Jump to content

Hva er Max omdreininger på Volvo tamd60c

Sayana

Recommended Posts

2800 rpm er det på TAMD60 A,B og C. Ifølge boka som fritidsbåt oppsett

Det er også 3 effekt kurver på TAMD60C :

Prøveroms effekt = 290hk

Fritidsbåt = 255hk - 700Nm på 2000rpm - 1,1bar turbo trykk

Lett kommersiel = 210hk - 620Nm på 2000rpm - her er maks rpm 2500. - 0.9bar turbo trykk.

Forbruket er minst på 2200rpm i følge kurvene i "databladet på motor" 215g/kwh

Redigert av Gtir_man (see edit history)
nordan family 27 skrev for 8 timer siden:

Apropo under 2600 på langvarig turtall. Det står også i manualen at man langvarig bør ligge over 1400 for å holde riktig turbotrykk etc. Opplever selv ikke noe negativt med å "suldre rundt" i saktere fart, men det har sikkert sine negative sider over tid for en motor som er satt opp med turbo etc

Jeg kjører alltid mine 61 motorer på høyt turtall  en liten stund  etter perioder med langvarig  lavt turtall.

Redigert av TerjeFjern (see edit history)

Det står at den på www.finn.no er justert til 300 hk. Litt usikker på hva man da gjør, og hvordan det forøvrig påvirker en slik motor? Det fremkommer av manualen jeg har at den kan levere omlag 300 hk, men at i salg var det maks 255 eller de lavere duty'ene.

Er det noe galt med motoren til trådstarter?

Mine motorer levere ca 2800-2850 ved tom båt, og omlag 2800 og rett i underkant ved full båt. Når jeg overtok båten lå imidlertid maks på 2400. Det ble da vurdert av Lasa å være veldig uheldig i forhold til turbotrykk og det ene og det andre. Oppretting av drivlinje og rens av kjølere og cooler, samt riktige propeller, gav tilbake det riktige turtallet igjen.

Nei jeg har ikke en slik per dato men det er en tilsalgs.

Jeg har en Ford 2728 på 240 hk v2500 rpm. som står på et Velvet drive 72 gear å Konrad 520 drev. Så jeg lurte på om det var mulig å bruke denne Volvoen i å med at han har 2800 rpm, men jeg er skeptisk på om gearet tåler dette. Iallefall ikke aktuelt med å skifte propell, så da hadde den nå ytt 240 hk v/2500. vet da ikke hva det blir på 2800. I tenkeboksen.Vet ikke om noen har kurven på volvoen hva den yter på 2500?

Redigert av Sayana (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...