Nybåt Startet 12.November.2017 Link til dette innlegget Startet 12.November.2017 Har en Nidelv 24 fra 79. Skulle snike meg ut en tur i dag, men oppdaget til min forskrekkelse at det ligger is i båthavna. Har pløyd gjennom noen ganger tidliger, men ble usikker nå. Hvor tykk is er det egentlig trygt å brøyte seg gjennom? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Vanskeleg med konkret svar her. Har med utforminga av undervasskroget å gjere, angrepsvinkelen og styrken på isen. Trur den isen du viser til ("stålis") er tjukk nok for Nidelv 24. Best å være forsiktig om turen ikkje er heilt nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 anbefales ikke å kjøre i isen med en båt med plastskrog, det vil flise seg opp og coatingen vil også bli slitt bort, til slutt vil skroget trekke vann, og når det vannet fryser i plasten så får du frostspreng i glassfiber, skal du bruke båten i is lønner det seg å ha ishud på skroget Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Andor skrev 39 minutter siden: skal du bruke båten i is lønner det seg å ha ishud på skroget Helt enig, når det gjelder trebåter. Har aldri sett det på en glassfiberbåt, de tåler myye. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Det vil stort sett gå bra,høres verre ut enn det er, og bortsett fra vekkslitt bunnsnøring har ikke jeg fått skader av sjøis, men her hos oss er den ganske tynn og råtten dersom det i det heletatt er is. Må som regel ikke kjøre langt før det er åpent da... n24 har også dobbelt skrog, pga septiktanken, så om du skulle greie å slite hull så vil du fylle septikken, ikke senke skuta. Men som sagt, det er neppe ett reelt problem. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Nybåt Svart 12.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Takk for svar. Jeg stod over denne gangen. Var alene så tok ingen sjanser. Kanskje man skal vurdere ishud på båten, selv om det virker litt voldsomt. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Veldig vanskelig å være særlig bastant i dette temaet. Is på sjøen er så mangt. Noen steder er det mye ferskvann, andre steder er det brakkvann og noen steder fryser saltvann -og alle mellomting av dette. Is har ulik styrke, seighet osv. alt etter hvor du er, hvordan vær og vind har vært den siste tiden osv.. Båten din er nok av det mer solide slaget, så hadde ikke vært så bekymret. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Nybåt skrev 1 time siden: Takk for svar. Jeg stod over denne gangen. Var alene så tok ingen sjanser. Kanskje man skal vurdere ishud på båten, selv om det virker litt voldsomt. Ja det tror jeg er rimelig unødvendig ? skroget ditt tåler nok en støyt ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Nå vet jeg ikke om Nidelven er laget av papp med gelcoat ytterst, tviler på det. Men jeg har herja på med glassfiberbåter i både sjøvannsis og saltvannsis og aldri opplevd å få skade på de i hverken gelcoat eller noe pga isen. Eneste er at jeg har fått is i propellen når jeg har holdt på, og det gikk ikke bra... :-/ At isen kan skjære en glassfiberbåt tvers av langs vannlinja er en myte. Som vi alle vet så har myter en sterk tendens til å overleve veldig godt i et maritimt miljø. -- Du trenger ikke ishud. Du kommer ikke til å ødelegge noe som helst ved å prøve. Gå rolig og forsiktig og unngå å få tjukke isbiter i propellen så går dette helt fint. Bråker fælt inne i båten ;-) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Jeg var om bord på en myte som hette Snorkel II for lenge siden. Viksund kombisjark med centimeter tykk glassfiber overalt under vannlinja, og nesten 2 cm glassfiber i baugen. Vi hadde lagt svært solid kjøljern som stoppet 5-6 cm under vannlinja i baugen. 5-8 cm is i sakte fart var ikke noe problem. På en tur til Songvår (7 km) i fullstendig blikkstille og med bare issnerk på to-tre millimeter skar vi hull helt foran i baugen. Baugen er tverr 3-4 cm helt foran, og jeg kunne stikke fingeren igjennom. Reparerte det, forlenget baugjernet, men når vi senere kjørte i is med neste båt hadde vi en liten aluplate knekt til baugfasong som vi hengte i tau ned foran baugen. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Fjordgubbe Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 "" n24 har også dobbelt skrog, pga septiktanken, så om du skulle greie å slite hull så vil du fylle septikken, ikke senke skuta. Men som sagt, det er neppe ett reelt problem". Dobbelt skrog, trur ikkje det. Det er i tilfelle nytt for meg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 mons skrev 45 minutter siden: På en tur til Songvår (7 km) i fullstendig blikkstille og med bare issnerk på to-tre millimeter skar vi hull helt foran i baugen. Baugen er tverr 3-4 cm helt foran, og jeg kunne stikke fingeren igjennom. Dette som kalles "skjæris" på mine hjemtrakter , treverk har iallefall lite å stille opp med her Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Faxen Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Det værste er tynn is omlag en cm. Den skjærer rett igjennom. Fikk dette på en 9 fot With jolle, da vi kjørte gjennom isen. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Ida Marie III Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Har kjørt i is med plastbåt mange ganger, ikke en gang bunnstoffet går av.. Du får ingen skader på en plastbåt ved å kjøre i is, for en trebåt er det en katastrofe.. Eneste du bør være obs på er om du får mye is inn i kjølevannsinntaket, slush... da kan motoren gå varm.. Sitér dette innlegget Link to post
Nybåt Svart 12.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Ok. Da prøver jeg meg bare nestegang. Takk for råd. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 mons skrev On 12.11.2017 at 16.48: . Viksund kombisjark .. 5-8 cm is i sakte fart var ikke noe problem. Makan til fiskeskrøne. Aldri i verden. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 130 hk Perkins og svært stor propell. trekkraft mål mot kai på 1,2 tonn. kjørte sakte opp på isen og brakk den ned. Funket bra med seig sjøis, men svært vanskelig å styre. Sitér dette innlegget Mons Link to post
...,,, Svart 14.November.2017 Link til dette innlegget Svart 14.November.2017 (redigert) Man kan skjære seg i fingeren på kanten av et vanlig A4 papirark. Men ikke en serviett. Det skyldes forkjeller i stivhet i papiret. Tilsvarende vil jeg tro det er med is. Hvis det er millimetertykk stålis, da kan man tenke seg at det også er paddeflatt vann som gjorde isdannelsen mulig, så tynn. Den barberblad-skarpe iskanten vil da ha svært stor stivhet i overflaten, i båtens fartsretning. Denne motstanden, som handler om hvor hardt man må skyve på isen før den bøyer unna, kan ganske sikkert bygge opp en veldig trykkkraft mot skroget, akkurat der isen er skarpest. Så i noen tilfeller tror jeg man skal være ekstremt forsiktig med propellfarten og fremdriften, hvis baugen ikke løfter seg og knuser isen på den måten. Isen blir da være som et stort barberblad, med har stor utstrekning foran båten og dermed tåler "kniven" mye, selv om den er laget av tynn is. Omtrent som kanten på et papirark. Knekker, eller bøyer det seg ikke unna, skjærer det seg vel inn i skroget? Men isen på åpningsbildet er nok så tykk at man kan unngå "barberblad" effekten. Som "mons" sier, baugen vil vel da heller løfte seg litt, og så knekke opp isen med tyngden som presser ned og ikke rett fram. (Alt sagt uten egen erfaring med å gå i slik is, jeg teoretiserer bare. Men historien om Viksundbåten som det ble skåret hull i, virker altså troverdig på meg. Det er vel en erfaring som bør tas som en viktig advarsel.) Redigert 14.November.2017 av EagleFish (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 15.November.2017 Link til dette innlegget Svart 15.November.2017 Har en Nidelv 24 selv jeg, fra 1974 (ingen dobbel bunn og ingen faststøpt septiktank) som jeg farter rundt i hele året. Men jeg er forsiktig med is og snur gjerne heller hvis jeg ser is. Jeg har kjørt gjennom tynn og spinkel is som knekekr/løser seg opp med en gang og aldri hatt problemer, men jeg prøver å unngå å kjøre i is for sikkerhets skyld. Jeg er stort sett alene i båten (omtrent alltid om vinteren) og i tillegg lettere funksjonshemmet som enbeint skipper, og derfor tar jeg rett og slett ingen sjanser i tilfelle det skulle skje et eller annet. Om vinteren tøffer jeg stort sett rundt innerst i Oslofjorden. Ligger i boblehavn året rundt. De gangene jeg ikke har kommet meg utpå har stort sett vært noen uker fra slutten av januar til midten/slutten av februar. Kun en liten periode i år i dette tidsrommet at jeg måtte snu og dra inn igjen i båthavna, de fire første sesongene kom jeg meg alltid utpå. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Hulda Svart 15.November.2017 Link til dette innlegget Svart 15.November.2017 (redigert) @EagleFish Teorien din er nok ikke så langt unna faktum. Om baugen er så 'bratt' at båten ikke løfter seg oppå, er båten lite egnet for fart i is. Om sidene på båten ikke heller innover i vannlinjen, er den heller ikke noe funn for å gå i is. Skrytebilder fra 15. februar 2004: Hulda ruslet gjennom 5 cm is uten noe særlig dramatikk. Jeg heller vel litt i retning av Pequod når det gjelder å kjekke seg alene på fjorden midt på vinteren i en liten plastsnekke. Om båten tåler det vet man ikke før vannet eventuelt fosser inn. Eller ikke. Da jeg var utpå i forrigårs kveld, var det tynn is innerst i bukten. Og all groe i vannlinjen forsvant sammen med bunnstoffet. Redigert 15.November.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.November.2017 Link til dette innlegget Svart 15.November.2017 (redigert) For mange år siden kjøpte jeg en nesten helt ny, men slitt 16foter som hadde vært en del av et internasjonalt testprosjekt. Hadde vært brukt til fiske og jakt. Om vinteren var båten blitt kjørt opp på isen hvor fisk og evt sel var losset av. De hadde prøvd forskjellige båter tidligere uten at de hadde holdt. Vel da jeg hentet båten var den i veldig dårlig stand. Viste seg at kjøljernet som hadde vært helt fra baug til akter var nesten helt borte, ja sammen med store deler av kjølen fra nesten midten og helt akter. Hadde flytt selv med manglende kjøl pga dobbeltbunnen. Men da det tilslutt var blitt helt åpent der lenseluken var (enkel bunn der) var båten bare satt på land. Virket som glassfiberen hadde helt gitt opp i kulden når fører i lengre tid hadde kjørt den inn i isen og tilslutt opp på den...Er noe vekt i et par sel. Fant dessverre ikke igjen et eneste papirbilde av reparasjonen. Så at glassfiberbåt tåler å bli brukt i isen er nok en sannhet med visse modifikasjoner..... Redigert 15.November.2017 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.