Jump to content

Ferskvannskjøring av Mercury 2005/06 115 EFI

Fred89

Recommended Posts

Hei,

jeg har kjøpt meg "spylemuffe" på biltema til min påhengsmotor, hvor lenge skal den stå på tomgang med vann før den er ordentlig gjennomspylt?

snakker vi 10min eller 30-50min ?

og kan impelleren ta skade av slik tomgangskjøring i forhold til når motoren er i vannet?

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Ferskvannskjøring påhengsmotor ". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Fred89 skrev 24 minutter siden:

Hvis jeg skal kjøre den i fri, hvorfor er det da  viktig og ta av propellen ?

Av sikkerhetsgrunner er det alltid bra å ta av propellen. 

Det kan være litt plunder når du skal ut av tomgangs-in stillingen på gassen. For å øke turtallet.

Samt at i årlig vedlikehold bør propellen av for å sjekke at det ikke er fiske-sene eller grass i tettnigen rundt propell-akslingen. 

Samt rengjøring og påføring av litt fersk grease på akslingen.

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)

Jeg skjønner at det kan være greit å ta av propellen for å se etter evt fremmedlegemer rundt aksling, skal prøve dette når jeg skal skylle gjennom den, ser det er noen som anbefaler å kjøre frostvæske gjennom når den skal stå på land over vinteren, men jeg ser ikke helt behovet for det? det er vel ikke slik at det blir lagret store mengder vann inni motoren etter man har spylt gjennom den? 

Frostvæsken vil også legge igjen en hinne med korrosjonsbeskyttelse. Hvorvidt det egentlig har noe å si eller ikke vet jeg ikke. Men jeg føler meg bedre når jeg har kjørt frostvæske igjennom utenbordsmotorene våre.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...