HR-M Startet 13.November.2017 Link til dette innlegget Startet 13.November.2017 Har en hallberg rassy monsun som skal ligge i boblehavn i vinter. Fått anbefalt at man burde sikre seg for at det skal oppstå jordingsfeil. Men planen er kun å koble ovnen direkte på landstrømmen via skjøteledning uten å gå via innlagt landstrøm, i tillegg til at vi iløpet av vinteren kommer til å koble til landstrøm ett par ganger for å fullade batteriene. Noen som har erfaring med om det vil kunne oppstå noen feil da? Noe mer jeg burde gjøre i forhold til klargjøring av båten for vinter? Har selvsagt tømt frostvæske i vask og do. Åpnet skuffer og skap, snudd på puter og sørger for god gjennomluftning med presenningen. Takk for hjelp!! Hilsen en som går sin første vinter i møte med seilbåt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Skjøteledningsprinsippet er lovlig og sikkert. Ledning og kontakt/støpsel godkjent for utebruk. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Hvorfor skal dere ha ovn? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 @HR-M Det er sånn jeg gjør det også, separat skjøteledning inn gjennom cockpit-luka, og en varmestav i motorrommet og en baderoms-panelovn 400 W i salongen. Kopler til batterilader en time nå og da gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 det viktigste etter mitt syn er å hindre at skroggjennomføringer kan fryse, at ikke motorblokk fryser, og ikke minst at båten ikke fylles med vann ovenfra (telt, åpne dreneringer av cockpit som ikke fryser). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars H. Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Og pass på at du "danderer" ledningen fornuftig slik at ingen snubler i den på bryggen, og at den ikke blir liggende ned i vannet. Er den da ikke av "super duper" kvalitet, kan den trekke vann og det blir jordfeil eller kortslutning slik at jordfeilvernet/sikringen på bryggen går og du blir uten varme i båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hakkannen Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Lars H. skrev 39 minutter siden: kan den trekke vann og det blir jordfeil eller kortslutning slik at jordfeilvernet/sikringen på bryggen går og du blir uten varme i båten. For ikke å snakke om fare for tæring på grunn av strømlekkasje fra feilen på ledningen som ligger nedi i vannet Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Nei, med en skjøteledning som går direkte til en varmeovn ombord og ikke til noe annet, får du ikke tæring av den grunn. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Maika Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Framtia skrev 1 time siden: det viktigste etter mitt syn er å hindre at skroggjennomføringer kan fryse, at ikke motorblokk fryser, og ikke minst at båten ikke fylles med vann ovenfra (telt, åpne dreneringer av cockpit som ikke fryser). Er det en reel risiko for at skroggjennomføringer fryser når man ligger i boblehavn? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Lars H. skrev 55 minutter siden: Nei, med en skjøteledning som går direkte til en varmeovn ombord og ikke til noe annet, får du ikke tæring av den grunn. Ah, misforsto, tenkte på skjøteledning som ligger i vann og så går til landstrømsinntaket, direkte til varmeovn blir så klart noe annet Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 (redigert) @Maika ang Er det en reel risiko for at skroggjennomføringer fryser når man ligger i boblehavn? så vet jeg ikke, så jeg tar ikke sjansen. Har bobleanlegget reserveløsning, ved kompressorhavari / brann ...? er isfri overflate det samme som plussgrader? hvor kaldt er det inni båten? får driftsansvalig beskjed om anlegget stopper? Jeg har driftet et bobleanlegg, og det stoppet pga frost i kledninger, kompressormotor brant, gir din havn 100% oppegaranti osv... Kunne vært gøy om noen kan rapportere om frostspreng i skrog-gjennomføringer, hvorfor og med hvilket resultat... Redigert 13.November.2017 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Ventiler frostsikres lett med frostvæske. Eksempel bysse: steng ventil, hell frostvæske i sluken på vasken, åpne ventilen et sekund eller to, steng ventilen. Liknende prosedyre for alle ventiler. Frostsikre båten og bruk heller strømmen og pengene på en avfukter. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 jeg frostsikrer alle skroggjennomføringer, ønsker å ikke sitte med skjegget i postkassa om havna skulle få havari på bobleanlegg eller strømforsyning. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Maika Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Tviler på at relativt nye skroggjennomføringer sprenges av is på sjøsiden, men innvendig kan det nok være lurt å ha i litt frostveske der vannet står, ja. Og i motoren, selvfølgelig. En ovn er jo en potensiell brannkilde, ikke sikkert det har lavere risiko. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Optimismen tar innersvingen på meg. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 (redigert) 5 hours ago, Lars H. said: Nei, med en skjøteledning som går direkte til en varmeovn ombord og ikke til noe annet, får du ikke tæring av den grunn. Men det kan forårsake tæring på nabobåter som ligger med "vanlig" landstrøm. Strømmen går fra den skadete lederen, ut i vannet, inn på f.eks propellen til nabobåten og til jord via nabobåtens jordledning. Redigert 13.November.2017 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Da må den skadede part ha koblet sin landjord til motoren. Og de som ukritisk følger det oppsettet vil uansett få galvanisk tæring. Rett og slett fordi potensialet i skjøteledningens jordleder er forskjellig fra potensialet i sjøjord. Man bør følge visse regler for å unngå svarteper. Og det er ikke vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 (redigert) Trodde det var vanlig praksis å koble sammen landstrømjord og batterijord. Slik er det ihvertfall på min båt, og det forårsaket at jeg måtte bytte propell og aksling etter at naboen hadde hatt overledning ombord. Men jeg har amerikansk strøm der to av de tre lederne i kabelen har jordpotensiale, muligens forholdene blir annerledes i Norge. Redigert 13.November.2017 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 (redigert) Ja Veskystseiler og Hulda, men det jeg svarte på var at det ikke kunne gi skader på egen båt. Men en ønsker ikke å skade andre båter, selvfølgelig. Så hold landstrømkabelen opp fra vannet! Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg i gjestehavn når jeg går langs bryggene har løftet opp kabler fra vannet. Det kan bli mange kabler på en middels lang flytebrygge. Redigert 13.November.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hakkannen Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Ser mye av dette ved brygga jeg ligger, går stadig og vipper opp ledninger som ligger i vannet. Har også tatt meg friheten å binde opp enkeltes ledninger til brygga med en tynn flettet tråd slik at ledningene ikke kan dette ut i vannet (siden jeg bor i båten ser jeg fort hvilke båter langs brygga som får jevnlig tilsyn). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.November.2017 Link til dette innlegget Svart 14.November.2017 Vestkystseiler har fulgt en av anbefalingene til DSB og 'lagt egget', som jeg mener jeg har skrevet litt fleipete. Praksisen som Vestkystseiler har fulgt er dømt til å gi galvanisk tæring. Han trenger overhode ikke at det er feil på andre båter. Eget opplegg forårsaker skaden. DSB har ikke noe forhold til båteiers kostnader. DSB fokuserer på personsikkerhet. Også på brygga jeg ligger i Strömstad ligger skjøteledninger og flyter. Jeg har vel i grunnen gitt opp alle som skal fortelle meg at dette ikke gjør noe, at det er helt trygt, at man får kondens på tanken om det ikke er diesel helt opp til påfyllingslokket. Og andre myter. Naboen tvers over for meg har ledningen i sjøen fra båten, over jernet på uteliggeren og ned i sjøen på andre siden. Og når man har to- tre slike utover brygga, kan man undre seg over at det går bra. Sitér dette innlegget Link to post
Ggrimmy Svart 15.November.2017 Link til dette innlegget Svart 15.November.2017 Code0 skrev On 13.11.2017 at 15.43: @HR-M Kopler til batterilader en time nå og da gjennom vinteren. Bør ikke batteriene vedlikeholds-lades gjennom hele vinteren? Vår står på land i vinter, koblet til landstrømsanlegget som er satt ut der (Skjæløy slipp i Østfold). Har satt på batteriladeren som vanlig. Har videre to 55w varmerør koblet til de vanlige 220v kontaktene inne i båten. Vurderte opplegget som trådstarter beskriver her, men skal man vedlikeholdslade kontinuerlig gjennom hele vinteren er det vel like greit å koble opp det vanlige systemet som likevel er oppkoblet gjennom hele sommeren? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.November.2017 Link til dette innlegget Svart 15.November.2017 Jeg er så redd for strøm på avveie osv at jeg prøver å unngå lading hele vinteren. Skjøteledning til varme osv og vedlikeholdslading nå og da. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 15.November.2017 Link til dette innlegget Svart 15.November.2017 Hakkannen skrev On 13.11.2017 at 16.29: For ikke å snakke om fare for tæring på grunn av strømlekkasje fra feilen på ledningen som ligger nedi i vannet Og denne er tært pga naboens feil på flottørbryter..... Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 15.November.2017 Link til dette innlegget Svart 15.November.2017 Hulda skrev On 13.11.2017 at 22.49: Man bør følge visse regler for å unngå svarteper. Og det er ikke vanskelig. Jeg hadde blitt glad hvis du ville liste opp disse reglene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.