SøndreSvaberg
Ble en dreining i diskusjonen her? Hiver meg på det...
Sterkt forenklet har hovedfokuset for miljøkampanjene vi ser vært bilbruk, og det er bilbruk som setter premissene for bla prissetting av avgifter. Prisene for drivstoffet lever sitt eget liv (nesten). Mulig det blir noe økning på avgiftssiden, men det er lokalt styrt (land) og er politisk upopulært (kommer ikke til å skje). På drivstoffsiden, ser det ut til å holde seg lavt (globalt) og veksten ligger langt under hva vi har hatt på lønnsstigningene de siste 40 årene (reell reduksjon). Så ja, jeg er enig i at noe må gjøres... Jeg tror det kommer i form av gulrøtter og ikke pisk som feks 10x ganger høyere avgifter.
Jeg er enige at bruk av fosilt brennstoff vil bli vesentlig dyrere enn miljøvennlige alternativer, men det er ikke fordi bensin- og dieselprisene vil gå markant opp. Jeg tror det blir et markant dropp i kostnadene ved bruk av f.eks elektriske biler. Vi ser nå begynnelsen på slutten for fosile biler og individuelt eierskap av bil. Og det et 10x reduksjon i kostnader på den miljøvennlige siden som kommer til å drive dette frem.
Se «Tony Seba: Clean Disruption - Energy & Transportation» på YouTube
https://youtu.be/2b3ttqYDwF0