Worry II Startet 12.November.2017 Link til dette innlegget Startet 12.November.2017 Hei, Jeg hadde siste vinteropplags rutiner i helgen, og en av de siste tingene der er å se over og spraye motoren med 6-66. Da jeg kom til ojlekjøleren så jeg at denne hadde noe kant-irr, hvitt, som jeg tørket bort før jeg sprayet over (derfor grønt på bildet) Så tenkte jeg... dette er ikke bra ! Har lest noen tråder om dette her inne før om at dette må tas med en gang. Spørsmået mitt i denne omgang, referert til bildet. Lager jeg storm i vannglass, eller må enheten demonteres og renses før sesong 2018 ? Motoren har fulgt servicer og er en 2010-modell. Har blitt konservert for vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Har samme på min litt eldre utgave (2005 modell). Hadde båten til storservice (1000 t) hos Vollen slipp i Asker, som er Yanmar verksted i vår. Der stod rens av alle kjølerne på programmet. Jeg poengterte at det var salt på utsiden av endelokket, og regnet med at de demoterte kjølerne og renset de skikkelig. men de gjorde ikke noe med det. Kun gjennomkjøring med noe a la systemrens (men det var visst noe annet de brukte) Så sånn sett går det vel greit. Men jeg har mest lyst til å demonyere kjøleren og få det på stell.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Ja, jo flere år man har hatt båt, jo viktigere ser man på dette med rene varmevekslere. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Vet ikke om det betyr så mye dette. Har selv en 4LHA og hadde noe lignende. Åpnet bare lokkene og skiftet disse gummiplatene som et prevantivt tiltak. Fikk samtidig sett inne i vekslerne og rensket ut skjell og slikt. Så ellers helt fint ut inni. Gummisakene kostet heller ikke mange kronene. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Det er nok lurt å ta av oljefilteret for å skru opp for en inspeksjon, da. Bytte pakningen i samme slengen. Ser jo fort om det er tett inni der. Dumt å ikke gjøre det. Men jeg tar det over den hardeste vinteren. Kommer tilbake med hvordan det så ut inni der da. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Er messingpluggen en zinkplugg ? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Worry II Svart 12.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Roger jo skrev 1 time siden: Er messingpluggen en zinkplugg ? Jepp. Den er halvtært, sittet på siden påsken i år. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.November.2017 Link til dette innlegget Svart 15.November.2017 (redigert) Worry II skrev On 12.11.2017 at 22.16: Jepp. Den er halvtært, Da virker den og det grønne er en ørliten lekk og antagelig ikke P.G.A tæring, men jeg hadde nå åpnet og sett etter. Antar at det er frostveske i systemet nå og da kan sinken bli passiv, skift den til våren . Redigert 15.November.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Worry II Svart 15.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2017 Ja, jeg lar den stå konservert over vinteren, så skrur jeg opp og ser. Bytter pakningen etter inspeksjon eller rens. takker.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.