Capt`n Laffen Startet 16.Juli.2005 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2005 Noen som vet/kan gi råd om hvor stor rorvinkel jeg bør ha på ei 24' snekke. Driver motering av hydraulisk styring og har her ca 100 grader utslag stb til bb. Er dette tilstrekkelig for god manøvrering til og fra kai (eller kanskje for mye) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 16.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2005 Ca. 35 grader til hver side. Dette har vært diskutert her før og jeg tror det var Lotus som kom med at belastning osv på ror og innfesting tilsa at 30-35 grader er tilstrekkelig. Og det er også max rorutslag på handelsfartøy,og hadde de hatt bruk for mere så hadde de hatt det de også. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 16.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2005 Normal rorkultlengde for standard styresylindre med slaglengde 175-200mm er 180-200mm. Max rorutslag bør ikke overstige 70 grader (35 grader til hver side) da større rorutslag normalt gir mindre styreeffekt og større bremseeffekt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Walter_S Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Ca. 35 grader til hver side....... ....Max rorutslag bør ikke overstige 70 grader (35 grader til hver side) da større rorutslag normalt gir mindre styreeffekt og større bremseeffekt. Enig! Dette med 70 grader (35 grader til hver side) har jeg også alltid lest / hørt og forsåvidt akseptert som vitenskapelige facts, og har ingen planer om å disputere dette. Dette er sikkert blitt målt, testet og regnet på matematisk. Husker også fra tiden jeg hadde seilbåt at rorutslag under fart ikke bør være stor før effekten går over i bremsing...... MEN, når du skal manøvrere ut / inn av båsen din og ellers legge til ("lukeparkere" ? ) et sted med strøm og vind på tvers når du vil gi akterenden et puff i riktig retning, da KAN det være på sin plass med tilnærmet 90 grader til hver side for å sjonglere med ror og gear i korte støt, så kan dette rette opp en ellers håpløs situasjon. Så, denne vedtatte normen med 70 grader skal man ikke alltid se seg blind på........ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.