Hulda
Påstanden med flotørbryteren er og blir en påstand inntil kretsen som har ledet til skaden er fastlagt. Det er for mange rare greier som blir servert til at jeg godtar alt. Men det er en mulig krets. Den er at begge båtene har kort avstand til hverandre. Begge må ha kobling mellom sine batteri minus. Det kan skje ved at man har koblet (i hht. DSB) landjord til batteri minus. Og vips har man en krets der ionetransporten gjennom sjøvann er ivaretatt og elektrontransporten gjennom jordleder er ivaretatt. Saken har en side til. Skaden på drevet ville uansett utviklet seg i og med potensialforskjellen mellom landjord og sjøjord. En liten strøm når den går den ene veien gjør ikke noen skade, men som når den går den andre veien er katastrofe. Merk at spenning og strøm kan ligge nede i mV- og mA-området.
Story: Jeg har en kompis som jobber med båt. Det var kommet en seiler på land for stoffing. Landstrøm ble av båteier koblet til båtens 'vanlige elektriske' anlegg. Fru båteier satte en aluminiumsstige inntil båten, godt plantet i bakken. Gikk opp, tok et godt grep rundt en rekkestøtte. Fikk seg en karamell så hun holdt på å ramle ned. Kompisen målte 115 V mellom rekkestøtten og stigen. Hva slags elektrisk anlegg denne båten hadde, vet jeg ikke. Men at det var et system med klipt landjord og saftig jordfeil kan være en mulighet.
@ydalir Å kalle det regler, er nok noe på kanten. Hva som er nevnt over, og som jeg har beskrevet mange ganger, er en mulighet. Hvordan man skal unngå skader er å installere skilletrafo i et godkjent opplegg. Eller som minimum en diodebro (zincsaver) på jordlederen. Av godkjente anlegg kan man kjøpe 'plug and play', eller man kan kjøpe seg en godkjent elektriker. Leste forresten et eller annet sted at i Sverige bryr myndighetene seg ikke om 220 V anlegg i lystbåt. Her er det Transportstyrelsen som styrer sjøfarten når det gjelder lystbåt. Men landsiden er regulert. Muligheten er at man kan oppleve en del snodigheter på svenskekysten. Men noen av være svenske venner her inne kan kanskje bekrefte/avkrefte påstanden. Det gjelder 220 V delen. Når jeg står på land om vinteren, og det har skjedd to ganger på 17 år, er båtens 220 Volt anlegg koblet ut, og el. om bord skjer via godkjent, jordet skjøteledning til provisorisk opplegg. Batterier lades hele tiden. Lensepumper og nivåbrytere har vist seg å være syndere når det gjelder elektriske lekkasjer. I Hulda (som er av jern) er disse montert på isolert underlag. Og så høyt at de ikke kommer i kontakt med vanlig bunnvann. De skal kun i funksjon om det skulle bli en lekkasje.