Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

Roger jo skrev 35 minutter siden:

TJA...er det fritt fram?

Når en  har bygd ut 220V anlegget  i en CEgodkjent båt, så krever vel loven at en elektrikker skriver ut ny samsvarserklæringen ???

Det samme når en har bygd om gassanlegget så skal vel en gassmontør skrive ut ny samsvarserklæringen ??

ELLER ?

 

Komodo kom før meg, men allikevel,

- En samsvarserklæring som en elektriker utferdiger, er noe helt annet en samsvarserklæring i forhold til CE merking av båt. CE merkingen og samsvarserklæringen til båten er kun det at båten er bygget og at alle innstallasjonene når båten leveres som ny, er satt sammen i henhold til regelverket. Trikkeren kan ikke skrive en ny samsvarserklæring, men bare lage en separat erklæring for det spesifikke arbeidet han har gjort. Dette har igjen ingenting med båtens CE merking og samsvarserklæring å gjøre. Så i praksis kan en båt ha flere separate samsvarserklinger. En for selve båten, en for ettermontert 220V, en for gassannlegget, en for radarantennen osv. 

 

Redigert

 

Kom på en ting til. Samsvarserklæringen i forhold til CE merkingen gjelder kun når båten er ny. Loven og forskrifter sier ingenting om vedlikehold eller at den skal holdes i samme stand videre i livet, i motsetning til EU kontroll for biler. Der har du en vedlikeholdsplikt, men altså ikke i båt. 

Kjellg

Kjellg

Roger jo skrev 29 minutter siden:

TJA...er det fritt fram?

Når en  har bygd ut 220V anlegget  i en CEgodkjent båt, så krever vel loven at en elektrikker skriver ut ny samsvarserklæringen ???

Det samme når en har bygd om gassanlegget så skal vel en gassmontør skrive ut ny samsvarserklæringen ??

ELLER ?

 

Komodo kom før meg, men allikevel,

- En samsvarserklæring som en elektriker utferdiger, er noe helt annet en samsvarserklæring i forhold til CE merking av båt. CE merkingen og samsvarserklæringen til båten er kun det at båten er bygget og at alle innstallasjonene når båten leveres som ny, er satt sammen i henhold til regelverket. Trikkeren kan ikke skrive en ny samsvarserklæring bare lage en separat erklæring for det spesifikke arbeidet han har gjort. Dette har igjen ingenting med båtens CE merking og samsvarserklæring å gjøre. Så i praksis kan en båt ha flere separate samsvarserklinger. En for selve båten, en for ettermontert 220V, en for gassannlegget, en for radarantennen osv. 

 

Redigert

 

Kom på en ting til. Samsvarserklæringen i forhold til CE merkingen gjelder kun når båten er ny. Loven og forskrifter sier ingenting om vedlikehold eller at den skal holdes i samme stand videre i livet, i motsetning til EU kontroll for biler. Der har du en vedlikeholdsplikt, men altså ikke i båt. 

Kjellg

Kjellg

Roger jo skrev 20 minutter siden:

TJA...er det fritt fram?

Når en  har bygd ut 220V anlegget  i en CEgodkjent båt, så krever vel loven at en elektrikker skriver ut ny samsvarserklæringen ???

Det samme når en har bygd om gassanlegget så skal vel en gassmontør skrive ut ny samsvarserklæringen ??

ELLER ?

 

Komodo kom før meg, men allikevel,

- En samsvarserklæring som en elektriker utferdiger, er noe helt annet en samsvarserklæring i forhold til CE merking av båt. CE merkingen og samsvarserklæringen til båten er kun det at båten er bygget og at alle innstallasjonene når båten leveres som ny, er satt sammen i henhold til regelverket. Trikkeren kan ikke skrive en ny samsvarserklæring bare lage en separat erklæring for det spesifikke arbeidet han har gjort. Dette har igjen ingenting med båtens CE merking og samsvarserklæring å gjøre. Så i praksis kan en båt ha flere separate samsvarserklinger. En for selve båten, en for ettermontert 220V, en for gassannlegget, en for radarantennen osv. 



×
×
  • Create New...