Jump to content

Edit History

HansH

HansH

Redigert etter at forrige innlegg ble postet mens jeg krev:

 

Ettersom trådstarter omtaler større firetakters utenbordsmotorer, så bør diskusjonen helst handle om det. De er vesensforskjellig fra innenbords turbodieselmotorer. 

 

Det fine med firetakteren er jo at den smører helt fint med olje, og pga elektronisk styring oppstår heller ikke nevneverdig med soting. Har jo mye til felles med moderne bilmotorer som heller ikke er kjent for å sote nevneverdig til tross for meget forsiktig kjøring for det meste. Ikke som i gamle dager hvor "norsk" kjøremønster ofte sotet ned motoren.

 

Kan nevne erfaring som min sønn nevnte etter ett år som båtmannskap ved dykkeravdelingen i Marinen.  De lå ute timesvis på vaktoppdrag under dykking med motor på tomgang. Det gikk helt fint, men bare med Yamaha sine F-serie. (F-70 til F-150). Evinrude E-TECH-motorer (to-taktere) tålte ikke slikt kjøremønster og ble byttet ut. Ikke derved sagt at E-TECH er dårligere men sannsynligvis designet for kjøring på et visst turtall og ikke timesvis (månedsvis) på tomgang.

 

Tror svært mange med større firetaktere også kjører svært mye på rett over tomgang (7-9 knop?) uten at disse motorene tar skade av det. Tror øvrige merker av større firetaktere i hovedsak vil oppføre seg som Yamaha nevnt over. Ville imidlertid vært mer skeptisk til mye tomgangskjøring med motorer som er bygget og selges som høy-ytelsesmotorer. Slike er vel oftere designet for å operere på et visst turtall. 

 

Mulig at vinterbruk kan være problem ved at motoren ikke klarer å holde korrekt arbeidstemp?

HansH

HansH

Ettersom trådstarter omtaler større firetakters utenbordsmotorer, så bør diskusjonen helst handle om det. De er vesensforskjellig fra innenbords turbodieselmotorer. 

 

Det fine med firetakteren er jo at den smører helt fint med olje, og pga elektronisk styring oppstår heller ikke nevneverdig med soting. Har jo mye til felles med moderne bilmotorer som heller ikke er kjent for å sote nevneverdig til tross for meget forsiktig kjøring for det meste. Ikke som i gamle dager hvor "norsk" kjøremønster ofte sotet ned motoren.

 

Kan nevne erfaring som min sønn nevnte etter ett år som båtmannskap ved dykkeravdelingen i Marinen.  De lå ute timesvis på vaktoppdrag under dykking med motor på tomgang. Det gikk helt fint, men bare med Yamaha sine F-serie. (F-70 til F-150). Evinrude E-TECH-motorer (to-taktere) tålte ikke slikt kjøremønster og ble byttet ut. Ikke derved sagt at E-TECH er dårligere men sannsynligvis designet for kjøring på et visst turtall og ikke timesvis (månedsvis) på tomgang.

 

Tror svært mange med større firetaktere også kjører svært mye på rett over tomgang (7-9 knop?) uten at disse motorene tar skade av det. Tror øvrige merker av større firetaktere i hovedsak vil oppføre seg som Yamaha nevnt over. Ville imidlertid vært mer skeptisk til mye tomgangskjøring med motorer som er bygget og selges som høy-ytelsesmotorer. Slike er vel oftere designet for å operere på et visst turtall. 



×
×
  • Create New...