Fred89 Startet 8.November.2017 Del på Facebook Startet 8.November.2017 Hei, jeg har kjøpt meg "spylemuffe" på biltema til min påhengsmotor, hvor lenge skal den stå på tomgang med vann før den er ordentlig gjennomspylt? snakker vi 10min eller 30-50min ? og kan impelleren ta skade av slik tomgangskjøring i forhold til når motoren er i vannet? Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Ferskvannskjøring påhengsmotor ". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 8.November.2017 Del på Facebook Svart 8.November.2017 Hvilken motor er det snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 8.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2017 Mercury 2005/06 115 EFI Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 8.November.2017 Del på Facebook Svart 8.November.2017 Motoren/impeller tar ikke skade av å bruke slike. Alle verksteder/forhandlere bruker jo slike under motor kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 8.November.2017 Del på Facebook Svart 8.November.2017 Kjør til den blir varm. Det kjenner du at kjølevannet er blitt varmt. Kjør den så noen minutter på økt turtall. Regner med du har tatt av propellen, samt at du kjører den i fri. Viktig å få god varme for å løse opp salt-krystaliseringer. Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 8.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2017 Hvis jeg skal kjøre den i fri, hvorfor er det da viktig og ta av propellen ? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 8.November.2017 Del på Facebook Svart 8.November.2017 (redigert) Fred89 skrev 24 minutter siden: Hvis jeg skal kjøre den i fri, hvorfor er det da viktig og ta av propellen ? Av sikkerhetsgrunner er det alltid bra å ta av propellen. Det kan være litt plunder når du skal ut av tomgangs-in stillingen på gassen. For å øke turtallet. Samt at i årlig vedlikehold bør propellen av for å sjekke at det ikke er fiske-sene eller grass i tettnigen rundt propell-akslingen. Samt rengjøring og påføring av litt fersk grease på akslingen. Redigert 8.November.2017 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.November.2017 Del på Facebook Svart 8.November.2017 De fleste mptprer har vel sperre for å bli starta i gir! tar aldrig av propellen når jeg kjører motorer ihvertfal, smører når våren kommer Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fred89 Svart 9.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2017 Jeg skjønner at det kan være greit å ta av propellen for å se etter evt fremmedlegemer rundt aksling, skal prøve dette når jeg skal skylle gjennom den, ser det er noen som anbefaler å kjøre frostvæske gjennom når den skal stå på land over vinteren, men jeg ser ikke helt behovet for det? det er vel ikke slik at det blir lagret store mengder vann inni motoren etter man har spylt gjennom den? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 9.November.2017 Del på Facebook Svart 9.November.2017 Har aldri skjønt dette med å kjøre frostvæske gjennom en utenbords motor. Alt vann renner jo ut igjen. Dette er jo heller ikke noe som blir praktisert hos noen forhandlere/verksteder f. eks. i forbindelse med konservering før vinteropplag, etc. Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 9.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2017 nei akkurat det jeg og tenkte, om det ligger en liten rest igjen en plass i motoren så vil ikke dette generere frostspreng som mangen er redd for vil jeg tro? men ser i "båtfolk på facebook" gruppen at mangen mener dette er svært lurt, blir jo litt usikker da hvis så mangen praktiserer dette Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 10.November.2017 Del på Facebook Svart 10.November.2017 Frostvæsken vil også legge igjen en hinne med korrosjonsbeskyttelse. Hvorvidt det egentlig har noe å si eller ikke vet jeg ikke. Men jeg føler meg bedre når jeg har kjørt frostvæske igjennom utenbordsmotorene våre. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Mouche Svart 10.November.2017 Del på Facebook Svart 10.November.2017 Man skal ikke underslå verdien av å ha en god følelse, men har til gode å høre om problemer grunnet å ikke ha kjørt frostveske gjennom en utenbordsmotor. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.