Jump to content

Kampanje for billigere båtbensin

Lenasmartin20

Recommended Posts

51 minutes ago, ydalir said:

Det at man kan kjøre fritidsbåter på avgiftsfri diesel er vel i utgangspunktet merkelig. Avgiften på slik kjøring burde vel heller opp. Bilister på vei til jobb og barnehage har avgifter så det holder, men kjører man en princess 50 til smøgen, så skal det lissom subsidieres.. 

Håplaus kommentar sjølvsagt, denne og frå ein med segelbåt: Dei andre skal betale for sine goder, ikkje dei sjølve sjølvsagt. Slike kommentarar er ikkje verdt kommentarar, men viser med all tydelegheit dei ikkje har skjønt dette med avgifter og subsidier i den store samanhengen. Er det noko som er problematisk er det all bilkøyringa  i sentrale strøk. Masse luftforureining. Mange hundre døyr i året, og mange blir sjuke. Ut frå dette resonemanget burde miljøavgigta kraftig opp her. I dag betaler dei berre samme miljøavgifta som dei som brukar farga diesel på sjøen. Heilt urimeleg, burde vore mykje høgre. Ikkje samme problem med helsa på sjøen. Er det noko som skurar?

Opp att og opp att det samme, overlet diskusjonane til andre.

Avgiftsfri diesel finnes ikke. Enkelt og greit. For min del virker slike kampanjer om redusert avgift på bensin bare tåpelige, og vil ikke medføre annet enn diskusjon om avgiftsnivået på diesel. Og det er ingen tjent med.

Jeg for min del har en båt med bensinmotor og en med dieselmotor, så det er ikke sånn enten eller. Men vi har mer å tjene på å prøve å holde på dagens ordning enn å prøve å få til noe annet som aldri vil gå gjennom. Så hvorfor lage unødig støy?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
1 hour ago, Pinkvin said:

Om det var nokon "rettferd" i verda så burde dei båtane som forurensa minst vorte fritatt for avgiftar og då står ikkje båtar som brukar mykje drivstoff øvst på lista. 

Nå er det vel ikke så mange avgifter på en båt med unntak av moms. Med andre ord kan man argumentere på samme måte for at sko burde være fritatt for avgifter, moms, og hvorfor ikke en regnjakke, en sykkel, en sofa osv Ja, i det hele tatt en "morsom" diskusjon dette her.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#
Mouche skrev for 9 timer siden:

Nå er det vel ikke så mange avgifter på en båt med unntak av moms. Med andre ord kan man argumentere på samme måte for at sko burde være fritatt for avgifter, moms, og hvorfor ikke en regnjakke, en sykkel, en sofa osv Ja, i det hele tatt en "morsom" diskusjon dette her.

Er vel flere gode miljøargument for at nye seilbåter burde ha lavere moms en at drivstoff til fritidsbåter bør være avgiftsfritt... Seilbåter er sjøens svar på el-bil/hybrid bil. 

Pinkvin skrev for 13 timer siden:

En velger rett om en velger en båt en har råd til å bruke uten å tyte om drivstoffpriser og forbruk hele tiden.  Være seg seilbåt eller motorbåt. 

Tyting om drivstoffpriser ser jo særlig rart ut mtp på at de har, relativt sett, blitt stadig lavere: 

https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/artikler-og-publikasjoner/bensinprisen-stiger-men-er-den-skyhoy

Jeg har absolutt råd til å svi av 8-10 000 på bensin i.l.a en sommer, ser og at det kan by på praktiske problemer å innføre en aviftsfri bensin. Men f.eks, kunne jo marinaer ha et stoff med farge og tilsette rett i tankene sine da!

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Er vel flere gode miljøargument for at nye seilbåter burde ha lavere moms en at drivstoff til fritidsbåter bør være avgiftsfritt... Seilbåter er sjøens svar på el-bil/hybrid bil. 

Nåja, syns de langt fleste pinnebåter "seiler" rundt uten seil...

Men ellers er jeg enig i resonnementet, kjøp båt en har råd til å drifte..

Guest Avmønstret#

Om drivstoffprisene hadde økt over tid, eller gjort et byks oppover pga et politisk vedtak så ville jeg, uten å være enig i sak, være enig i at det var et grunnlag for en "kampanje" for de som ønsket en endring. 

For det er leit å komme i en situasjon der man har investert i en dyr gjenstand så plutselig øker driftkostnadene langt utover det en burde forvente pga et politisk vedtak. 

Men det har jo ikke skjedd så.. tvert i mot har det blitt, relativt sett, billigere mtp akkurat drivstoff. Men andre kostnader ved å eie fritidsbåt har kanskje økt? 

Samtidig, om vi ser på båtstørrelse og utviklingen i den de siste 15 årene så tyder vel ting på at folk har bedre råd enn før. 

--

Personlig økonomi kan være så forskjellig men kanskje en ville ha råd til drivstoff (nok) dersom man gikk ett hakk ned i båtstørrelse? 

For å ta et eget eksempel så ville kostnaden av genaker og strømpe vi har på nåværende båt kunne dekket diesel til snekka vi hadde før i noe nær 7-10 sesonger. Og det var ikke noe fundamentalt galt med snekka utover at vi ville ha seilbåt ;-) 

• 4 måneder senere...

Mye diskusjon om seilbåter i båtbensintråden ?

Jeg bruker bensin, og høres jo forlokkende ut å slippe å betale veiavgift for å kjøre båt. Når det er sagt, trenger vi endel peng til å utbedre vei her i nord.

Som nevnt tidligere i tråden, båtbensin utgjør en forsvinnende liten del av Norges forbruk. Også sett i forhold til avgiftsfri diesel. Av den grunn alene trør jeg derfor kanskje dette forslaget er velger-sankeutspill - noen økonomer kommer til å sette en stopper for gjennomføringen. Hvis de ikke de har en genial måte å håndtere alt det praktiske...

Mine kostnadseffektive forslag dersom noen politikere leser tråden:

Refusjon av avgift ved å sende inn AIS-sporet sitt? 

Eller eksport av track fra kartplotter sant utskrift av logg fra bensinloggeren, gir grunnlag for refusjon.

Bensinpumpe midtfjords, kun tilgjengelig fra båt?

Men håper ikke de bruker de smarteste hodene (for mange skattekroner) på utredning, vi har mer viktige ting å se på. Og egentlig bruke penger på. Synes jeg ?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

For å være ærlig forstår jeg ikke denne innbitte motstanden mot å ta bort veiavgiften på båtbensin? Er ikke det bare å likestille avgiftene båtfolket betaler til staten?

Dere som er imot å ta bort denne avgiften - er det en frykt for tap i verdi på båten som ligger bak, eller har dere andre argumenter? Seilbåtfolket kan jo også skilte med veiavgiftsfritt drivstoff - det ligger ingen veiavgift på seil. 

Spør du meg burde veiavgiften fjernes på båtbensin, mens det samtidig ble innført en "miljøbeskattning" på både båtdiesel og båtbensin som øremerkes opprydningstiltak langs kysten. 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Napoli skrev for 5 timer siden:

For å være ærlig forstår jeg ikke denne innbitte motstanden mot å ta bort veiavgiften på båtbensin? Er ikke det bare å likestille avgiftene båtfolket betaler til staten? 

Jeg antar at de som er imot avgiftsfri bensin også er imot avgiftsfri diesel, av miljø- og velferdshensyn. Det er jo isåfall fair enough. For det kan ta ikke være noen som er så selvsentrert at de er for avgiftsfri båtdiesel og imot avgiftsfri båtbensin?? :saint::giggle:

Både Diesel og bensin er alt for billig i hele verden. Skal en få ned CO2 utslippene må prisene mangedobles på fosilt brensel. I tillegg bør nokk verdens befolkning reduseres kraftig om vi skal redde kloden. Får vi billigere sprit til båtfolket får en flere ulykker og dermed redusert den delen av befolkningen som brenner mest diesel og bensin.

6 hours ago, Napoli said:

Dieselfolket tør ikke være med på den kampen av frykt for å miste egen fordel med billig(ere) diesel. Leve samholdet båtfolket i mellom!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ærlig talt,  de som tror det er en fremtid i å ønske seg rimeligere drivstoff bør ta en realtets orientering! Hva er offentlige mål for utslipp av Co, CO2, Nox M. fl., devneste 7 årene? Hvordan tror en dette skal gjennomføres? Er det noen som har tro på at dete skal skje, samtidig som vi skal få billigere drivstoff til fritidsbruk? Ta dere sammen, inse realitetene. Bruk av drivstoff til fritidsbruk, vil bli vesentlig dyrere!

Aileen ll

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...