Sitrin Startet 16.November.2017 Link til dette innlegget Startet 16.November.2017 Har en 12 år gammel Techimpex komfyr som slukker når jeg slipper bryteren. Har 3 kokebluss på den som fungerer. Hvis jeg har tolket det riktig så er det en flammevakt som ikke virker (antar at det er den egne tappen som er ved siden av gassblusset). Har begynt å skru det fra hverandre, men det er kronglete å få den fra hverandre. Spørsmålet er om det bare er å bytte den når den er 12 år gammel og velbrukt eller om det er enkelt å få tak i deler å bytte delen, bare jeg får skrudd det fra hverandre (en tynn bolt til gassblusset knakk). Noen som har noen erfaring de kan dele? Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Knude Svart 16.November.2017 Link til dette innlegget Svart 16.November.2017 Hmmm. Er det så lurt å prøve å reparere denne ? Har du ikke nødvendig kompetanse og utstyr for trykkprøving ( 150 millibar ) så ville jeg for sikkerheten ombord byttet til ny..... Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Sitrin Svart 16.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2017 Takk for tipset Knude. Noen som har noen forslag til ny type (Skal da eventuelt ha 2 gassbluss med komfyr og den benyttes mye så vi ønsker en som er bra)? Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Too Much Svart 16.November.2017 Link til dette innlegget Svart 16.November.2017 Hei, hadde min nesten i fillebiter forrige dagen for rengjøring. Egentlig ikke voldsomt vanskelig. Nå demonterte jeg ikke brennerne, men hadde av tilførsel til brenner i ovnen nede på baksiden. Det eneste som ble demontert som krever trykktesting var tilførselsslange og flammevakt til stekeovnen. Ble ikke trykkprøvd men benyttet lekasjespray. Her er det en som beskriver vedlikehold av techimpex som benyttes på utleiebåter. http://www.abavela.com/en/maintenance-yacht-stove-techimpex.htm ' Ellers er vel 12 år en akseptabel levetid for en komfyr. Deler finnes ser det ut til: http://www.sparesmarine.co.uk/webshop/cookers/techimpex-cooker-parts/?brandFilter=Techimpex http://www.techimpex.tv/vuoto-c1qos Link to post
Roger jo Svart 16.November.2017 Link til dette innlegget Svart 16.November.2017 Det er ikke så mye belegg på føleren at den ikke virker. eller flammen ikke kommer nærme nok. Har samme merke og mener det er et Ok merke lett å holde blussa rene ikke en skrue. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sitrin Svart 19.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Hei Skal ikke være vanskelig å reparere og jeg har funnet delene. Spørsmålet videre er om jeg skal reparere den eller ikke. Blir ca kr. 1000 i deler mens jeg ser en ny koster ca kr. 5000,- Sparer gjerne fire tusen, men hvis nyere komfyrer (inkl. kokebluss) er mye bedre enn de gamle så bytter jeg gjerne. Ser for meg at kanskje varmefordelingen i en ny komfyr er bedre. Noen som har noen erfaring med nye kontra eldre (ca 2005 mod.) som de kan dele? Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
FLS Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Hei Tatt i betraktning hvor lite slike ovner brukes så bør de holde lenge etter min mening. Du kan evt forsøke å bytte brannvakten? Mutter som skrus fast i hhv begge ender med 7 eller 8 mm fastnøkkel. Jeg har en brannvakt som har lengde beregnet for komfyr liggende om du vil teste. Link to post
ydalir Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Hmmm. Prøver meg på å låne tråden litt. Har tilsvarende techimpex komfyr. Blussene brenner ikke på alle hullene, og komfyren kommer ikke over 130 grader. Brennerne er rengjort. Noen som har en ide? Link to post
FLS Svart 23.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2017 Har du sjekket om det er grader eller smuss i inntaksrøret på komfyren som hindrer at det kommer tilstrekkelig mengder gass? Link to post
Allan E Svart 23.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2017 Min komfyr brant dårlig pga at lufttilførselen var for dårlig. Løft av brennertoppene og se om det kan være fullt av irr eller noe annet der. Vet ikke helt hvor den henter luft fra men det er nok fra undersiden. Rengjøring var tingen. Link to post
Roger jo Svart 25.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2017 (redigert) ydalir skrev On 19.12.2017 at 17.52: Hmmm. Prøver meg på å låne tråden litt. Har tilsvarende techimpex komfyr. Blussene brenner ikke på alle hullene, og komfyren kommer ikke over 130 grader. Brennerne er rengjort. Noen som har en ide? Et bilde av brennerene som ikke brenner hadde hvert fint, Sjekk dysehullet. En svakhet på eldre Techimpex er at gassdysa bak har lett for å komme ut av stilling og da suger den formye luft, Det er bare klammeret som holder den på plass. Rett opp så det ser rett ut og dysa er i senter. PS. har du lekarsjetester? Har hatt hell et par ganger med å kople fra ved gassflaske og slangen til komfyren og blåst røra tom for olje. Redigert 25.Desember.2017 av Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ydalir Svart 25.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2017 Tusen takk for mange gode tips. Jeg skal få meg en tur nedom båten i jula og sjekke. Skal ta noen bilder da.. Link to post
Sitrin Svart 27.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2017 Noen som har neon erfaring med hvordan en nyere gasskomfyr fungerer i dag? Ser ut som noen av de nyere komfyrene har en grill funksjon. Noen som har noen erfaring å dele om dette? Eks: https://www.dometic.com/nb-no/no/produkter/mat-og-drikke/matlaging/komfyrer-og-ovner/dometic-moonlight-two-_-20430 Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Roger jo Svart 28.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2017 (redigert) Lest manualen ikke i min gate. Det har hvert tilfeller der jeg har savnet grillen, men når jeg rengjør komfyren er jeg glad for tre glatte flater. Bruker en gassbrenner de gangene en må brune osten i formen, før servering. Egner den seg i båt ? les manualen. roterende grillspyd (25min) og roterende tallerken, her er det mye mik mak. Og til Dometic GasChecker GC10 Enkel nivåmåling av gassflasken- Kjøp en fiskevekt istede. hvis en ikke har kontroll på forbruket. Ofte stilte spørsmål. Høres ut som de ikke er i mål siden dette går igjen. En eller flere bluss slukker hele tiden. Hva kan problemet være? Kanskje termoelementet er defekt eller ikke riktig justert. Forhandleren kan sjekke dette for deg. Hvis det er en sotdannelse på komfyrens kjeleholder. Hva kan være årsaken til dette?Enhver sotdannelse kan være forårsaket av dårlig gassforbrenning. For lite tilførsel av oksygen slik at flammen ikke er blå, men gul. Noen tips for å unngå dette: Ikke bruk panner som er for store Rengjør brennerne grundig Sørg for at det er nok ventilasjon under matlagin Redigert 28.Desember.2017 av Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sitrin Svart 18.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2018 Ny komfyr er kjøpt å det ble denne modellen,: https://www.bestmarin.no/produkter/innredning-og-interioer/komfyr-og-kokeapparat/gasskomfyr-moonlight---dometic-pH6961059 Så får vi se hvordan det fungerer. Prøver å sette sammen den gamle og ha den til et utekjøkken hjemme. Takk for alle tips :-) Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
ydalir Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 ydalir skrev On 26.12.2017 at 0.07: Tusen takk for mange gode tips. Jeg skal få meg en tur nedom båten i jula og sjekke. Skal ta noen bilder da.. Hei igjen.. Bare for å følge opp dette. Problemet mitt var at det bare brant fra om lag halvparten av hullene. Det viste seg at det skal være en luftspalte mellom brennerhodet (det stykket med alle hullene) og det godset brennerhodet er anlagt mot. Noen steder var denne luftspalten tett. Antakelig fordi barnehodet har slått seg?? Iallfall brukte jeg en fil, og tok vekk noe gods, slik at det ble en luftspalte rundet hele brennerhodet. Nå funker brennerne helt fint. Jeg har prøvd å få tak i reservedeler til Techimpex ovnen foreløpig uten hell.. Link to post
ydalir Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Der fikk jeg sannelig tak i reservedeler. Neptus i Vollen har dette :-) Link to post
Roger jo Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 ydalir skrev for 4 timer siden: Hei igjen.. Bare for å følge opp dette. Problemet mitt var at det bare brant fra om lag halvparten av hullene. Det viste seg at det skal være en luftspalte mellom brennerhodet (det stykket med alle hullene) og det godset brennerhodet er anlagt mot. Noen steder var denne luftspalten tett. Antakelig fordi barnehodet har slått seg?? Iallfall brukte jeg en fil, og tok vekk noe gods, slik at det ble en luftspalte rundet hele brennerhodet. Nå funker brennerne helt fint. Flott med oppdatering, luft må til . Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn