Jump to content

Edit History

Sjøbliss

Sjøbliss

skriveleif

Jeg har litt mistanker til at ett eller flere av AGM batteriene i båten er dårlig så derfor ladet jeg de helt opp i høst når jeg tok båten på land. Etterpå koblet jeg fra alle batteriene og har latt de stå og hvile i ca 4-5 uker. Nå i helgen tok jeg å målte spenningen på alle sammen. Resultatene er som følger:

- Start-batteriet: 12,6V
- Forbruksbatterier #1-#4: 12,9V

- Forbruksbatteri #5: 12,7V

Jeg vet at startbatteriet ikke er helt OK. Laderen klager på at den ikke klarer å lade batteriet fullt og dersom båten står f.eks. i en uke uten lading så er det håpløst å få start. Dette batteriet på 12,6V er derfor ganske sikkert kaputt. Men jeg er forundret egentlig over den høye spenningen jeg fikk. Trodde at startbatteriet skulle vise lavere, type 12,3V eller kanskje under 12V også men det er ikke tilfelle. Vurderer nå å kassere startbatteriet samt forbruksbatteri #5. Så skal jeg "oppgradere" forbruksbatteri #4 til start batteri og kjøpe et nytt lithium LiFePo4 som erstatning for de som jeg tar ut. 

Andre som har erfaring med hvilespenningen på AGM batterier som lagres i kulda? Disse batteriene er vel 9 år gamle så er ikke rart om de har fått litt lette syndromer og gikt. :)

Sjøbliss

Sjøbliss

Jeg har litt mistanker til at ett eller flere av AGM batteriene i båten er dårlig så derfor ladet jeg de helt opp i høst når jeg tok båten på land. Etterpå koblet jeg fra alle batteriene og har latt de stå og hvilke i ca 4-5 uker. Nå i helgen tok jeg å målte spenningen på alle sammen. Resultatene er som følger:

- Start-batteriet: 12,6V
- Forbruksbatterier #1-#4: 12,9V

- Forbruksbatteri #5: 12,7V

Jeg vet at startbatteriet ikke er helt OK. Laderen klager på at den ikke klarer å lade batteriet fullt og dersom båten står f.eks. i en uke uten lading så er det håpløst å få start. Dette batteriet på 12,6V er derfor ganske sikkert kaputt. Men jeg er forundret egentlig over den høye spenningen jeg fikk. Trodde at startbatteriet skulle vise lavere, type 12,3V eller kanskje under 12V også men det er ikke tilfelle. Vurderer nå å kassere startbatteriet samt forbruksbatteri #5. Så skal jeg "oppgradere" forbruksbatteri #4 til start batteri og kjøpe et nytt lithium LiFePo4 som erstatning for de som jeg tar ut. 

Andre som har erfaring med hvilespenningen på AGM batterier som lagres i kulda? Disse batteriene er vel 9 år gamle så er ikke rart om de har fått litt lette syndromer og gikt. :)

• Create New...