oberst1 Startet 12.November.2017 Link til dette innlegget Startet 12.November.2017 Funderer litt over tappevannet ombord i vår P42 08´... Hadde en Marex hvor dette var meget enkelt; en vanlig liggende Isoterm VV-beholder med tappeventil for konservering og en Jabsco-pumpe uten ekspansjonstank til tre tappesteder. I Princessa derimot skjønner jeg engelskmennene har tenkt litt mer Slo fra meg tanken å bruke båten hele året nå da vannforsyning er en utfordring i båsen på denne tiden. Enkleste da å bare tappe hele anlegget tenkte jeg... Åpner opp bakveggene i byssa for å komme til pentrypumpe og VV-tank: Så lang ser det ryddig og greit ut... Videre til høyre finner jeg VV-tank: Prøver å forstå hele bildet av opplegget og blir ikke helt klok: Her finner jeg en magnetventil, en liten motor og tur/retur via Calorifier? For det første; den lille magnetventilen, hvilken funksjon har den? Trodde ved å skru på ferskvannspumpe via panel at det kun styrte tilførsel til Jabsco-pumpa? Stenges vannet i tillegg via magnetventilen? For det andre; måtte Google litt ang Calorifier, ble ikke helt klok. Er det en slags varmeveksler? Funksjon? Tredje; den lille svarte motoren som synes langt nede er koblet ifra. Hva brukes den til da? Mange spørsmål dette, men i slike tilfeller er ikke dokumentasjonen som medfølger god nok. Noen som kan kaste litt lys over dette opplegget? Litt av grunnen til at jeg også må forstå dette er for forstå hva jeg kan gjøre for å en jevnere blanding når vi dusjer etc. @Tom Rør ? Anyone? Ps. Tenkte for enkelhetens skyld å bare tømme tanken men pumpa for deretter å skru av kobling før og etter pumpa, trykkluft tilbake fra alle tappesteder, funker det for frostsikring? Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Høres ut som dette er en varmekilde og at den svarte pumpen er en sirkulasjonspumpe, med dette tilkoblet har du gjerne alltid lunk i motoren og varmtvannsberederen, evt. vannbåren varme hvis du har dette også ? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 I min båt bruker jeg en slik pumpe (den lille svarte motoren som synes langt nede er koblet ifra. Hva brukes den til da?) til å tømme varmtvanntanken etter at jeg har tømt selve vanntanken. Siden den normalt er frakoblet, er det nærliggende å tro at den har den samme funkjsonen hos deg også. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 12.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Kyrholmen skrev 1 time siden: Høres ut som dette er en varmekilde og at den svarte pumpen er en sirkulasjonspumpe, med dette tilkoblet har du gjerne alltid lunk i motoren og varmtvannsberederen, evt. vannbåren varme hvis du har dette også ? Hmm...det har jeg ikke tenkt på, en slags vannvarmer...sirkulasjonspumpe stemmer sikkert, men har ikke gulvvarme ombord. Skulle det vært sirkulasjon motor ville det kun gjelde bb-motor tror jeg og det gir ikke mening. Takk for innspill navid skrev 50 minutter siden: I min båt bruker jeg en slik pumpe (den lille svarte motoren som synes langt nede er koblet ifra. Hva brukes den til da?) til å tømme varmtvanntanken etter at jeg har tømt selve vanntanken. Siden den normalt er frakoblet, er det nærliggende å tro at den har den samme funkjsonen hos deg også. Kanskje nettopp det ja, kanskje bare prøve den pumpa Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 (redigert) Du har vel en defroster der? Den henter varme fra berederen. Berederen tømmes lett via gråvannstanken. Bare åpne kranene, og den tømmes rett i gråvannnstanken. Det er en kran til det formålet. Jeg bruker vannsuger for å tømme resten av anlegget. Kobler fra litt her og der, og suger tomt. Husk at du også har trykkvann til spyleren til vindusviskerne. Redigert 12.November.2017 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 13.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Tom Rør skrev for 14 timer siden: Du har vel en defroster der? Den henter varme fra berederen. Berederen tømmes lett via gråvannstanken. Bare åpne kranene, og den tømmes rett i gråvannnstanken. Det er en kran til det formålet. Jeg bruker vannsuger for å tømme resten av anlegget. Kobler fra litt her og der, og suger tomt. Husk at du også har trykkvann til spyleren til vindusviskerne. Aha, selvfølgelig! Fikk vel ikke vridd hodet helt opp inni der, men som du sier må det være defrosteren. Tømme vannet på vanlig måte er jo greit, men hvor sikter du til en kran til formålet? Har du den lille pumpen som synes på bildet som frakoblet i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Det må jeg sjekke. Skal jo tømme snart, men jeg har litt dårlig tid. Mener det er en ventil som du kan åpne ifbm. påfylling bereder? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.