Kjellg
offpist skrev 54 minutter siden:Til og med fargen på de 8 lederne inne i Raymarine HS kablene er standard Cat 6.
Så for å spare noen kr så strakk jeg bare vanlig CAT6 kabel og skjøtet med RJ45 hun/hun skjøtestykke.
Og HS5 switcen fordyrer ting bare siden den krever de dyre pluggene. I stedet kan man bruke en 200 kr 12V nettverk switch med vanlige RJ45 plugger.
Ser det nå :) Men den ble kjøpt og montert i fjor før jeg visste noe om dette. Men nå ligger det nå der. Det jeg gjør er å bruke en kabel mellom HS5 og sannsynligvis en PoE switch. Da skal jeg ha en ledig port på HS5 samt flere porter på PoE switchen og trenger da ikke å røre noe av det andre som ligger der. Bestillte en A80160 slik at jeg har en "ren" kabel i tilfelle jeg kommer på andre tanker. Egentlig en grei kabel for da kan jeg koble PC direkte i kabelen, om det blir noen problemer. Foreløpig blir jeg vel bare å bruke en RJ45 skjøt inn til PoE. Skjøten holder vel bare 100mb, men det burde holde, men jeg hater disse skjøtene så i tilfelle det ikke funker optimalt så kapper jeg kabelen og setter opp en Krone print av et eller annet slag. Da burde jeg få litt større fart uten pakketap. Men dette må jeg teste først. Slik jeg har forstått det så har HS5 bare 1 gigaport, port 5 og vet egentlig ikke om MFD støtter Giga. Hadde jeg hatt en kabel til så kunne jeg hentet kabeltesteren på "gammeljobben", men jeg oppdager vel egentlig fort om det blir noe tull. Men etter prisen på de originale Raymarine kablene så holder de sikkert mål. I tillegg så er vel både kablene og pluggene skjermet.
Redigert
I og med at dette er i båt så bruker jeg ikke innstallasjonskabel i det hele tatt. Kommer til å bruke patche kabler med flere kordeller. De tåler mye mere bevegelse.