Miss Nudie Startet 15.November.2017 Link til dette innlegget Startet 15.November.2017 Hei hei båtfolk Lurer litt her.... VI vurderer kjøpe seilbåt i Spania for å ha den der hele året. Bo i om vinteren og ta den med på turer om sommeren i ferier osv. Den skal ikke innføres til Norge!!! Båten er registrert i NOR så den er lånedyktig. Er det noen avgifter/moms vi må betale ved overtakelse siden vi er norske statsborgere som kjøper spansk båt for å ha i Spania??? Båt hilsen fra 2 som ser frem til evnt kjøp i Spania? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.November.2017 Link til dette innlegget Svart 15.November.2017 Du må betale eu-moms ihvertfall. Eller dra ut av eu ved jevne mellomrom for å få ny momsfri periode. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
sjöfugelen Svart 15.November.2017 Link til dette innlegget Svart 15.November.2017 Sun Flyer skrev 11 minutter siden: Du må betale eu-moms ihvertfall. Eller dra ut av eu ved jevne mellomrom for å få ny momsfri periode. eu-moms ja, om den ikke er betalt. Min båt var også registrert i NOR, men jeg betalte bare eu-moms. Ikke norsk moms. Jeg snakket med NOR om dette, men dem hadde ingenting å gjøre med moms! Helt OK. Så jeg kunne være i Middelhavet flere år. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Nudie Svart 15.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2017 Takk for svar. EU moms er det det samme som VAT og når den er betalt gjelder den da for alltid?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.November.2017 Link til dette innlegget Svart 15.November.2017 Så lenge du ikke seiler til Norge. Da kommer tollen og tar deg. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Klein Svart 15.November.2017 Link til dette innlegget Svart 15.November.2017 Kort oppsummert: Hvis det tidligere har vært betalt merverdiavgift (mva; VAT) i et EU-land på båten kan du fritt seile den i EU farvann, og du behøver ikke å betale mva på på den. Dersom det ikke er tilfelle, og du ikke er bosatt i et EU-land kan du benytte den i EU i opptil 18 måneder. Etter det må du enten betale mva., eller ta den ut av EU en tur, f.eks. til Marokko. Hvis du er bosatt i Norge, og det ikke er betalt norsk mva. på båten, må du, som Hulda sier, ikke finne på å dra til Norge med den (men du kan la den ligge i Strömstad). Sitér dette innlegget Link to post
Miss Nudie Svart 15.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2017 Takk for svar. VAR er betalt vet jeg og nei ingen fare for å ta båten til Norge uten og ordne papirer og moms først nei!!! Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 17.November.2017 Link til dette innlegget Svart 17.November.2017 Du må bare huske at papirene på at momsen i eu er betalt må være tilgjengelige ombord. Dette er noe de virkelig sjekker hver gang. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Miss Nudie Svart 20.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2017 Ja de har jeg etterspurt så de får vi evnt. Kaptein Klein skrev On 15.11.2017 at 23.02: Kort oppsummert: Hvis det tidligere har vært betalt merverdiavgift (mva; VAT) i et EU-land på båten kan du fritt seile den i EU farvann, og du behøver ikke å betale mva på på den. Dersom det ikke er tilfelle, og du ikke er bosatt i et EU-land kan du benytte den i EU i opptil 18 måneder. Etter det må du enten betale mva., eller ta den ut av EU en tur, f.eks. til Marokko. Hvis du er bosatt i Norge, og det ikke er betalt norsk mva. på båten, må du, som Hulda sier, ikke finne på å dra til Norge med den (men du kan la den ligge i Strömstad). Takk for svar. VAR er betalt vet jeg og nei ingen fare for å ta båten til Norge uten og ordne papirer og moms først nei!!! Miss Nudie skrev On 15.11.2017 at 5.26: Hei hei båtfolk Lurer litt her.... VI vurderer kjøpe seilbåt i Spania for å ha den der hele året. Bo i om vinteren og ta den med på turer om sommeren i ferier osv. Den skal ikke innføres til Norge!!! Båten er registrert i NOR så den er lånedyktig. Er det noen avgifter/moms vi må betale ved overtakelse siden vi er norske statsborgere som kjøper spansk båt for å ha i Spania??? Båt hilsen fra 2 som ser frem til evnt kjøp i Spania? Sitér dette innlegget Link to post
skruknott Svart 10.April.2018 Link til dette innlegget Svart 10.April.2018 Litt gammel tråd, men forsøker her istedenfor å lage en ny: Altså; kan jeg kjøpe en båt i f.eks. Spania, la oss si en 15 år gammel motorbåt, av en privatperson/firma som har kjøpt denne på ordinært vis og betalt spansk mva, registrere båten i NOR, sette på norsk flagg og la den ligge i Spania uten noe mer mas? Bare leie en båtplass og kjøre rundt i middelhavet når vi har anledning? Båten skal ikke til Norge, men benyttes som feriested i Spania Takker for innspill og svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.April.2018 Link til dette innlegget Svart 10.April.2018 Det stemmer. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.