HansH
Hadde selv en slik for en del år siden som funket helt greit. Tror alle de som nå er igjen på markedet har fått installert kraftigere varmeveksler/kjøler og de unngår derved i hovedsak det opprinnelige problemet med overoppheting. (husker ikke om det var vannkjøler eller oljekjøler som var problemet).
Historien bak motoren er sånn i kortversjon at BMW tidlig på 80-tallet trengte en dieselmotorblokk for båtrace. De kjøpte dette fra italienske VM Motori med deres blokk VM HR.H 692 på 3,6 liter. Denne kom etterhvert i et par ulike varianter kalt D 150 Z og D 150 W. Disse hadde 136 hk. Deretter kom din motor som fikk benevnelse D 190 og som hadde 165 hk.
D 190 ble senere omarbeidet noe og fikk da benevnelsen BMW D 636 Z og var da økt til 180 hk. I 1987 solgte BMW sin marinemotordivisjon til Mercruiser og den samme motoren fikk da navnet Mercruiser 636 D-TA.
Senere endret Mercruiser benevnelsen til D219 Turbo AC for til slutt å kalle den Mercruiser D 3,6L. Så vidt jeg vet beholdt den ytelsen på 180 hk hele tiden. Tror du kan finne mye stoff om disse motorene her på forumet.
Mitt inntrykk er at BMW-variantene fikk et ufortjent dårlig rykte. Tror det endret seg mye ved navnebytte til Mercruiser - uten at motoren var særlig endret av den grunn. NB: Andre kan kanskje si hvorvidt det skjedde store endringer fra D 190 til D 636 Z. Jeg tror nemlig det dårlige ryktet oppstod med 190-motoren fordi den i utgangspunktet hadde en kjøler/varmeveksler med for lav kapasitet og som sikkert nokså raskt ble meget problematisk med litt saltavleiringer gjennom noen sesonger.
Edit: Kan også tilføye at min D190-motor nesten ikke avga røyk. Merket alltid stor forskjell når vi lå sammen med folk som hadde Volvo Penta 40-motor (f eks TAMD 40-B på 3,6 liter på 165 hk). Synes ofte de avga mye mer røyk ved kaldstart. Mulig jeg har selektiv hukommelse men..