
Roger jo
https://www.batliv.no/innhold/?article_id=48732
Det er nok noen ulver i bransjen, etter denne teksten å dømme.
Oljeleverandøren As Alle Oljeleverandørens marina-anlegg har farget diesel EN 590. Dette er en dyrere kvalitet enn MGO,men moderne motorer krever EN590.Sjekk at det står farget diesel på pumpene på marina-anlegg, men vet at noen anlegg fortsatt er feilmerket og likevel selger MGO. Spør på det aktuelle anlegg om dieselkvalitet
Dette sier Uno-X
FARGET DIESEL
Uno-X Energi Diesel Farget er en høykvalitets diesel beregnet for drift av dieselmotorer. Den leveres med forskjellige kuldeegenskaper beroende på årstid og lokale klimatiske forhold. Diesel Farget fremstilles og transporteres under strenge kvalitetskrav som sikrer kunden det beste produkt.
SPESIFIKASJONER
Norsk Bransjestandard for Autodiesel.
EN 590: 2009
NS EN 590: 2009
http://www.batmagasinet.no/artikkel/i-%C3%A5r-kan-b%C3%A5tfolket-forvente-bedre-informasjon
Vet at båtfolket vil ha EN 590
-Alle medlemsselskapene, Shell, Statoil Fuel & Retail, Esso og Uno-X, leverer avgiftsfri autodiesel (EN 590), også kalt "anleggsdiesel" til de salgsledd som selskapene har kontroll over. I tillegg vil det fra oljeselskapene bli informert om at båtleverandørene har et ønske om at det er dieselkvalitet av EN 590 som leveres i det norske markedet, sier Berland.
Ser at ESSO ikke har annen avgiftsfri disel enn Anleggsdiesel.
- ESSO Fyringsolje nr 1
- ESSO Fyringsolje nr 1 svovelfri
- ESSO Anleggsdiesel (avgiftsfri)
- Esso Auto Diesel Olje (ADO)
- Esso Blyfri 95
- Smøreoljer
Statoil sier dette da jeg spurte om hva de solgte.
De aller fleste marinaer er kun sommeråpne, men noen helårs ved at de har ubetjent betalingsautomat eller betjent utsalg av annet slag.
Når det gjelder produkt som selges så er det Anleggsdiesel (avgiftsfri diesel, farget) godkjenning EN590 på alle våre marinaer, det samme som brukes ellers på "land" av entreprenørbransjen etc.
MGO (Marine Gass Olje) er et annet produkt (flere kvaliteter av MGO), dvs annen rensegrad og derfor i noen tilfeller rimeligere - dette selges på våre marine anlegg til "store" båter . Denne kvaliteten vil ikke være egnet i moderne "små" båtmotorer.
Diesel er ferskvare og blir den stående lenge på tanken gjerne innblandet vann (som oppstår i alle tanker i mer eller mindre grad) så kan kvaliteten bli dårligere enn normalt - i noen tilfeller oppstår "dieseldyr". Kuldeegenskap på sommerdiesel er også vesentlig forskjellig fra vinterdiesel.