Jump to content

Edit History

...,,,

...,,,

Man kan skjære seg i fingeren på kanten av et vanlig A4 papirark. Men ikke en serviett. Det skyldes forkjeller i stivhet i papiret.

Tilsvarende vil jeg tro det er med is. Hvis det er millimetertykk stålis, da kan man tenke seg at det også er paddeflatt vann som gjorde isdannelsen mulig, så tynn. Den barberblad-skarpe iskanten vil da ha svært stor stivhet i overflaten, i båtens fartsretning. Denne motstanden, som handler om hvor hardt man må skyve på isen før den bøyer unna, kan ganske sikkert bygge opp en veldig trykkkraft mot skroget, akkurat der isen er skarpest.

Så i noen tilfeller tror jeg man skal være ekstremt forsiktig med propellfarten og fremdriften, hvis baugen ikke løfter seg og knuser isen på den måten. Isen blir da være som et stort barberblad, med har stor utstrekning foran båten og dermed tåler "kniven" mye, selv om den er laget av tynn is. Omtrent som kanten på et papirark. Knekker, eller bøyer det seg ikke unna, skjærer det seg vel inn i skroget?  Men isen på åpningsbildet er nok så tykk at man kan unngå "barberblad" effekten. Som "mons" sier, baugen vil vel da heller løfte seg litt, og så knekke opp isen med tyngden som presser ned og ikke rett fram.

(Alt sagt uten egen erfaring med å gå i slik is, jeg teoretiserer bare. Men historien om Viksundbåten som det ble skåret hull i, virker altså troverdig på meg. Det er vel en erfaring som bør tas som en viktig advarsel.)

...,,,

...,,,

Man kan skjære seg i fingeren på kanten av et vanlig A4 papirark. Men ikke en serviett. Det skyldes forkjeller i stivhet i papiret.

Tilsvarende vil jeg tro det er med is. Hvis det er millimetertykk stålis, da kan man tenke seg at det også er paddeflatt vann som gjorde isdannelsen mulig, så tynn. Den barberblad-skarpe iskanten vil da ha svært stor stivhet i overflaten, i båtens fartsretning. Denne motstanden, som handler om hvor hardt man må skyve på isen før den bøyer unna, kan ganske sikkert bygge opp en veldig trykkkraft mot skroget, akkurat der isen er skarpest.

Så i noen tilfeller tror jeg man skal være ekstremt forsiktig med propellfarten og fremdriften, hvis baugen ikke løfter seg og knuser isen på den måten. Isen blir da være som et stort barberblad, med har stor utstrekning foran båten og dermed tåler "kniven" mye, selv om den er laget av tynn is. Omtrent som kanten på et papirark. Knekker, eller bøyer det seg ikke unna, skjærer det seg vel inn i skroget? 

(Alt sagt uten egen erfaring med å gå i slik is, jeg teoretiserer bare. Men historien om Viksundbåten som det ble skåret hull i, virker altså troverdig på meg. Det er vel en erfaring som bør tas som en viktig advarsel.)

• Create New...