Lars H.
Da har jeg lekt meg litt med en Megapulse mk3 desulfator og en Biltema Batteritester Pro og et utskiftet bilbatteri som er ladet opp.
Batteriet er et Varta lukket batteri på 50Ah og CCA (EN) på 375A. Jeg har brukket opp toppen på batteriet og målt syrevekten som ligger på 1,225 til 1,250. Da viste batteritesteren resultatet:
Battery Test
Healthy: 100% 410CCA
Charge: 98% 13.47V
Internal R= 7.27mΩ
Rated: 400 A
Select Input: GB
GOOD BATTERY
Disse resultatene er nok ikke helt reelle da batteriet ikke har fått hvile etter lading. Hadde jeg ventet med målingen til imorgen, hadde nok spenningen sikkert falt til rundt 12,5V. Men jeg ville komme igang med litt måling for hva desulfatoren ga. Den er satt til å pulse så sant batterispenningen er over 10,5V. Denne desulfatoren kan også velges å settes slik at den kun pulser ved spenning over 12,8V (lading).
Og her er et dårlig scope-bilde:
Dette pulstoget kommer hvert 0,77mS, altså med en frekvens på ca. 1300kHz. Så langt jeg klarer å måle med mitt aldrende scope, er pulsbredden veldig kort, 0,2uS. Det jeg ikke likte, var ringingen som strekker seg ut i 5uS. Frekvensen på ringingen er ca. 5MHz. Stigetiden på pulsen klarer jeg ikke helt å få frem på scopet, men den er temmelig rask.
Nå skal jeg sette på en liten CTEC lader også og lad dette opplegget stå en tid fremover. Så kan jeg koble batteritesteren innpå regelmessig og se om den gir noen endrede målinger, da spesielt for den indre motstanden som nå ved start ble målt til 7.27mΩ Å følge litt med på syrevekten, kan jo også bli interessant. Kanskje den kan komme opp på det "grønne" området på måleren?
Men kanskje jeg skulle hatt meg en bedre "batterilabb"?