Jump to content

Nidelv 24, hvor tykk is kan jeg kjøre gjennom?


Nybåt

Recommended Posts

Det vil stort sett gå bra,høres verre ut enn det er, og bortsett fra vekkslitt bunnsnøring har ikke jeg fått skader av sjøis, men her hos oss er den ganske tynn og råtten dersom det i det heletatt er is. Må som regel ikke kjøre langt før det er åpent da...

 

n24 har også dobbelt skrog, pga septiktanken, så om du skulle greie å slite hull så vil du fylle septikken, ikke senke skuta. Men som sagt, det er neppe ett reelt problem.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Veldig vanskelig å være særlig bastant i dette temaet. Is på sjøen er så mangt. Noen steder er det mye ferskvann, andre steder er det brakkvann og noen steder fryser saltvann -og alle mellomting av dette. Is har ulik styrke, seighet osv. alt etter hvor du er, hvordan vær og vind har vært den siste tiden osv.. 

Båten din er nok av det mer solide slaget, så hadde ikke vært så bekymret. 

 

Link to post
Guest Avmønstret#

Nå vet jeg ikke om Nidelven er laget av papp med gelcoat ytterst, tviler på det. Men jeg har herja på med glassfiberbåter i både sjøvannsis og saltvannsis og aldri opplevd å få skade på de i hverken gelcoat eller noe pga isen. 

 

Eneste er at jeg har fått is i propellen når jeg har holdt på, og det gikk ikke bra... :-/

 

At isen kan skjære en glassfiberbåt tvers av langs vannlinja er en myte. Som vi alle vet så har myter en sterk tendens til å overleve veldig godt i et maritimt miljø. 

--

Du trenger ikke ishud. Du kommer ikke til å ødelegge noe som helst ved å prøve. Gå rolig og forsiktig og unngå å få tjukke isbiter i propellen så går dette helt fint. Bråker fælt inne i båten ;-) 

 

Link to post

Jeg var om bord på en myte som hette Snorkel II for lenge siden. Viksund kombisjark med centimeter tykk glassfiber overalt under vannlinja, og nesten 2 cm glassfiber i baugen. Vi hadde lagt svært solid kjøljern som stoppet 5-6 cm under vannlinja i baugen.

5-8 cm is i sakte fart var ikke noe problem.

På en tur til Songvår (7 km) i fullstendig blikkstille og med bare issnerk på to-tre millimeter skar vi hull helt foran i baugen. Baugen er tverr 3-4 cm helt foran, og jeg kunne stikke fingeren igjennom.

Reparerte det, forlenget baugjernet, men når vi senere kjørte i is med neste båt hadde vi en liten aluplate knekt til baugfasong som vi hengte i tau  ned foran baugen.

Mons

Link to post
mons skrev 45 minutter siden:

På en tur til Songvår (7 km) i fullstendig blikkstille og med bare issnerk på to-tre millimeter skar vi hull helt foran i baugen. Baugen er tverr 3-4 cm helt foran, og jeg kunne stikke fingeren igjennom.

 

Dette som kalles "skjæris" på mine hjemtrakter , treverk har iallefall lite å stille opp med her 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Man kan skjære seg i fingeren på kanten av et vanlig A4 papirark. Men ikke en serviett. Det skyldes forkjeller i stivhet i papiret.

Tilsvarende vil jeg tro det er med is. Hvis det er millimetertykk stålis, da kan man tenke seg at det også er paddeflatt vann som gjorde isdannelsen mulig, så tynn. Den barberblad-skarpe iskanten vil da ha svært stor stivhet i overflaten, i båtens fartsretning. Denne motstanden, som handler om hvor hardt man må skyve på isen før den bøyer unna, kan ganske sikkert bygge opp en veldig trykkkraft mot skroget, akkurat der isen er skarpest.

 

Så i noen tilfeller tror jeg man skal være ekstremt forsiktig med propellfarten og fremdriften, hvis baugen ikke løfter seg og knuser isen på den måten. Isen blir da være som et stort barberblad, med har stor utstrekning foran båten og dermed tåler "kniven" mye, selv om den er laget av tynn is. Omtrent som kanten på et papirark. Knekker, eller bøyer det seg ikke unna, skjærer det seg vel inn i skroget?  Men isen på åpningsbildet er nok så tykk at man kan unngå "barberblad" effekten. Som "mons" sier, baugen vil vel da heller løfte seg litt, og så knekke opp isen med tyngden som presser ned og ikke rett fram.

 

(Alt sagt uten egen erfaring med å gå i slik is, jeg teoretiserer bare. Men historien om Viksundbåten som det ble skåret hull i, virker altså troverdig på meg. Det er vel en erfaring som bør tas som en viktig advarsel.)

Redigert av EagleFish (see edit history)
Link to post

Har en Nidelv 24 selv  jeg, fra 1974 (ingen dobbel bunn og ingen faststøpt septiktank) som jeg farter rundt i hele året. Men jeg er forsiktig med is og snur gjerne heller hvis jeg ser is. Jeg har kjørt gjennom tynn og spinkel is som knekekr/løser seg opp med en gang og aldri hatt problemer, men jeg prøver å unngå å kjøre i is for sikkerhets skyld.

 

Jeg er stort sett alene i båten (omtrent alltid om vinteren) og i tillegg lettere funksjonshemmet som enbeint skipper, og derfor tar jeg rett og slett ingen sjanser i tilfelle det skulle skje et eller annet.

 

Om vinteren tøffer jeg stort sett rundt innerst i Oslofjorden. Ligger i boblehavn året rundt. De gangene jeg ikke har kommet meg utpå har stort sett vært noen uker fra slutten av januar til midten/slutten av februar. Kun en liten periode i år i dette tidsrommet at jeg måtte snu og dra inn igjen i båthavna, de fire første sesongene kom jeg meg alltid utpå.

Link to post

@EagleFish Teorien din er nok ikke så langt unna faktum. Om baugen er så 'bratt' at båten ikke løfter seg oppå, er båten lite egnet for fart i is. Om sidene på båten ikke heller innover i vannlinjen, er den heller ikke noe funn for å gå i is. Skrytebilder fra 15. februar 2004:

140204A.jpg.7566717adfebf98319b46db44a60500f.jpg

 

140204B.jpg.36fede75d47d5c57197ed355e15b6dda.jpg

 

Hulda ruslet gjennom 5 cm is uten noe særlig dramatikk.

 

Jeg heller vel litt i retning av Pequod når det gjelder å kjekke seg alene på fjorden midt på vinteren i en liten plastsnekke. Om båten tåler det vet man ikke før vannet eventuelt fosser inn. Eller ikke. Da jeg var utpå i forrigårs kveld, var det tynn is innerst i bukten. Og all groe i vannlinjen forsvant sammen med bunnstoffet.  

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

For mange år siden kjøpte jeg en nesten helt ny, men slitt 16foter som hadde vært en del av et internasjonalt testprosjekt.

Hadde vært brukt til fiske og jakt. Om vinteren var båten blitt kjørt opp på isen hvor fisk og evt sel var losset av.

De hadde prøvd forskjellige båter tidligere uten at de hadde holdt.

Vel da jeg hentet båten var den i veldig dårlig stand. Viste seg at kjøljernet som hadde vært helt fra baug til akter var nesten helt borte, ja sammen med store deler av kjølen fra nesten midten og helt akter. Hadde flytt selv med manglende kjøl pga dobbeltbunnen. Men da det tilslutt var blitt helt åpent der lenseluken var (enkel bunn der) var båten bare satt på land.

Virket som glassfiberen hadde helt gitt opp i kulden når fører i lengre tid hadde kjørt den inn i isen og tilslutt opp på den...Er noe vekt i et par sel. Fant dessverre ikke igjen et eneste papirbilde av reparasjonen.

 

Så at glassfiberbåt tåler å bli brukt i isen er nok en sannhet med visse modifikasjoner..... :saint:

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...