Jump to content

Edit History

TrikkerN Lønning

TrikkerN Lønning

1 hour ago, Solseng said:

Ja, best å få gjort jobben skikkelig. Jobber selv som elektriker, og senest å går måtte jeg jobbe overtid med å skifte mye av innmaten i en større el-tavle da en av sikringsbryterne hadde smeltet. (Det tok ikke fyr, men ble oppdaget av lukten av smeltet plast.) 120mm2 alu-kabel som forsynte en landstrømskontakt. Det som er skummelt med el-anlegg, er at når noe først har sviktet, så eskalerer ofte problemet til ting smelter/brenner av. Det skal litt varme til for å smelte isolasjon, men har først isolasjonen begynt å smelte, så øker risikoen for kortsluttning. Litt smeltet isolasjon lukter bare litt stramt. Kortsluttning er noe helt annet. Det er da ting begynner å bli skikkelig varmt.

 

Jeg ser at spenningstap nevnes, og spenningstap kan gjerne kalles for varmeovn. Dette tapet blir omgjort til varme. Denne varmen oppstår da i kabelen eller koblingspunkt. Det går som regel bra til det ikke lenger går bra. Kulde/varme = sammentrekning/utvidelse.  Overgangsmotstand -> spenningsfall -> varme. Metallurgi. En eskalerende greie det er greit å prøve å unngå IMHO.:smiley:

 

 

Usedvanlig skjelden kabel :) (120mm2 AL)

 

 

Å levere uttaket for teinehaler med 2,5mm2 er jo ganske lite gjennomtenkt spør du meg. Måten du beskriver første innlegg, så går jeg ut i fra at dette er en ny båt? 

 

For å bestemme hvilken kabeldimensjon som skal legges, er det flere faktorer som spiller inn, på 12V kan lengde (og strømtrekket såklart) ofte være noe av det mest vesentlige.

Så sant du ikke har veldig lengde (over 4m), så bør 16mm2 være tilstrekkelig.

Dette er med forbehold om at du vet at ikke du skal kjøre lange og tunge løft over lengre tid.(feks teiner i lenke)

Kabelen bør kortsluttningssikres med et forankoblet vern, mens termiskvern finnes i teinehaleren.

 

 

TrikkerN Lønning

TrikkerN Lønning

1 hour ago, Solseng said:

Ja, best å få gjort jobben skikkelig. Jobber selv som elektriker, og senest å går måtte jeg jobbe overtid med å skifte mye av innmaten i en større el-tavle da en av sikringsbryterne hadde smeltet. (Det tok ikke fyr, men ble oppdaget av lukten av smeltet plast.) 120mm2 alu-kabel som forsynte en landstrømskontakt. Det som er skummelt med el-anlegg, er at når noe først har sviktet, så eskalerer ofte problemet til ting smelter/brenner av. Det skal litt varme til for å smelte isolasjon, men har først isolasjonen begynt å smelte, så øker risikoen for kortsluttning. Litt smeltet isolasjon lukter bare litt stramt. Kortsluttning er noe helt annet. Det er da ting begynner å bli skikkelig varmt.

 

Jeg ser at spenningstap nevnes, og spenningstap kan gjerne kalles for varmeovn. Dette tapet blir omgjort til varme. Denne varmen oppstår da i kabelen eller koblingspunkt. Det går som regel bra til det ikke lenger går bra. Kulde/varme = sammentrekning/utvidelse.  Overgangsmotstand -> spenningsfall -> varme. Metallurgi. En eskalerende greie det er greit å prøve å unngå IMHO.:smiley:

 

 

Usedvanlig skjelden kabel :) (120mm2 AL)

 

 

Å levere uttaket for teinehaler med 2,5mm2 er jo ganske lite gjennomtenkt spør du meg. Måten du beskriver første innlegg, så går jeg ut i fra at dette er en ny båt? 

 

For å bestemme hvilken kabeldimensjon som skal legges, er det flere faktorer som spiller inn, på 12V kan lengde ofte være noe av det mest vesentlige.

Så sant du ikke har veldig lengde (over 4m), så bør 16mm2 være tilstrekkelig.

Dette er med forbehold om at du vet at ikke du skal kjøre lange og tunge løft over lengre tid.(feks teiner i lenke)

Kabelen bør kortsluttningssikres med et forankoblet vern, mens termiskvern finnes i teinehaleren.

 

 



×
×
  • Create New...