Jump to content

Kjøp av seilbåt i Spania

Miss Nudie

Recommended Posts

Hei hei båtfolk:yesnod:

Lurer litt her....

VI vurderer kjøpe seilbåt i Spania for å ha den der hele året. Bo i om vinteren og ta den med på turer om sommeren i ferier osv.

Den skal ikke innføres til Norge!!! 

Båten er registrert i NOR så den er lånedyktig.

Er det noen avgifter/moms vi må betale ved overtakelse siden vi er norske statsborgere som kjøper spansk båt for å ha i Spania??? 

Båt hilsen fra 2 som ser frem til evnt kjøp i Spania?

Sun Flyer skrev 11 minutter siden:

Du må betale eu-moms ihvertfall. Eller dra ut av eu ved jevne mellomrom for å få ny momsfri periode.

eu-moms ja, om den ikke er betalt.

Min båt var også registrert i NOR, men jeg betalte bare eu-moms. Ikke norsk moms.

Jeg snakket med NOR om dette, men dem hadde ingenting å gjøre med moms! Helt OK. :thumbsup:

Så jeg kunne være i Middelhavet flere år.

Kort oppsummert: Hvis det tidligere har vært betalt merverdiavgift (mva; VAT) i et EU-land på båten kan du fritt seile den i EU farvann, og du behøver ikke å betale mva på på den. Dersom det ikke er tilfelle, og du ikke er bosatt i et EU-land kan du benytte den i EU i opptil 18 måneder. Etter det må du enten betale mva., eller ta den ut av EU en tur, f.eks. til Marokko. Hvis du er bosatt i Norge, og det ikke er betalt norsk mva. på båten, må du, som Hulda sier, ikke finne på å dra til Norge med den (men du kan la den ligge i Strömstad). 

Ja de har jeg etterspurt så de får vi evnt.

Kaptein Klein skrev On 15.11.2017 at 23.02:

Kort oppsummert: Hvis det tidligere har vært betalt merverdiavgift (mva; VAT) i et EU-land på båten kan du fritt seile den i EU farvann, og du behøver ikke å betale mva på på den. Dersom det ikke er tilfelle, og du ikke er bosatt i et EU-land kan du benytte den i EU i opptil 18 måneder. Etter det må du enten betale mva., eller ta den ut av EU en tur, f.eks. til Marokko. Hvis du er bosatt i Norge, og det ikke er betalt norsk mva. på båten, må du, som Hulda sier, ikke finne på å dra til Norge med den (men du kan la den ligge i Strömstad). 

Takk for svar.

VAR er betalt vet jeg og nei ingen fare for å ta båten til Norge uten og ordne papirer og moms først nei!!! 

Miss Nudie skrev On 15.11.2017 at 5.26:

Hei hei båtfolk:yesnod:

Lurer litt her....

VI vurderer kjøpe seilbåt i Spania for å ha den der hele året. Bo i om vinteren og ta den med på turer om sommeren i ferier osv.

Den skal ikke innføres til Norge!!! 

Båten er registrert i NOR så den er lånedyktig.

Er det noen avgifter/moms vi må betale ved overtakelse siden vi er norske statsborgere som kjøper spansk båt for å ha i Spania??? 

Båt hilsen fra 2 som ser frem til evnt kjøp i Spania?

• 4 måneder senere...

Litt gammel tråd, men forsøker her istedenfor å lage en ny:

Altså; kan jeg kjøpe en båt i f.eks. Spania, la oss si en 15 år gammel motorbåt, av en privatperson/firma som har kjøpt denne på ordinært vis og betalt spansk mva, registrere båten i NOR, sette på norsk flagg og la den ligge i Spania uten noe mer mas? Bare leie en båtplass og kjøre rundt i middelhavet når vi har anledning?

Båten skal ikke til Norge, men benyttes som feriested i Spania 

Takker for innspill og svar :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...