
Eureka
Tja, om du hadde 1000 kr i året på vedlikehold/ servicedeler på en påhengsmotor, så kan du nok regne med 10gangen. ?
Du sikter deg kanskje inn på 6-10 år gammel båt? Ergo utenfor garantitid.
Motorskadeforsikring er en mulighet for å begrense risiko første åra.
Jeg tenker at det er viktig å gå igjennom hvilke oppdateringer motor og fremdrift har hatt. Hvilke reklamasjonssaker har vært. Har kjølere blitt renset? Dyser testet?
Deretter betyr det mye om selger kjenner båten og motoren sin. På mange måter er det tryggere å
kjøpe av en selger som har tatt service selv, samvittighetsfullt og som har innsikt. Peilet olje jevnlig og kan fortelle om når og hvordan han inspiserte og drenerte dieseltanken sist.
Det er jo som med bil, enkelte åpner ikke panseret mellom hver service.
Motorfeil koster en del... men jaggu kan det koste, ikke minst tid, om det er feil/ slitasje på båten forøvrig også.
D6 er gode motorer det, så det skal du ikke være redd for å kjøpe.
Eksepel: demontering av kjølere,rens og montering med ny o-ringer på D6 koster på et verksted 25-30tusen.
Men ny kalesje til båten kan koste omtrent det sammme.