Honduras
fs skrev for 13 timer siden:Forresten, når jeg ser nærmere så er det muligens to rustne spikerhoder som synes i det gamle bordet. Bør uansett sjekkes.
Det verste med denne reparasjonen er at bordet her er skjøtet. Det burde selvsagt vært byttet i full lengde. Helt klart uproffesjonelt utført.
Man kan gjerne diskutere om det skulle vært benyttet et helt bord, men det er jo en betraktning bygger av båten i sin tid gjorde slik jeg tolker bildet. Når TS går til en profesjonell båtbygger(BB) og ber om å få byttet det ødelagte bordet, mener jeg det er gjort korrekt med minimal endring av den opprinnelige konstruksjonen. Man ser tydelig de gamle skipsspikerne i det gamle bordet i skjøten. slik jeg tolker bildet har BB bare byttet ut det ødelagte bordet som fra før var skjøtet på samme sted. Dersom det i så fall var satt inn en nytt bord i hel lengde ville dette være klart synlig både utvendig og innvendig. Nå blir reparasjonen dekket av bunntiljene innvendig, og er under vannlinjen utvendig. Man har bevart mest mulig av opprinnelig konstruksjon.
Når det gjelder skruene synes så lite av kryss-sporet er igjen at jeg mistenker det er brukt koppede/linsehode skruer som etter fastsetting har fått linsen/koppen slipt ned for å få en mest mulig plan flate.
Vi vet ingenting om hva BB fant på baksiden av bordet. Kanskje spantet var så dårlig at han ikke kunne eller ville bruke spiker, men måtte bruke lengre skruer for å få feste i friskt treverk?
Jeg synes ikke man automatisk skal kalle BB for "amatør" bare fordi han har byttet kun det ødelagte bordet og prammen fremstår "original" over vannlinjen.
Flott pram