Jump to content

Edit History

HansH

HansH

Hadde selv en slik for en del år siden som funket helt greit. Tror alle de som nå er igjen på markedet har fått installert kraftigere varmeveksler/kjøler og de unngår derved i hovedsak det opprinnelige problemet med overoppheting. (husker ikke om det var vannkjøler eller oljekjøler som var problemet).

 

Historien bak motoren er sånn i kortversjon at BMW tidlig på 80-tallet trengte en dieselmotorblokk for båtrace. De kjøpte dette fra italienske VM Motori med deres blokk VM HR.H 692 på 3,6 liter. Denne kom etterhvert i et par ulike varianter kalt D 150 Z og D 150 W. Disse hadde 136 hk. Deretter kom din motor som fikk benevnelse D 190 og som hadde 165 hk.

 

D 190 ble senere omarbeidet noe og fikk da benevnelsen BMW D 636 Z og var da økt til 180 hk. I 1987 solgte BMW sin marinemotordivisjon til Mercruiser og den samme motoren fikk da navnet Mercruiser 636 D-TA.

 

Senere endret Mercruiser benevnelsen til D219 Turbo AC for til slutt å kalle den Mercruiser D 3,6L. Så vidt jeg vet beholdt den ytelsen på 180 hk hele tiden. Tror du kan finne mye stoff om disse motorene her på forumet.

 

Mitt inntrykk er at BMW-variantene fikk et ufortjent dårlig rykte. Tror det endret seg mye ved navnebytte til Mercruiser - uten at motoren var særlig endret av den grunn. NB: Andre kan kanskje si hvorvidt det skjedde store endringer fra D 190 til D 636 Z. Jeg tror nemlig det dårlige ryktet oppstod med 190-motoren fordi den i utgangspunktet hadde en kjøler/varmeveksler med for lav kapasitet og som sikkert nokså raskt ble meget problematisk med litt saltavleiringer gjennom noen sesonger.

 

Edit: Kan også tilføye at min D190-motor nesten ikke avga røyk. Merket alltid stor forskjell når vi lå sammen med folk som hadde Volvo Penta 40-motor (f eks TAMD 40-B på 3,6 liter på 165 hk). Synes ofte de avga mye mer røyk ved kaldstart. Mulig jeg har selektiv hukommelse men..

HansH

HansH

Hadde selv en slik for en del år siden som funket helt greit. Tror alle de som nå er igjen på markedet har fått installert kraftigere varmeveksler/kjøler og de unngår derved i hovedsak det opprinnelige problemet med overoppheting. (husker ikke om det var vannkjøler eller oljekjøler som var problemet).

 

Historien bak motoren er sånn i kortversjon at BMW tidlig på 80-tallet trengte en dieselmotorblokk for båtrace. De kjøpte dette fra italienske VM Motori med deres blokk VM HR.H 692 på 3,6 liter. Denne kom etterhvert i et par ulike varianter kalt D 150 Z og D 150 W. Disse hadde 136 hk. Deretter kom din motor som fikk benevnelse D 190 og som hadde 165 hk.

 

D 190 ble senere omarbeidet noe og fikk da benevnelsen BMW D 636 Z og var da økt til 180 hk. I 1987 solgte BMW sin marinemotordivisjon til Mercruiser og den samme motoren fikk da navnet Mercruiser 636 D-TA.

 

Senere endret Mercruiser benevnelsen til D219 Turbo AC for til slutt å kalle den Mercruiser D 3,6L. Så vidt jeg vet beholdt den ytelsen på 180 hk hele tiden. Tror du kan finne mye stoff om disse motorene her på forumet.

 

Mitt inntrykk er at BMW-variantene fikk et ufortjent dårlig rykte. Tror det endret seg mye ved navnebytte til Mercruiser - uten at motoren var særlig endret av den grunn. NB: Andre kan kanskje si hvorvidt det skjedde store endringer fra D 190 til D 636 Z. Jeg tror nemlig det dårlige ryktet oppstod med 190-motoren fordi den i utgangspunktet hadde en kjøler/varmeveksler med for lav kapasitet og som sikkert nokså raskt ble meget problematisk med litt saltavleiringer gjennom noen sesonger.

HansH

HansH

Hadde selv en slik for en del år siden som funket helt greit. Tror alle de som nå er igjen på markedet har fått installert kraftigere varmeveksler/kjøler og de unngår derved i hovedsak det opprinnelige problemet med overoppheting.

 

Historien bak motoren er sånn i kortversjon at BMW tidlig på 80-tallet trengte en dieselmotorblokk for båtrace. De kjøpte dette fra italienske VM Motori med deres blokk VM HR.H 692 på 3,6 liter. Denne kom etterhvert i et par ulike varianter kalt D 150 Z og D 150 W. Disse hadde 136 hk. Deretter kom din motor som fikk benevnelse D 190 og som hadde 165 hk.

 

D 190 ble senere omarbeidet noe og fikk da benevnelsen BMW D 636 Z og var da økt til 180 hk. I 1987 solgte BMW sin marinemotordivisjon til Mercruiser og den samme motoren fikk da navnet Mercruiser 636 D-TA.

 

Senere endret Mercruiser benevnelsen til D219 Turbo AC for til slutt å kalle den Mercruiser D 3,6L. Så vidt jeg vet beholdt den ytelsen på 180 hk hele tiden. Tror du kan finne mye stoff om disse motorene her på forumet.

 

Mitt inntrykk er at BMW-variantene fikk et ufortjent dårlig rykte. Tror det endret seg mye ved navnebytte til Mercruiser - uten at motoren var særlig endret av den grunn. NB: Andre kan kanskje si hvorvidt det skjedde store endringer fra D 190 til D 636 Z. Jeg tror nemlig det dårlige ryktet oppstod med 190-motoren fordi den i utgangspunktet hadde en kjøler/varmeveksler med for lav kapasitet og som sikkert nokså raskt ble meget problematisk med litt saltavleiringer gjennom noen sesonger.



×
×
  • Create New...