påhenger ser jeg poenget med DMK! Men i en tildels lukket båt, niks! Skal man i såfall slå lens så sørg for at båten er i ro! <{POST_SNAPBACK}> Hei det er fult mulig å koble en dødmannsknapp på en diesel. Har foresten det på en av havraftingbåtene jeg bruker. Den har imidlertid elektrisk styring av stopp funksjonen. Men det er ikke værre en at du bruker en egnet soleniod ventil som stenger når strømmen går, da kan man koble en DMK som bryter strømmen til denne ventilen når man detter ut av båten. Da stenger ventilen for dieseltilførslen, alt en solenoid som trekker i stoppspaken på doseringspumpa. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Fjordrafting Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Du må gjerne ha dine meninger og sterke synspunkt Black_pearl. Ja, du er selvfølgelig fri til å mene at alle som ikke bruker en dødmannsannordning bør la båten stå på land. Etter utsagnene dine mener du etter alle solemerker at jeg er veldig lite ansvarsbevisst som ikke bruker dødmannsknapp, ja det finnes jo ingen unskyldning... Værsegod, det er ditt privilegium! Men min båt blir værende på vannet!!! tj <{POST_SNAPBACK}> Hei Ja kommer nok til å ha sterke meninger om en del ting fortsatt da. Men har jo fått oppleve hvor nyttig en slik er da jeg har falt ut av båten grunnet en feilbedømmelse av en bølge som jeg skulle hoppe på. Da var det kjekt at båten ikke stakk så langt unna, når man kjører alene. Slik at det var greit å svømme bort til den igjen. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
klikk Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Hei Ja kommer nok til å ha sterke meninger om en del ting fortsatt da. Men har jo fått oppleve hvor nyttig en slik er da jeg har falt ut av båten grunnet en feilbedømmelse av en bølge som jeg skulle hoppe på. Da var det kjekt at båten ikke stakk så langt unna, når man kjører alene. Slik at det var greit å svømme bort til den igjen. <{POST_SNAPBACK}> Hvis du driver med den typen kjøring som gjør at du blir kastet ut av båten selv om du med vitende vilje legger opp til å hoppe på bølgene, så er jeg helt enig i at det er en selvfølge at du benytter dødmannsknapp! Med den typen kjøring så utgjør du sannsynligvis en langt større risiko for deg selv og andre enn de som driver med "normal" kjøring uten dødmannsknapp! Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Hvis du driver med den typen kjøring som gjør at du blir kastet ut av båten selv om du med vitende vilje legger opp til å hoppe på bølgene, så er jeg helt enig i at det er en selvfølge at du benytter dødmannsknapp! Med den typen kjøring så utgjør du sannsynligvis en langt større risiko for deg selv og andre enn de som driver med "normal" kjøring uten dødmannsknapp! <{POST_SNAPBACK}> Hear, hear Sitér dette innlegget Link to post
SirSN Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Brukte alltid dødmannsknapp-"lina" frem til jeg var 15, for da hadde jeg bare 9" med 15hk og følte dette var tryggest måte å kjøre på, og hadde pappa sett meg kjøre uten hadde han drept meg! Da jeg fylte 16 fikk jeg meg større båt og motor, men som nevnt av andre hadde jeg en tendens til å slukke motor når jeg reiste meg for å ta i mot, så dette ble mer en plage.. Er det røff sjø og jeg har bra med fart er den alltid festet på. Men på smeigedager må jeg innrømme at den henger ned. :) Sitér dette innlegget "...the only way to maintain a moderate sum of happiness in this life, is not to worry about the future or regret the past too much." Link to post
Birchwood 320 Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Hvis du driver med den typen kjøring som gjør at du blir kastet ut av båten selv om du med vitende vilje legger opp til å hoppe på bølgene, så er jeg helt enig i at det er en selvfølge at du benytter dødmannsknapp! Med den typen kjøring så utgjør du sannsynligvis en langt større risiko for deg selv og andre enn de som driver med "normal" kjøring uten dødmannsknapp! <{POST_SNAPBACK}> Jasså. Om du ramler ut av båten og den går videre og treffer noen andre da?? Og hvorfor er hans "lek farlig for andre. Rekner da med han ikke ligger klin i reva på andre båter for å hoppe.. Om all lek skal bli forbudt enten ved lov eller folk som ikke tåler at andre har det gøy tror eg da blir kjedeligt på havet. Ha hoppet eg og . Med min 26 fotar.. GØY. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.