MegaTrondy
Komodo skrev for 1 time siden:Nei, det er ikke slik at du behøver å svare for oss her inne, det har du rett i. Men åpningsspørsmålet ditt i innlegg nr. 1 var hva vi tror forsikringen vil si. Derfor følte jeg at du hadde kommet med litt snaue opplysninger.
Nå har forsikringen konkludert med at de opplagte skadene som følge av uhellet dekkes, så da kan man i evighet diskutere hva som er opplagt og ikke. Jeg mener uansett fortsatt at 1. båten ikke har hatt vann mellom skrogene før. Det er fordi jeg har flyttet den rundt mange ganger, og det er veldig lett å merke om det er vann i den siden båten ikke er tyngre enn at man klarer å velte den rundt selv f.eks ved lagring. Båten står på henger i en liten nedoverbakke, og bare med litt tyngre båt sliter jeg med å flytte hengeren selv. 2. Oljen var helt fin ved sist oljeskift. Motoren har ikke blitt kjørt annet enn med spyle muffe før jeg sjøsatte den etter oljeskift.
Hadde jeg levert båt og motor inn på verksted og det hadde vist seg at vann i oljen og i bunnen av båten skyldes andre ting måtte jeg ha dekket det selv siden forsikringen bare dekker det som er i direkte sammenheng med uhellet. Men egentlig er ikke det et tema. Bare de synlige skadene på båten og kostnaden med å berge motoren er større enn det båten er forsikret for, hvis jeg leverer den inn til autorisert verksted. Jeg hadde uansett aldri fått reparert undervannshuset eller andre skader på båt/motor uten å betale for det selv siden forsikringssummen er for lav.
På grunn av den lave forsikrings summen hadde jeg to valg. Det ene valget var kondemnering og det andre var å beholde båten. Jeg valgte å beholde båten og i stedet få utbetalt mindre. Det er ikke sånn at jeg tjener på dette på noen måte. I beste fall har jeg en tett båt og motor som virker. Jeg får ikke igjen alt jeg har brukt av tid og penger på båt og motor uansett, så jeg er bare glad for at jeg har fått litt slik at jeg kanskje kan få den i stand igjen på andre måter, eller kanskje kan ha råd til en eldre brukt påhengsmotor. Det siste er en risikosport i seg selv.
Det eneste jeg vet er at det er veldig kjipt å ødelegge båten sin, og det var ikke akkurat planen oppi alt annet. Planen var å kose meg litt med jollen i vinter mens motorbåten er i opplag for vedlikehold. I stedet har jeg nå to båter som må ordnes på.
boble65 skrev 1 time siden:Men vist du slo hull i hekken så må jo vannet renne ut igjen i samme hull når du vinsjet båten opp igjen.. er jo bare og vippe opp baugen og la den stå slik så vil jo vannet renne ut.. værre er det ikke ?
Jeg fikk ut en del vann når jeg kjørte med den på henger, men måtte jekke opp båten slik at baugen var høyere og borre et større hull lavest mulig i bunnen for å få ut alt.