Jump to content

Klargjøring av seilbåt i vinterhavn

HR-M

Recommended Posts

Har en hallberg rassy monsun som skal ligge i boblehavn i vinter. Fått anbefalt at man burde sikre seg for at det skal oppstå jordingsfeil. Men planen er kun å koble ovnen direkte på landstrømmen via skjøteledning uten å gå via innlagt landstrøm, i tillegg til at vi iløpet av vinteren kommer til å koble til landstrøm ett par ganger for å fullade batteriene.

Noen som har erfaring med om det vil kunne oppstå noen feil da? Noe mer jeg burde gjøre i forhold til klargjøring av båten for vinter? Har selvsagt tømt frostvæske i vask og do. Åpnet skuffer og skap, snudd på puter og sørger for god gjennomluftning med presenningen.

Takk for hjelp!!

Hilsen en som går sin første vinter i møte med seilbåt :-)

Og pass på at du "danderer" ledningen fornuftig slik at ingen snubler i den på bryggen, og at den ikke blir liggende ned i vannet. Er den da ikke av "super duper" kvalitet, kan den trekke vann og det blir jordfeil eller kortslutning slik at jordfeilvernet/sikringen på bryggen går og du blir uten varme i båten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nei, med en skjøteledning som går direkte til en varmeovn ombord og ikke til noe annet, får du ikke tæring av den grunn.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

@Maika ang Er det en reel risiko for at skroggjennomføringer fryser når man ligger i boblehavn? så vet jeg ikke, så jeg tar ikke sjansen. Har bobleanlegget reserveløsning, ved kompressorhavari / brann ...? er isfri overflate det samme som plussgrader? hvor kaldt er det inni båten? får driftsansvalig beskjed om anlegget stopper? Jeg har driftet et bobleanlegg, og det stoppet pga frost i kledninger, kompressormotor brant, gir din havn 100% oppegaranti osv... Kunne vært gøy om noen kan rapportere om frostspreng i skrog-gjennomføringer, hvorfor og med hvilket resultat...

Redigert av Code0 (see edit history)
5 hours ago, Lars H. said:

Nei, med en skjøteledning som går direkte til en varmeovn ombord og ikke til noe annet, får du ikke tæring av den grunn.

Men det kan  forårsake tæring på nabobåter som ligger med "vanlig" landstrøm. Strømmen går fra den skadete lederen, ut i vannet, inn på f.eks propellen til nabobåten og til jord via nabobåtens jordledning.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Trodde det var vanlig praksis å koble sammen landstrømjord og batterijord. Slik er det ihvertfall på min båt, og det forårsaket at jeg måtte bytte propell og aksling etter at naboen hadde hatt overledning ombord. Men jeg har amerikansk strøm der to av de tre lederne i kabelen har jordpotensiale, muligens forholdene blir annerledes i Norge.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Ja Veskystseiler og Hulda, men det jeg svarte på var at det ikke kunne gi skader på egen båt. Men en ønsker ikke å skade andre båter, selvfølgelig. Så hold landstrømkabelen opp fra vannet! Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg i gjestehavn når jeg går langs bryggene har løftet opp kabler fra vannet. Det kan bli mange kabler på en middels lang flytebrygge.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Vestkystseiler har fulgt en av anbefalingene til DSB og 'lagt egget', som jeg mener jeg har skrevet litt fleipete. Praksisen som Vestkystseiler har fulgt er dømt til å gi galvanisk tæring. Han trenger overhode ikke at det er feil på andre båter. Eget opplegg forårsaker skaden. DSB har ikke noe forhold til båteiers kostnader. DSB fokuserer på personsikkerhet. Også på brygga jeg ligger i Strömstad ligger skjøteledninger og flyter. Jeg har vel i grunnen gitt opp alle som skal fortelle meg at dette ikke gjør noe, at det er helt trygt, at man får kondens på tanken om det ikke er diesel helt opp til påfyllingslokket. Og andre myter. Naboen tvers over for meg har ledningen i sjøen fra båten, over jernet på uteliggeren og ned i sjøen på andre siden. Og når man har to- tre slike utover brygga, kan man undre seg over at det går bra. 

Code0 skrev On 13.11.2017 at 15.43:

@HR-M  Kopler til batterilader en time nå og da gjennom vinteren.

Bør ikke batteriene vedlikeholds-lades gjennom hele vinteren?

Vår står på land i vinter, koblet til landstrømsanlegget som er satt ut der (Skjæløy slipp i Østfold). Har satt på batteriladeren som vanlig. 

Har videre to 55w varmerør koblet til de vanlige 220v kontaktene inne i båten. 

Vurderte opplegget som trådstarter beskriver her, men skal man vedlikeholdslade kontinuerlig gjennom hele vinteren er det vel like greit å koble opp det vanlige systemet som likevel er oppkoblet gjennom hele sommeren?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...